Original kasse på NG 900
Moderator: Moderatorer
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Original kasse på NG 900
Hvor mye tåler original kassa på en ng 900 2.0t? Har sett endel på disse bilene, og har trua på steg 3 trim fra speedparts. Da har jeg vel rundt 250hk. Har også sett på en bil med 285hk. Går dette bra om kassa er original?
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Original kasse på NG 900
Meld deg inn i klubben, så finner du infoen du leter etter under FAQ
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Original kasse på NG 900
Tenkte jeg skulle slippe det bare for noen spørsmål. Men står sikkert mye grei info der. Kanskje jeg melder meg inn når jeg kommer hjem.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Original kasse på NG 900
Ja, gjør det
Men ettersom innmeldinga tar noe lang tid, så kan det jo sies at kassa tåler fint 250hk. Momentet som dreper, og det bør ikke overstige 380-400nm. Men alt ettersom hvilken kjørestil man har. Kan da fint knekke kassa selv om man har 130hk messom. Men forvent ikke at det skal holde i all evighet selv med normal kjøring
Men ettersom innmeldinga tar noe lang tid, så kan det jo sies at kassa tåler fint 250hk. Momentet som dreper, og det bør ikke overstige 380-400nm. Men alt ettersom hvilken kjørestil man har. Kan da fint knekke kassa selv om man har 130hk messom. Men forvent ikke at det skal holde i all evighet selv med normal kjøring
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Original kasse på NG 900
Så at det kunne ta et parmåneder totalt! :O Så greit å få litt svar nå
Hvilke alternativer finnes det av forsterking eller ny kasse da? Koster?
Hvilke alternativer finnes det av forsterking eller ny kasse da? Koster?
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Original kasse på NG 900
Og med en bil som står at den er steg 3++ (sikkert større turbo?) Står at han har 285hk. Hvor mange nm er vi oppe i da mon tru?
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Original kasse på NG 900
Koster deg ca 10-12 tusen om du vil ha forsterket kassa di (I sverige). Om han har 285hk, så har han nok skiftet turbo, ic og eksos. Mye nm det gir, avhenger av programvaren. Men om det er en 2 l som er trimmet så vil jeg tippe 390-400 nm.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Re: Original kasse på NG 900
Støtterdeg på den MAtrox. Jeg vil itippe en plass mellom 370 og 400.matrox N522 skrev:Koster deg ca 10-12 tusen om du vil ha forsterket kassa di (I sverige). Om han har 285hk, så har han nok skiftet turbo, ic og eksos. Mye nm det gir, avhenger av programvaren. Men om det er en 2 l som er trimmet så vil jeg tippe 390-400 nm.
Sjekk sidene til SpeedParts. Der står det sånn ca riktig angitt økning.
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... ny_900.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9000
M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Original kasse på NG 900
Hadde vært lurt å få den forsterka ja. Hvor mye tåler den da da? Tåler den på noen måte herjing?
Er det kasser fra andre modeller som tåler endel mer som passer "rett" på?
Anngående IC, så er ikke den skiftet ennå. Men jeg skal gjøre det, for den er ikke på noen måte bra nok. Anbefalinger til type? Så lite ombygging som mulig.
Er det kasser fra andre modeller som tåler endel mer som passer "rett" på?
Anngående IC, så er ikke den skiftet ennå. Men jeg skal gjøre det, for den er ikke på noen måte bra nok. Anbefalinger til type? Så lite ombygging som mulig.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Original kasse på NG 900
Om du skaffer deg innmaten fra ei F40 kasse, (sitter i 9-3ss) så tåler disse en god del. Men de er fryktelig dyre. Og da snakker vi om 20-25k. Følg med på svenskeforumet du
Angående IC, så passer den fra maptun og speedparts rett på. Finnes også en "kina kopi" som er nesten bolt on. Men disse må du finne brukt.
Angående IC, så passer den fra maptun og speedparts rett på. Finnes også en "kina kopi" som er nesten bolt on. Men disse må du finne brukt.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Original kasse på NG 900
Viggen kasse da? Hvor mange hester er ei forsterka oreiginal kasse egnet til?
Er ikke den kina kopien å få kjøpt ny lengre da? Har du noen hint du kan gi meg for å finne en slik en?
Er det bra å overdrive med tanke på IC? Detsto større, detsto bedre?
Er ikke den kina kopien å få kjøpt ny lengre da? Har du noen hint du kan gi meg for å finne en slik en?
Er det bra å overdrive med tanke på IC? Detsto større, detsto bedre?
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Original kasse på NG 900
Viggen kassa tåler litt mer orginalt. Men da må du skifte drivakslinger og noe anna tull som jeg ikke husker.
Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å trimme, men ic'n som maptun/speedparts selger holder til ca 300 hk, men for all del så kan du ha en som er større
Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å trimme, men ic'n som maptun/speedparts selger holder til ca 300 hk, men for all del så kan du ha en som er større
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Original kasse på NG 900
Njaaaa... Annen utveksling iallfall. Men den passer ikke bolt-on nei, andre splines til medbringer/mellomaksling. Øvrige forskjeller kom også på de andre kassene etterhvert.matrox N522 skrev:Viggen kassa tåler litt mer orginalt
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Original kasse på NG 900
så det "billigste" blir å forsterke da eller?