Side 1 av 1
Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 22:09
av Timon
Har tenkt på en ting. Med min kjørestil går jeg nesten bare å venter på at toppakningen skal forsvinne til himmels i en sky av damp..
Så ser jeg at abbott racing selger forsterka toppakning, og leser at det går an å ettertrekke litt med momentnøklen
Hva bør jeg gjøre:
1: Fortsette å vente
2: Ettertrekke
3: Bytte til forsterka (
http://www.abbottracing.com/product/900 ... B%209000)/)
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 22:14
av Bent N208
Timon skrev:Har tenkt på en ting. Med min kjørestil går jeg nesten bare å venter på at toppakningen skal forsvinne til himmels i en sky av damp..
Så ser jeg at abbott racing selger forsterka toppakning, og leser at det går an å ettertrekke litt med momentnøklen
Hva bør jeg gjøre:
1: Fortsette å vente
2: Ettertrekke
3: Bytte til forsterka
http://www.abbottracing.com/product/900 ... 0Gasket%20(SAAB%209000" onclick="window.open(this.href);return false;)/
Hei ,,
Eller bestille pyramideringer hos trollspeed, deretter sende topp og blokk til fresing for ringer .... så kan du kjøre med det trykket du vil etterpå
Er nok en dyr løsning, den forsterka ifra abbott er nok mer en nok for de fleste
Mvh
Bent
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 22:18
av Timon
hm.. frese

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 22:21
av kenny n277
syntes personlig ettertrekke ikke høres noe greit ut, nå har jeg aldri prøvd dette da, men synes liksom at 90 grader på 80 newton er tøfft nok jeg da, om jeg skulle gjort noen av dine alternativer så tror jeg det måtte blitt den trygge, montert forsterket før noe går galt, klart en kan jo vente for så å montere forsterke da, kansje ikke den beste løsningen.
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 22:22
av alex_ander3@hotmail.com
Timon skrev:Har tenkt på en ting. Med min kjørestil går jeg nesten bare å venter på at toppakningen skal forsvinne til himmels i en sky av damp..
Så ser jeg at abbott racing selger forsterka toppakning, og leser at det går an å ettertrekke litt med momentnøklen
Hva bør jeg gjøre:
1: Fortsette å vente
2: Ettertrekke
3: Bytte til forsterka (
http://www.abbottracing.com/product/900 ... B%209000)/)
Hei.
Bare lurer litt på motoroppsettet ditt jeg?

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 22:26
av Timon
Oppsett:
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=93" onclick="window.open(this.href);return false;
Men hvis jeg bytter før den ryker, slipper jeg plansliping, rensing osv. da? Bare å skru opp, bytte og skru igjen?
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 22:53
av Bent N208
Hei..
Litt spoky å ta sjansen på å ikke planslipe ved topppakkningsbytte, noen grader blir det alltid " tro meg dette driver vi mye med "
Planslip toppen, samt en vask koking og nytt pakkningssett og for all del husk nye bolter det er strekkbolter som ikke skal brukes pånytt
Lykke til
Mvh
Bent
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 22:59
av Timon
Men blir det noe mer jobb om den ryker?
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 23:14
av Bent N208
Timon skrev:Men blir det noe mer jobb om den ryker?
Tja godt spørsmål.... kan tenke meg dette " Kl 16 i rushen bilen koker og du svetter og banner ... kranbil hjem eller til nermeste verksted kjøpe deler... billig hvor .. kanskje vente 2-3 dager på deler , gjøre jobben olje i vannet rense alt ++++
Hadde villet tatt dette i forkant, hvis du vet at dette problemet snart dukker opp ja
" Er en drittjobb, men du vil lære mye av å gjøre det selv "
Mvh
Bent
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 23 jun 2008, 23:51
av Gunnar N326
kenny n277 skrev:syntes personlig ettertrekke ikke høres noe greit ut, nå har jeg aldri prøvd dette da, men synes liksom at 90 grader på 80 newton er tøfft nok jeg da, om jeg skulle gjort noen av dine alternativer så tror jeg det måtte blitt den trygge, montert forsterket før noe går galt, klart en kan jo vente for så å montere forsterke da, kansje ikke den beste løsningen.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131" onclick="window.open(this.href);return false;
Les, og bli vis!

Det er forresten 60Nm, så 90grader som gjelder nå, ikke 80Nm lenger.
Dersom man leser framgangsmåten ser man at dette ikke er noe spesielt "tøft" for noen del, det er samme moment som man eventuelt bruker hvis man bytter, så jeg ville prøvd ettertrekking, det er enkelt, billig, og det er skjelden pakningen ryker så fort at man ikke kan kjøre hjem, man ser vel etter lekasjer av og til, når man peiler oljen, gjør man ikke..

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 24 jun 2008, 06:37
av Morti
Er jo bare å bytte ut de org strekkboltene med ARP bolter som ikke strekker seg, da er nå mye gjort. Jeg har aldri blåst en eneste topp pakning på 900`n min hvertfall
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 24 jun 2008, 19:43
av kenny n277
Gunnar N326 skrev:kenny n277 skrev:syntes personlig ettertrekke ikke høres noe greit ut, nå har jeg aldri prøvd dette da, men synes liksom at 90 grader på 80 newton er tøfft nok jeg da, om jeg skulle gjort noen av dine alternativer så tror jeg det måtte blitt den trygge, montert forsterket før noe går galt, klart en kan jo vente for så å montere forsterke da, kansje ikke den beste løsningen.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131" onclick="window.open(this.href);return false;
Les, og bli vis!

Det er forresten 60Nm, så 90grader som gjelder nå, ikke 80Nm lenger.
Dersom man leser framgangsmåten ser man at dette ikke er noe spesielt "tøft" for noen del, det er samme moment som man eventuelt bruker hvis man bytter, så jeg ville prøvd ettertrekking, det er enkelt, billig, og det er skjelden pakningen ryker så fort at man ikke kan kjøre hjem, man ser vel etter lekasjer av og til, når man peiler oljen, gjør man ikke..

nettop montert to nye topp pakn en 2,3 og en 2,0, der fulgte det med begge to anvisninger på 60 newton så 80newton så 90 grader, er det feil det??
Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?
Lagt inn: 24 jun 2008, 20:55
av Haaka
kenny n277 skrev:nettop montert to nye topp pakn en 2,3 og en 2,0, der fulgte det med begge to anvisninger på 60 newton så 80newton så 90 grader, er det feil det??
Se på det sånn: Kongen - Regjering - Politi...
Du skal til enhver tid forholde deg til den øverste myndighet. Men om politiet sier du skal kjøre på havet, bør du fan kjøre på havet

Og det gjør du med full rett... Men alvolig talt er det ingen problem å forholde seg til instruksjonen som fulgte med pakningen, og i allefall om det var uorginale deler. Så det skulle nok gå fint..
Jeg ville også helt klart skiftet pakningen om jeg viste den var på tur. Men så vet du jo ikke nødvendigvis, bare fordi du kjører som et svin da. Olje i vann, vann i olje, økt forbruk, røyk, utvendig lekasje er ting som fint kan undersøkes for å bedømme tilstanden på pakninga. Ettertrekke pakninga er noe man vansligvis gjør noen tusen km etter ny pakning er montert, og i enkelte tilfeller når pakninga er veldig gammel/kjørt langt. Toppen hamrer pakninga flat, og derfor oppstår lekasjer og skader. Ettertrekke pakninga er jo det billigste du kan gjøre, om du bare vil demre litt på en nevrose...
Ikke vent til pakningen er ødelagt, men vent til den er ødelagt.. Eller noe sånt
