Ulyder ved sving NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Ulyder ved sving NG900

Legg inn av Gisle N163 » 30 jun 2008, 20:49

Når jeg vrir på rattet.... stillestående eller ved kjøring, kommer det en slags knirkelyd nedi der. Hva kan det være... den er såpass graverende at jeg gjerne vil få fikset det. Samtidig såpass svak at i hvertfall jeg har problemer med å skille den fra "knirkingen" i skinnsetene... men jeg hører den.

Det andre er at når jeg kjører på humper høres noe klunking i forstillinga. På vei hjem fra Østlandet for 3 uker siden kjørte jeg over en asfaltkant. Dem hadde akkurat lagt ny asfalt, og glemt å sette opp skilt. Traff da en 5cm høy kant i ca 90km. Og det smalt litt. Etter det så virker det som om den klunkingen oppstod.

Noen eksperter som kan hjelpe meg litt der? Hva bør jeg se etter og hvor? Er det lett å fikse... ?= ja alt av info er bra.
Jeg er som tidligere sagt INGEN bilmekaniker. Bare på småting.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av LeonLatex » 30 jun 2008, 20:53

Gisle N163 skrev:Når jeg vrir på rattet.... stillestående eller ved kjøring, kommer det en slags knirkelyd nedi der :D -Gisle
Da er det sikker ei tørr foring eller noe nedi der :D
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av Gisle N163 » 30 jun 2008, 20:58

Hva bør jeg smøre med? og hvilken vei går jeg inn?
(jada jeg vet jeg er grønn, men lærer jo etterhvert som jeg prøver :D)

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av LeonLatex » 30 jun 2008, 21:10

Gisle N163 skrev:Hva bør jeg smøre med? og hvilken vei går jeg inn?
(jada jeg vet jeg er grønn, men lærer jo etterhvert som jeg prøver :D)

-Gisle
Litt ettersom hvor det knirker, men forsøk deg frem med fett, olje ol. .... alt ettersom. Hvor og hva du kommer til med. Finnes jo fett/olje som er på sprayboks også.

Er ikke grønn du. MAn kan jo ikke vite alt.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av Gisle N163 » 30 jun 2008, 21:46

LeonLatex skrev:
Er ikke grønn du. MAn kan jo ikke vite alt.
Nei, det viktigste er at vi vet alt til sammen... hehe...
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av talladegaturbo » 01 jul 2008, 15:45

Jeg hadde samme lyden på min NG900 og da var det ett fjærbeinslager som måtte byttes.

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 23 nov 2007, 15:40
Bil: '95 900SE og '83 99GL
Sted: Hamar

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av Jørgen 900 » 01 jul 2008, 15:59

talladegaturbo skrev:Jeg hadde samme lyden på min NG900 og da var det ett fjærbeinslager som måtte byttes.
Samme her :)
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL
http://www.garaget.org/Jorg1

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av KongerudN344 » 01 jul 2008, 16:30

Fjærbenslager har jeg vært borti før også, men det pleier som regel og bråke litt mer enn knirkinga i fra skinnsetene. Dessuten er det en lyd du hører at kommer ovenfra og ikke "nedi der"... Men er jo ikke bestandig så lett og høre hvor lyder kommer i fra. Et annet tips er å sjekke den "mutteren" som holder demperen nede i fjærbenet, lite trolig at det er den, men verdt og sjekke før du demonterer halve bilen...

Nå regner jeg ikke med at du skal gjøre det uansett da Gisle :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av Gisle N163 » 01 jul 2008, 19:48

Skal ikke demontere bilen nei.. hehe. Da får fagfolk gjøre det. Jeg ville bare vite hva jeg kunne se etter selv først, før jeg øser ut tusenlapper til et eller annet verksted.

Men skal sjekke de greiene ja.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Ulyder ved sving NG900

Legg inn av john n04 » 02 jul 2008, 08:45

Klunkingen som oppstod etter at du høvlet over en asfaltkant i 90, er med stor sannsynlighet den bakre foringen på støttearmen i forstillingen. Denne sitter omtrent rett under der du har føttene dine når du kjører. Sjekk for slark i denne, med å dra og slit frem og tilbake, og se om det oppstår glippe mellom metallet i foringen, og gummien.

Det med knirkingen kan være så mangt. Fjærbenslager, belg til styrestaget, slitte foringer, fjær som tar imot karosseriet ved fullt utslag, mm.
Det kan også være at selve servoenheten som knirker litt. Dette har jeg på min bil, og du kan kjenne om det er det, ved å ta hånden ned omterent i midten av bilen der begge styrestagene er festet mot servostanga, og dra litt opp og ned. Det er bare treghet i tetningen inne i servostanga, og er vanskelig å gjøre noe med.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar