Hei
Et helt sikkert enkelt spørsmål til de som har skrudd mye OG900.
Hvor sitter fjøra som sender girstanga til mellom 3de og 4de gir når man slipper stanga og har bilen i fri? Min gjør itte det for tida...
Fjær i giroverføring(/girkasse)OG900?
Moderator: Moderatorer
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Fjær i giroverføring(/girkasse)OG900?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fjær i giroverføring(/girkasse)OG900?
Sentreringsfjøra sitter enten i spakstellet eller i selve kassa, avhengig av årsmodell. De nyere har sentreringa i kassa, og de er desidert best å gire. Når dette kom er jeg ikke sikker på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Fjær i giroverføring(/girkasse)OG900?
Byttet var nok i 85-87 et sted ihvertfall, har en 87-modell som har fjæra i kassen og en 85-modell som hadde denne i spaken. Og som Ingvar sier, de som har sentreringa i kassen er bedre å gire.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Re: Fjær i giroverføring(/girkasse)OG900?
Da har e spakstell fra 88 og girkasse fra 84, så en kan enkelt regne seg ut tel åffer min itte sentrere....
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
Re: Fjær i giroverføring(/girkasse)OG900?
Da har sikkert sentreringsfjøra i spakestellet ditt ryki, dette er en vanlig feil..det grommeste er å ha sentrering både i spakstell og kasse..
Fjøra fåes på saab, den er litt knot å bytte men det går greit med litt små fingre
Det jeg gjorde var å skru av midtkonsollen og gå under hver av forsetene og dra plastikk-luftekanalene bakover. Løft opp teppet der midtkonsollen er så skjønner du nok hvor fjøra skal sitte
Fjøra fåes på saab, den er litt knot å bytte men det går greit med litt små fingre
Det jeg gjorde var å skru av midtkonsollen og gå under hver av forsetene og dra plastikk-luftekanalene bakover. Løft opp teppet der midtkonsollen er så skjønner du nok hvor fjøra skal sitte
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Re: Fjær i giroverføring(/girkasse)OG900?
Tru nok helst at det itte ha vori no fjør der... Men er det fester til fjør der om det itte va det på bilen orginalt? Evt noen som har ei kasse mæ sentrering til overs?Morti skrev:Da har sikkert sentreringsfjøra i spakestellet ditt ryki, dette er en vanlig feil..det grommeste er å ha sentrering både i spakstell og kasse..
Fjøra fåes på saab, den er litt knot å bytte men det går greit med litt små fingre
Det jeg gjorde var å skru av midtkonsollen og gå under hver av forsetene og dra plastikk-luftekanalene bakover. Løft opp teppet der midtkonsollen er så skjønner du nok hvor fjøra skal sitte
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Fjær i giroverføring(/girkasse)OG900?
Sentreringa henter du bare fra ei (rast) kasse som er nyere enn det du har, dvs fra 89 eller nyere (ikke at det har noe å si, men jeg husker ikke når de skiftet, hehe) og kliner det til, men du må skifte tre ting mener jeg å huske, selve stanga er litt kortere på de nye (kompenserer med kortere endebit) endebiten og lokket. Men for å få til dette så må absolutt alt i sekundærhuset ut da, det er ikke gjort i en håndvending (eller, det er det jo, han kasseforsterkeren min gjorde det på 30 min, men da skulle noe (2 stk muttere inni kassa) sitte med locktite og sånn. Skal du likevel forsterke kasse, så leverer du bare alt som puslespill, så får du alt på stell da, heheAudun N346 skrev:Tru nok helst at det itte ha vori no fjør der... Men er det fester til fjør der om det itte va det på bilen orginalt? Evt noen som har ei kasse mæ sentrering til overs?Morti skrev:Da har sikkert sentreringsfjøra i spakestellet ditt ryki, dette er en vanlig feil..det grommeste er å ha sentrering både i spakstell og kasse..
Fjøra fåes på saab, den er litt knot å bytte men det går greit med litt små fingre
Det jeg gjorde var å skru av midtkonsollen og gå under hver av forsetene og dra plastikk-luftekanalene bakover. Løft opp teppet der midtkonsollen er så skjønner du nok hvor fjøra skal sitte
Andreas, som har kasse fra 85, med 7ans primær, og sentrering fra 91
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3