Turbotrykk / hjullager 9000 2.3 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Turbotrykk / hjullager 9000 2.3 Turbo

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 mai 2004, 20:22

Hei.

Eit par kjappe spørsmål.
Var ute å køyrde litt 9k, sidan brorsan er i armyen so treng den bilen litt trim også.
Målte turbotrykket, då eg synes den gikk dårlig, og det var 0.75-0.8 som maks, i underkant av 0.4 i grunnladetrykk, målt med Speedparts sin turbotrykksmålar.
So kjem spørsmålet; kva skal desse verdiane vere orginalt? Makstrykket er då so det er då vel godkjent, men grunnladetrykket synes eg var noko lavt, på min 900 er det vel 0.45bar om eg ikkje huska feil.

So til det andre spørsmålet, hjullager.
Har ein misstanke om at eine hjullageret framme er gåent, får ein lyd som lignar på eit to propellsfly når en bikkar 70-80 km/t.
Kvar skal en evt. kjøpe nytt hjullager, er det SAAB orginal, Biltema eller er det Speedparts som gjeld?
Og kor lenge kan en køyre med noko slikt før en gjer vondt værre (eg brukar vanligvis å reparere ting ASAP), eg har nettopp oppdaga lyden, og brorsan kjem heim til helga og vil sikkert bruke bilen reknar eg med.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 12 mai 2004, 07:50

Hvis du har en 2,3 turbo 200 hk skal grunnladetrykket være 0,4 bar
og makstrykket 1,0 bar.

Hjullagrene foran gir fra seg rare lyder når de blir slitt, ikke typiske
hjullager-lyder. Det kan høres ut som en blanding av hjullager og
drivknute, og kommer ikke bare ved "hård kurvtagning" som vanlige
lager. Speedparts holder jeg en knapp på.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 mai 2004, 07:55

Hei..

Jeg har selv gåent hjullager (bil gått 211000 km).. Jeg gikk til ScanAuto i Bergen, fikk pris på 2490,- inkl. mva. pr. stk. Så fikk jeg beskjed på delelager der at det er samme hjullager de selger på Biltema for 998,- inkl. mva. Jeg kjøpte to stykker.. Det er en relativt liten jobb å skifte disse, 4 bolter+navbolt..

Her er en detaljert beskrivelse, med bilder på hvordan disse skal skiftes.. http://hem.passagen.se/s9000/tips5.htm

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 mai 2004, 08:34

Det er 200hk-en ja, det er BTW ein M91.
Men korleis bør makstrykket justerast på denne då, sidan grunnladetrykk er OK? Det er foressten ein automat, når eg målte grunnladetrykk låste eg kassa i valg "2", og full gass, holdt den deretter på bremsa slik at omdreininga vart rundt 3000rpm. Ved fulltrykk fann eg med ein lagom bakke og køyrde fysst ei runde med bilen låst i andre, deretter ei repa med bilen låst i 3.dje og full øs. Vart likt resultat, nogenlunde stabilt på 0.75-0.8, men peak opptil 0.9 i ei veeeeldig kort periode.

Ang hjullager, drivknutane er nettopp bytta på begge sider framme, og som du seier, lyden er konstant, det er det same om eg køyrer på rette veien eller hardt i sving.

Freshmaker, får takke på førehand for broderen, eg skremde han opp med at han måtte til med å få pressa av hjullagera slik som på 900, men utifrå linken du gav såg då dette ut som ein grei jobb. Bilen bikka BTW 199kkm herom dagen.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 mai 2004, 08:41

Hei..

Fikk bekreftet av saabmekaniker i går at det verste med jobben med hjullager, var prisen på lagerne... Regner med å ta dette en kveld i neste uke, tirsdag muligens.. Da skal jeg si ifra hvordan det gikk.. Med bra luftverktøy skal det være relativt lett å få ut navbolten også..

Jeg har konstant lyd i min, høres ut som et lokomotiv.. Og litt gnissing..

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 mai 2004, 08:54

Freshmaker skrev:Hei..

Fikk bekreftet av saabmekaniker i går at det verste med jobben med hjullager, var prisen på lagerne... Regner med å ta dette en kveld i neste uke, tirsdag muligens.. Da skal jeg si ifra hvordan det gikk.. Med bra luftverktøy skal det være relativt lett å få ut navbolten også..

Jeg har konstant lyd i min, høres ut som et lokomotiv.. Og litt gnissing...
Navbolten går greit å få av utan luftverktøy.
Når vi bytta drivknutar vart det brukt ei lita latmannsarm, so det var ikkje so gale fast...
Men somsagt, er det nokon som veit kor mykje/lite en bør køyre med dette, somsagt skal brorsan vere heime ei stund, og han vil vel gasse litt om eg kjenner han rett.

macgeier

Legg inn av macgeier » 12 mai 2004, 08:56

OBS, på hjullager, det kan rett og slett være spissinga. Hadde tyyyyypisk hjullagerstøy, ingenting rett frem, men med minste sving til venstre- romling og irriterende during :x :x :x :x
Jeg visste at det ikke var hjulager, for det var nytt, men de splitter nye nokia sommerdekkene var tydeligvis ekstremt følsomme for korrekt spissing.

Justerte på høyre side èn runde inn, ble ENDA værre during risting også rett frem. :x :x

Justerte tilbake, pluss to runder ut - STILLHET.
Var inne på tanken på å klage på de :x :x støyfulla Nokiadekkene, men det var altså spissinga som var feil.

Får ta bilen på verksted etterhvert for å få en autorisert justering......

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 mai 2004, 09:00

Jeg har kjørt i en ca. 4 mnd nå... Og de har vært dårlig siden i november, men begynt å lage lyd for ca. 4 mnd. siden.. Men det er jo gjort på en time å skifte begge fremme... Men på biltema kan det jo ta litt tid før du får delene... :stab:

Jeg har fryktet navbolten jeg.. Har sikker tikke vært ute siden bilen var ny. :shock:

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av Øyvind » 12 mai 2004, 09:02

Har sentermutra løsna, eller at lagret er veldig slitt, kan bremseskiva ta borti braketten til bremsekalipperen og lage skrapelyd. Har man nettop skiftet drivknuter kan man vere uheldig slik at sentermutra løsner på drivknuten og ødelegger lagret. Man bør derfor sjekke dette en stund etter drivknuteskift.
Så lenge man ikke har slark i lagret, eller det blir veldig varmt under kjøring, er min erfaring at man kan kjøre mange mil med litt lyd i lagret.

Når man skifter hjullager er en tredjedel av jobben å ta av hjulet :) Bare husk å løsne sentermutra før du tar av hjulet :D
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 mai 2004, 09:03

macgeier skrev:OBS, på hjullager, det kan rett og slett være spissinga. Hadde tyyyyypisk hjullagerstøy, ingenting rett frem, men med minste sving til venstre- romling og irriterende during :x :x :x :x
Jeg visste at det ikke var hjulager, for det var nytt, men de splitter nye nokia sommerdekkene var tydeligvis ekstremt følsomme for korrekt spissing.

Justerte på høyre side èn runde inn, ble ENDA værre during risting også rett frem. :x :x

Justerte tilbake, pluss to runder ut - STILLHET.
Var inne på tanken på å klage på de :x :x støyfulla Nokiadekkene, men det var altså spissinga som var feil.

Får ta bilen på verksted etterhvert for å få en autorisert justering......
Det også var noko eg tenkte på, bilen har fått nye demparar/fjører utan at det har vorte teke spissing (jada, slurv frå eigaren (broderen) si side), men på vinterdekka (Nokian Hakka II) var det ikkje like lydar, men eg er ikkje sikker på kor mykje brorsan har køyrt på sommardekk, eg merka det ihvertfall på min fysste tur med bilen etter dekkomlegget. Sommardekka er BTW Firestone Firehawk ettelleranna. Før det vert bestillt hjullager skal ihvertfall det sjekkast om det er hjullagera, eg skal vel kjenne slikk slark om en jekkar opp bilen og rullar på hjulet?
Men somsagt, ein hjulstillingskontroll skal ihvertfall takast.
Og eg gjentek, lyden er der heile tia, både rett fram og ved sving.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 mai 2004, 09:08

Hei..

Gjekk opp bilen, ta hendene 10-på-2 på hjulet og rugg inn og ut.. Er det slark, bør det skiftes.. Dette slarker hos meg... Lyden er der hele tiden, både på sommer og vinterhjul, og ingen er skeivt slitt.. Skal sies at det sliter veldig på bremser å kjøre med slitt hjullager...

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av Øyvind » 12 mai 2004, 09:11

Er det mye slark i lagret vil lyden vere der hele tiden, så hvis det er lagret burde du kunne kjenne det ved å løfte opp hjulet.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 mai 2004, 09:12

Løfte opp hjulet vil ha samme effekt som det jeg beskrev med å rugge i hjulet.. Det kan jo også vær andre ting som lager denne lyden...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av Øyvind » 12 mai 2004, 09:17

Jep det er mye som kan lage lyd i en bil fra 1991 :D ,
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 mai 2004, 09:19

Japp.. Og mest sannsynlig ennå mer jo eldre den blir... 8) På jakt etter 1995 model CSE Turbo jeg da..
Styrer med DAB og AUX

Svar