Ulyder ved sving NG900
Moderator: Moderatorer
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Ulyder ved sving NG900
Når jeg vrir på rattet.... stillestående eller ved kjøring, kommer det en slags knirkelyd nedi der. Hva kan det være... den er såpass graverende at jeg gjerne vil få fikset det. Samtidig såpass svak at i hvertfall jeg har problemer med å skille den fra "knirkingen" i skinnsetene... men jeg hører den.
Det andre er at når jeg kjører på humper høres noe klunking i forstillinga. På vei hjem fra Østlandet for 3 uker siden kjørte jeg over en asfaltkant. Dem hadde akkurat lagt ny asfalt, og glemt å sette opp skilt. Traff da en 5cm høy kant i ca 90km. Og det smalt litt. Etter det så virker det som om den klunkingen oppstod.
Noen eksperter som kan hjelpe meg litt der? Hva bør jeg se etter og hvor? Er det lett å fikse... ?= ja alt av info er bra.
Jeg er som tidligere sagt INGEN bilmekaniker. Bare på småting.
-Gisle
Det andre er at når jeg kjører på humper høres noe klunking i forstillinga. På vei hjem fra Østlandet for 3 uker siden kjørte jeg over en asfaltkant. Dem hadde akkurat lagt ny asfalt, og glemt å sette opp skilt. Traff da en 5cm høy kant i ca 90km. Og det smalt litt. Etter det så virker det som om den klunkingen oppstod.
Noen eksperter som kan hjelpe meg litt der? Hva bør jeg se etter og hvor? Er det lett å fikse... ?= ja alt av info er bra.
Jeg er som tidligere sagt INGEN bilmekaniker. Bare på småting.
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Re: Ulyder ved sving NG900
Da er det sikker ei tørr foring eller noe nedi derGisle N163 skrev:Når jeg vrir på rattet.... stillestående eller ved kjøring, kommer det en slags knirkelyd nedi der-Gisle
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Worship :worship:](./images/smilies/icon_worship.gif)
![Worship :worship:](./images/smilies/icon_worship.gif)
M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Re: Ulyder ved sving NG900
Hva bør jeg smøre med? og hvilken vei går jeg inn?
(jada jeg vet jeg er grønn, men lærer jo etterhvert som jeg prøver
)
-Gisle
(jada jeg vet jeg er grønn, men lærer jo etterhvert som jeg prøver
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Re: Ulyder ved sving NG900
Litt ettersom hvor det knirker, men forsøk deg frem med fett, olje ol. .... alt ettersom. Hvor og hva du kommer til med. Finnes jo fett/olje som er på sprayboks også.Gisle N163 skrev:Hva bør jeg smøre med? og hvilken vei går jeg inn?
(jada jeg vet jeg er grønn, men lærer jo etterhvert som jeg prøver)
-Gisle
Er ikke grønn du. MAn kan jo ikke vite alt.
![Worship :worship:](./images/smilies/icon_worship.gif)
![Worship :worship:](./images/smilies/icon_worship.gif)
M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Re: Ulyder ved sving NG900
Nei, det viktigste er at vi vet alt til sammen... hehe...LeonLatex skrev:
Er ikke grønn du. MAn kan jo ikke vite alt.
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 98
- Registrert: 01 mai 2006, 09:37
- Sted: Hammerfest
Re: Ulyder ved sving NG900
Jeg hadde samme lyden på min NG900 og da var det ett fjærbeinslager som måtte byttes.
- Jørgen 900
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 23 nov 2007, 15:40
- Bil: '95 900SE og '83 99GL
- Sted: Hamar
Re: Ulyder ved sving NG900
Samme hertalladegaturbo skrev:Jeg hadde samme lyden på min NG900 og da var det ett fjærbeinslager som måtte byttes.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Ulyder ved sving NG900
Fjærbenslager har jeg vært borti før også, men det pleier som regel og bråke litt mer enn knirkinga i fra skinnsetene. Dessuten er det en lyd du hører at kommer ovenfra og ikke "nedi der"... Men er jo ikke bestandig så lett og høre hvor lyder kommer i fra. Et annet tips er å sjekke den "mutteren" som holder demperen nede i fjærbenet, lite trolig at det er den, men verdt og sjekke før du demonterer halve bilen...
Nå regner jeg ikke med at du skal gjøre det uansett da Gisle![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Nå regner jeg ikke med at du skal gjøre det uansett da Gisle
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Re: Ulyder ved sving NG900
Skal ikke demontere bilen nei.. hehe. Da får fagfolk gjøre det. Jeg ville bare vite hva jeg kunne se etter selv først, før jeg øser ut tusenlapper til et eller annet verksted.
Men skal sjekke de greiene ja.
-Gisle
Men skal sjekke de greiene ja.
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Ulyder ved sving NG900
Klunkingen som oppstod etter at du høvlet over en asfaltkant i 90, er med stor sannsynlighet den bakre foringen på støttearmen i forstillingen. Denne sitter omtrent rett under der du har føttene dine når du kjører. Sjekk for slark i denne, med å dra og slit frem og tilbake, og se om det oppstår glippe mellom metallet i foringen, og gummien.
Det med knirkingen kan være så mangt. Fjærbenslager, belg til styrestaget, slitte foringer, fjær som tar imot karosseriet ved fullt utslag, mm.
Det kan også være at selve servoenheten som knirker litt. Dette har jeg på min bil, og du kan kjenne om det er det, ved å ta hånden ned omterent i midten av bilen der begge styrestagene er festet mot servostanga, og dra litt opp og ned. Det er bare treghet i tetningen inne i servostanga, og er vanskelig å gjøre noe med.
Det med knirkingen kan være så mangt. Fjærbenslager, belg til styrestaget, slitte foringer, fjær som tar imot karosseriet ved fullt utslag, mm.
Det kan også være at selve servoenheten som knirker litt. Dette har jeg på min bil, og du kan kjenne om det er det, ved å ta hånden ned omterent i midten av bilen der begge styrestagene er festet mot servostanga, og dra litt opp og ned. Det er bare treghet i tetningen inne i servostanga, og er vanskelig å gjøre noe med.
lawicel CanUsb, og Tech2!