Side 1 av 1

9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 06 jul 2008, 12:19
av 95Per
Hei, jeg har en 2002 Saab 9-5 2,3t med sporadiske startproblemer. Bilen går som normalt og oppfører seg fint under kjøring når jeg først har fått start på den, men av og til vil den bare ikke starte. De gangene den ikke vil starte så går startmotoren fint, men det er ingen reaksjon fra motoren. Etter 2-6 forsøk starter den til slutt, men jeg er redd dette ikke vil vare lenge.. For meg virker det som motoren går fint når jeg først har fått start og bilen er gått ca 130.000.

Noen som vet hva årsaken til startproblemene kan være?

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 06 jul 2008, 12:35
av doo-kie
Veivakselgiver kan det høres ut som??

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 06 jul 2008, 12:55
av Edward N812
jeg setter også en på veivakselgiver.. er problemet hyppigere ved varm motor?

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 06 jul 2008, 23:04
av 95Per
Når du nevner det så stemmer det nok at det er et problem med varm motor. Har aldri problemer om morgenen til jobb iallefall, typisk noe som oppstår når jeg starter opp igjen etter en tur på butikken.

Kostbar sak dette eller?

takker for hjelpen

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 06 jul 2008, 23:10
av Tor N12
Høres helt klart ut som veivakselgiver ja, hva den koster orginalt er jeg usikker på men Speedparts tar i allefall 590.- kr for den.

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 07 jul 2008, 05:25
av haarstad
saab og mekonomen tar ca 1100kr

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 11 jul 2008, 06:25
av Stalfa
Opplever liknende ting på min bil. Den bare ikke ville starte i går, og da var motoren varm. Hadde kjørt et par mil på motorvei med henger, lot motoren stå litt på tomgang her og der før man stoppet motoren. Og med det været som var på østlandet i går så ble vel motoren varm.

Hva koster det å få skiftet "veivakselgiver"?

Vil man kunne lese av feilmelding på tech2 dersom det er "veivakselgiver" som er feil.

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 11 jul 2008, 07:25
av Paradigm N558
Stalfa skrev:Opplever liknende ting på min bil. Den bare ikke ville starte i går, og da var motoren varm. Hadde kjørt et par mil på motorvei med henger, lot motoren stå litt på tomgang her og der før man stoppet motoren. Og med det været som var på østlandet i går så ble vel motoren varm.

Hva koster det å få skiftet "veivakselgiver"?

Vil man kunne lese av feilmelding på tech2 dersom det er "veivakselgiver" som er feil.
Den bytter du selv, tar toppen 3 kvarter inkl. slit og rustene bolter :p
Koster 570 kr. på Speedparts som Tor skrev over her.

Tech2 vil ikke kunne lese av slitt veivakselgiver nei, men den finner det vel kanskje ut på andre måter?

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 11 jul 2008, 07:39
av Stalfa
Paradigm N558 skrev:
Den bytter du selv, tar toppen 3 kvarter inkl. slit og rustene bolter :p
Koster 570 kr. på Speedparts som Tor skrev over her.
Kunne gjerne ha knotet litt selv. Men med usikkerheten rundt egne mekke-skill, hvordan man gjør det og mangel på tid så blir det neppe at jeg gjør det selv.

\\Stian

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 11 jul 2008, 08:58
av Paradigm N558
Stalfa skrev:
Paradigm N558 skrev:
Den bytter du selv, tar toppen 3 kvarter inkl. slit og rustene bolter :p
Koster 570 kr. på Speedparts som Tor skrev over her.
Kunne gjerne ha knotet litt selv. Men med usikkerheten rundt egne mekke-skill, hvordan man gjør det og mangel på tid så blir det neppe at jeg gjør det selv.

\\Stian
Da får du i tillegg påregne en arbeidstime ca. på ditt lokale verksted :)

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 11 jul 2008, 19:44
av Stalfa
Årk ikje.

Støtter heller Aeroauto i Ski. :)

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 12 jul 2008, 01:25
av harleypelle
Har samme symtomer på 94 900s. Er det muligheter for samme feilen på den motoren og`?

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 13 jul 2008, 15:06
av Edward N812
harleypelle skrev:Har samme symtomer på 94 900s. Er det muligheter for samme feilen på den motoren og`?
veldig mulig. det forekommer på alle nyere saaber såvidt meg bekjent

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 14 jul 2008, 07:24
av Stalfa
Fyren jeg snakket med hos det lokale verkstedet kalte det noe annet. "veivføler" mener jeg det var. Samme sak?

Re: 9-5 2,3t med startproblemer

Lagt inn: 14 jul 2008, 07:51
av Ingvar N629
Japp, det er det.

Forøvrig har disse modellene veivakselgiver:
og900 og 9000 med EZK-tenning (sugere) og 9000 turbo med DI+APC og DI/APC. Disse har giveren bak reimhjulet på veiva, triggerhjulet til disse sitter skrudd på baksida av reimhjulet.

Alle 9000 med trionic, alle ng900, 9-3, 9-5. Disse har et lite hull i blokka som giveren sitter i. Triggerhjulet er da skrudd fast i selve veivakselen inne i veivhuset.

+ enkelte modifiserte eldre motorer :mrgreen:

Veivakselgiveren fungerer ved å indusere en puls hver gang en ribbe i triggerhjulet passerer den. Frekvensen på pulsene forteller motorstyreenheten turtallet til motoren, og siden triggerhjulet ikke er likt hele veien rundt, så vet også styreenheten veivas posisjon i grader. I tillegg kreves signal fra enten en hallgiver (i fordeleren) eller DI-kassetten, for å fortelle styreenheten hvilken takt stemplene er i.