Side 1 av 2
Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 00:37
av Ottar N398
Hei, Jeg sliter litt med bilen min igjen. Har fått en snål dunkelyd fra bakstillingen på venstre side å klarer ikke å finne utav hva som er galt. Har vert under å etterstramma samtilge skruer til alle stag under der og foringene er nye for under et år siden (riktig nok nylon da men)
Problemet er der ikke hele tiden heller. Når bilen er kald hører jeg ingenting, men etter den har fått kjørt seg litt får jeg denne ulyden ved enhvær ugjevnhet i veien. Tips noen? Klarer også å få frem lyden ved å klemme bilen ned bak når den står i ro..
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 01:16
av eiluN506
Hadde samme opplevelse med knekt spiralfjær på arbeidsbilen. Hadde knekt av ca 5-10 cm. Ikke lett å se før jeg studerte nøye.

Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 09:02
av ToreN1246
Har nok tatt kvelden demperen din...
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 09:59
av Ottar N398
Demperen er jo mindre enn 3 år gammel, det er forøvrig fjæren også da.. Pleier der ikke å holde lenger? Noen måte jeg kan skjekke om det er demperen? og må jeg bytte begge to eller kan man bytte en side?
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 12:03
av Frode N073
e den eine siå ødelagt så bør du bytta på begge sider sånn at de får lik slitasje.
hvis ikkje blir jo eina hjulet litt stivare enn det andra.
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 12:14
av Ingvar N629
Sikkert et dumt spørsmål, men det er ikke eksosen som slår borti da?
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 13:02
av Ottar N398
Har lurt litt på dette, men det er jo litt rart om eksosen endrer hyppigheten av slag etter hvor lenge bilen er kjørt sammenhengende

Men ikke umulig det heller da. Noen som vet et triks for å teste om en demper er ok?
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 16:30
av og900turbo
Du sier at dunkinga begynner etter en stunds kjøring. Da kan det godt være at eksosrøret har blitt varmt og utvidet seg. Den forlengelsen kan være nok til at det blir kontakt mellom rør og karosseri eller bakaksel. På min brors Laguna begynner alltid eksosrøret å skramle kun i en lang oppoverbakke over et lite fjell pga varmeutvidelse. Men han gidder ikke å kappe det kortere.... Typisk Reanault-eier.....
Det er uansett fort gjort å sjekke klaringene mellom eksos anlegget og resten av bilen....
Dempertest: Gyng bilen på det hjørnet du vil teste demperen. Så kjenner, ser og hører du om det er noe unormalt. For meg er normalt at bilen etter nedtrykking siger opp og står i ro. Gynging er for dampbåtentusiaster

Sjekk også om det øvre festet er så tilstrammet at gummiforingene er i passelig klem.
Ellers er det å demontere demperen for å sjekke innfestingene (hullet i hjulhusbjelken har en tendens til å slite seg større) og teste selve demperen på frihånd.
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 16:44
av turboTruls N263
Har hatt dette problemet før på og 900. på min bil var det øvre innfestnings-hullet til støtdemper som var utvidet, samt gummiforingene som var defekt. Ristet demperen sidelengs for å spore opp lyden. Var vanskelig å spore opp lyden, og den oppstod kun som du beskriver ved den minste ujevnhet. Fikk fatt i ny gummi og sveiste på en firkant skive i overkant av innfestningen. funket perfekt etter det. kan også være eksos skramling, men den lyden er jo nokså karakteristisk. og oppstår vel stort sett bare med 3" eksos.
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 17:18
av na_X
Har selv hatt eksos-skrangling i helle karosseriet som varierer mye med selv org. 2" eksos, av og til skrangla det ikke i det hele tatt heller..
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 20:10
av Liebak
dytt eirik under bilen så tar du å vugger på den, kanskje han kan lokalisere lyden under da

Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 21:11
av Ottar N398
Takker for tips. Tror muligens løsningen lå i at bolten til det korte momentstaget var litt løs

På den siden lyden ikke var riktignok, men jeg klarte ikke å gjenskape lyden i dag hvertfall

Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 29 jun 2008, 21:14
av Eirik N396
Var akkurat med Ottar og kikket her. Fant at bolten til et av de korte stagene kunne strammes noe, og det så ut til å funke. Konklusjon : Må få tak i nye låsebolter

Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 30 jun 2008, 21:28
av Ottar N398
Må visst vekke tråden igjen. Viser seg at testen vi kjørte ikke var god nok, for i dag var lyden jammen tilbake

Tror tipset til turbotruls står nest i køen. Fælt så fort skruen til demperen rustet da! Sitter jo helt etter kun 2,5 år

Noen som vet størrelsen på motholdet på Bilsteindempere forresten?
Re: Dunking i bakstilling OG900
Lagt inn: 01 jul 2008, 06:32
av og900turbo
Jeg bruker en stor skiftnøkkel av god kvalitet som jeg strammer til over motholdet. Men det viktigste du må gjøre er å bruke rustløser og stålbørste for å rengjøre gjengene før du skrur. Vri rundt med muttra slik at du får renset hele veien rundt gjengene. Jeg bruker også å sette en jekk under bærebrua til bakakselen og løfte akselen slik at demperen blir i press oppover for å ta av presset på den øverste foringa før skruing. Vær obs på at motholdet lett blir deformert eller vries av hvis muttera er for treg.
Jeg har mange ganger nevnt navnet på uskikkelige vesener når jeg har holdt på med dette, jeg har til og med nevnt noe om hvor de bodde også
