kassebytte ng900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

kassebytte ng900

Legg inn av AndreasE N1216 » 24 jun 2008, 21:55

Hei!
driver og bytter girkasse på en ng900. i haynes står at mellomakslinga må ut. dvs at multireima må av så en får løsna nedre feste til generatoren som opplagringa til mellomakslingen også sitter på. er dette nødvendig #-o ? det går ikke å dra girkassa ut mens mellomakselen blir sittende igjen på motoren i lageret ved generatoren?
mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: kassebytte ng900

Legg inn av Saab900STCR » 25 jun 2008, 00:56

Det går fint att göra som du säger!
Men du må du se till att du sätter den på plass samtidigt som du ska ha den splinesade axeln genom lamellcentrum, noe som kan var ett härk om man är ensam utan girkassejekk.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: kassebytte ng900

Legg inn av AndreasE N1216 » 25 jun 2008, 07:20

flott! takk for svar!
det sparer meg for en del arbeid :)
på 9000 las mellomakslingen sitte, og der går kassa fint på bare clutchen er sentrert.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: kassebytte ng900

Legg inn av AndreasE N1216 » 27 jun 2008, 00:26

demonteringa gikk glimrende, men ser at svinghjulet har masse sprekker på tvers av clutchens sliteretning. utenfor sliteflaten fins ingen sprekker. den er også litt ugjevnt slitt. er dette alvorlig? clutchen har funka helt fint og er slitt 1mm, tross det dårlige svinghjulet. bilen har gått 320 000 km så clutchen har vel gått 50 000 til 100 000 km. er det mye jobb å bytte det svinghjulet? kan tenke meg boltene sitter godt.
bilen er en bruksbil som man desperat vil prøve å holde liv i litt til, så 100% perfekt trenger det ikke være, bare brukbart.....
et anna problem jeg har støtt på er at jeg ikke får av clutchwiren. den er tatt av girkassa og huka av fra pedalen men jeg får ikke dratt den ut gjennom torpedoveggen. haynes sier at en fjær/klips må løsnes på motorrums-sia av torpedoveggen, men noe sånt har jeg ikke klart å lokalisere.....
alle svar mottas med takk!
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: kassebytte ng900

Legg inn av AndreasE N1216 » 02 jul 2008, 19:23

da er svinghulet nyslipt og montert med ny clutch på og anna girkasse montert. det var litt kronglete å få den på begge akslingene, men gikk etter noe klunder. men var vært det fremfor å slakke multireima, løsne dynamo og demontere mellomakslinga! gamle clutchwiren kom seg av til slutt etter litt vold-bruk, og den nye montert og hekta på i begge ender. men synes denne virker å være for kort: clutchpedalen er slakka så den kommer langt ut, men alikevel blir clutchen tung med en gang når man tramper inn pedalen, lenge før den skal. så blir den lett igejn, lenge før den skal. er det kluss med "etterstrammemekanismen"? hvor sitter i såfal den? haynes forklarer ingenting om rundt dette.... :(
hjelp! :)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: kassebytte ng900

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 03 jul 2008, 00:09

Stramminga på wiren er bare den fjøra som er trekt over wiren. kan hjelpe og rigle litt og dra fjøra litt fram og tilbake, viss ikke kommer det sikker til og gå seg til litt etter hvert :P
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: kassebytte ng900

Legg inn av AndreasE N1216 » 03 jul 2008, 22:02

den orginale fjøra hadde slik fjør, men denne scan-tec wiren fra sp har ei #-o . noen som hvet åssen stramminga er på denne?
haha, gå seg til gjør det helt sikkert etter noen mils sluring :P
men er nok ikke metoden jeg satser på, hehe

:?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: kassebytte ng900

Legg inn av LeonLatex » 03 jul 2008, 22:40

AndreasE N1216 skrev:den orginale fjøra hadde slik fjør, men denne scan-tec wiren fra sp har ei #-o . noen som hvet åssen stramminga er på denne?
haha, gå seg til gjør det helt sikkert etter noen mils sluring :P
men er nok ikke metoden jeg satser på, hehe

:?
Bent og ole på speedparts kan svare deg på dette.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: kassebytte ng900

Legg inn av AndreasE N1216 » 07 jul 2008, 20:42

fant ut, ved å ringe Ole, at wiren ikke er selvjusterende. den har en mutter og kontramutter til å justere strømpelengden med. var litt justeringsmonn på den, så det ble bittelitt bedre.
har desuten støtt på en ny utfordring: får ikke drivakslene inn i de indre drivknutene. noen som har noen tips og trix?
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: kassebytte ng900

Legg inn av Pål N526 » 08 jul 2008, 16:09

må bare vri hjula på stjærna rett.. kan være noe klunder!

Siden du har bytta girkasse kan det jo være at medbringerane er ulike... noen som kan svare han på dette? :lol:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: kassebytte ng900

Legg inn av AndreasE N1216 » 08 jul 2008, 18:14

haha, gikk til slutt etter litt klunder. måtte holde den klumpen i medbringern ute med no skrutrekkere for å forhindre den å forsvinne innatt.
nå sitter alt ihopes igjen og alt fungerer perfekt. de eneste tinga som er å sette fingern på er at clutchpedalen må være justert veldig langt ut, for å ha pittelitt dødgang. den returfjøra på pedalen fikk jeg desuten ikke til å hekte på igjen. noen tips? en anna ting er at det høres en lyd når clutchen trås inn i fart. den minnes litt om lyden når servopumpa er tom. bare så vidt det høres.
tips?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar