Original kasse på NG 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Original kasse på NG 900

Legg inn av Talker » 29 jun 2008, 18:59

Hvor mye tåler original kassa på en ng 900 2.0t? Har sett endel på disse bilene, og har trua på steg 3 trim fra speedparts. Da har jeg vel rundt 250hk. Har også sett på en bil med 285hk. Går dette bra om kassa er original?

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av matrox N522 » 29 jun 2008, 19:10

Meld deg inn i klubben, så finner du infoen du leter etter under FAQ :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av Talker » 29 jun 2008, 19:19

Tenkte jeg skulle slippe det bare for noen spørsmål. :p Men står sikkert mye grei info der. :) Kanskje jeg melder meg inn når jeg kommer hjem.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av matrox N522 » 29 jun 2008, 19:24

Ja, gjør det :wink:
Men ettersom innmeldinga tar noe lang tid, så kan det jo sies at kassa tåler fint 250hk. Momentet som dreper, og det bør ikke overstige 380-400nm. Men alt ettersom hvilken kjørestil man har. Kan da fint knekke kassa selv om man har 130hk messom. Men forvent ikke at det skal holde i all evighet selv med normal kjøring :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av Talker » 29 jun 2008, 19:33

Så at det kunne ta et parmåneder totalt! :O Så greit å få litt svar nå :)
Hvilke alternativer finnes det av forsterking eller ny kasse da? Koster?

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av Talker » 29 jun 2008, 19:38

Og med en bil som står at den er steg 3++ (sikkert større turbo?) Står at han har 285hk. Hvor mange nm er vi oppe i da mon tru?

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av matrox N522 » 04 jul 2008, 23:11

Koster deg ca 10-12 tusen om du vil ha forsterket kassa di (I sverige). Om han har 285hk, så har han nok skiftet turbo, ic og eksos. Mye nm det gir, avhenger av programvaren. Men om det er en 2 l som er trimmet så vil jeg tippe 390-400 nm.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av LeonLatex » 05 jul 2008, 06:19

matrox N522 skrev:Koster deg ca 10-12 tusen om du vil ha forsterket kassa di (I sverige). Om han har 285hk, så har han nok skiftet turbo, ic og eksos. Mye nm det gir, avhenger av programvaren. Men om det er en 2 l som er trimmet så vil jeg tippe 390-400 nm.
Støtterdeg på den MAtrox. Jeg vil itippe en plass mellom 370 og 400.

Sjekk sidene til SpeedParts. Der står det sånn ca riktig angitt økning.
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... ny_900.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av Talker » 29 jul 2008, 13:11

Hadde vært lurt å få den forsterka ja. :) Hvor mye tåler den da da? Tåler den på noen måte herjing?
Er det kasser fra andre modeller som tåler endel mer som passer "rett" på?

Anngående IC, så er ikke den skiftet ennå. Men jeg skal gjøre det, for den er ikke på noen måte bra nok. Anbefalinger til type? Så lite ombygging som mulig.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av matrox N522 » 29 jul 2008, 19:52

Om du skaffer deg innmaten fra ei F40 kasse, (sitter i 9-3ss) så tåler disse en god del. Men de er fryktelig dyre. Og da snakker vi om 20-25k. Følg med på svenskeforumet du :wink:

Angående IC, så passer den fra maptun og speedparts rett på. Finnes også en "kina kopi" som er nesten bolt on. Men disse må du finne brukt.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av Talker » 02 aug 2008, 20:50

Viggen kasse da? Hvor mange hester er ei forsterka oreiginal kasse egnet til?

Er ikke den kina kopien å få kjøpt ny lengre da? Har du noen hint du kan gi meg for å finne en slik en?
Er det bra å overdrive med tanke på IC? Detsto større, detsto bedre?

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av matrox N522 » 02 aug 2008, 23:48

Viggen kassa tåler litt mer orginalt. Men da må du skifte drivakslinger og noe anna tull som jeg ikke husker.
Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å trimme, men ic'n som maptun/speedparts selger holder til ca 300 hk, men for all del så kan du ha en som er større 8)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av Ingvar N629 » 03 aug 2008, 00:51

matrox N522 skrev:Viggen kassa tåler litt mer orginalt
Njaaaa... Annen utveksling iallfall. Men den passer ikke bolt-on nei, andre splines til medbringer/mellomaksling. Øvrige forskjeller kom også på de andre kassene etterhvert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Original kasse på NG 900

Legg inn av Talker » 03 aug 2008, 01:07

så det "billigste" blir å forsterke da eller?

Svar