Drivverksproblem i 9-5 Aero [LØST]
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Drivverksproblem i 9-5 Aero [LØST]
Hei alle sammen, har fått ett problem med bilen min igjen.
Denne gangen lurer jeg på om ikke vi snakker 20.000 kr. i repp.
Det virker som alt i hele drivlinjen min er ødelagt, og vel så det.
For det første:
Foringene (les: noe) bak knirker, spesielt over fartsdempere, og jeg vet at foringene bak på 9-5 er ett trist kapittel, så de må vel byttes.
For det andre:
Når jeg rygger, og legger rattet over til høyre, så får jeg sånn klakking fra forstillingen, noe som for meg tilsvarer defekt drivknute på høyre(?) side.
For det tredje:
Når jeg står i ro i ett kryss, hvor jeg skal til høyre, og starter å kjøre mens jeg har rattutslag mot høyre, så får jeg en sånn følelse på metall mot metall en plass i forstillingen.
For det fjerde:
Når jeg kjører litt fort i en venstresving, dvs. fortere enn det man burde kjøre for å ha en behagelig kjøretur, men ikke skremmende mye over, og har clutchen tilkoplet (!!) så får jeg en kraftig, vondt "dunk!" i hele bilen, kjenner det igjennom ryggenraden, og i pedalene. Ville sammenliknet det med at noen sto under bilen og slo i gulvet med ei slegge.
Og der er problemet, fordi om jeg holder inne clutchen, så skjer ikke dette, noe som får meg til å legge mistanke mot diffen, eller girkassa.. uten at jeg kan bekrefte dette, fordi jeg har ennå ikke klart å holde såppass med gass igjennom en venstresving at bilen verken drar, eller bremser på motoren nevneverdig. For da kunne det igjen vært drivknuten(e) som ødelegger.
Skal jeg gå å legge meg ned som en baby i fosterstilling og starte å gråte nå?
Eller skal jeg bare kose meg med å vite at det er sanssynligvis bare å bytte foringer og drivknuter, så er alt bare vellstand igjen?
Denne gangen lurer jeg på om ikke vi snakker 20.000 kr. i repp.
Det virker som alt i hele drivlinjen min er ødelagt, og vel så det.
For det første:
Foringene (les: noe) bak knirker, spesielt over fartsdempere, og jeg vet at foringene bak på 9-5 er ett trist kapittel, så de må vel byttes.
For det andre:
Når jeg rygger, og legger rattet over til høyre, så får jeg sånn klakking fra forstillingen, noe som for meg tilsvarer defekt drivknute på høyre(?) side.
For det tredje:
Når jeg står i ro i ett kryss, hvor jeg skal til høyre, og starter å kjøre mens jeg har rattutslag mot høyre, så får jeg en sånn følelse på metall mot metall en plass i forstillingen.
For det fjerde:
Når jeg kjører litt fort i en venstresving, dvs. fortere enn det man burde kjøre for å ha en behagelig kjøretur, men ikke skremmende mye over, og har clutchen tilkoplet (!!) så får jeg en kraftig, vondt "dunk!" i hele bilen, kjenner det igjennom ryggenraden, og i pedalene. Ville sammenliknet det med at noen sto under bilen og slo i gulvet med ei slegge.
Og der er problemet, fordi om jeg holder inne clutchen, så skjer ikke dette, noe som får meg til å legge mistanke mot diffen, eller girkassa.. uten at jeg kan bekrefte dette, fordi jeg har ennå ikke klart å holde såppass med gass igjennom en venstresving at bilen verken drar, eller bremser på motoren nevneverdig. For da kunne det igjen vært drivknuten(e) som ødelegger.
Skal jeg gå å legge meg ned som en baby i fosterstilling og starte å gråte nå?
Eller skal jeg bare kose meg med å vite at det er sanssynligvis bare å bytte foringer og drivknuter, så er alt bare vellstand igjen?
Sist redigert av Paradigm N558 den 02 okt 2008, 08:03, redigert 1 gang totalt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Sats på drivknutene du. det er vel vanlig at disse bare klakker (om de er slitte) ved belastning. Test: Stå stille med bilen på en stor plass, legg rattet helt over mot høyre, og kjør igang(dra på litt). Klakker det da, er det sansynlig ytre venstre drivknute. Motsatt, rattet helt til venstre og dra litt på. Klakking da er sansynlig høyre ytre knute
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Hurra! Klarte å framprovosere den dunkingen i bilen når jeg holdte clutchen inne!
Så, vil det i praksis si at jeg kan avskrive diff/girkasse?
Innspill mottas med takk (og kanskje en klem)
Så, vil det i praksis si at jeg kan avskrive diff/girkasse?
Innspill mottas med takk (og kanskje en klem)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
diff går alltid rundt. du belaster den bare ikke ved å trykke inn clutchen.. den står alltid på kassa og kassa går alltid rundt så lenge bilen ruller..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Kassa mi sitter nå fastskrudd i motorblokka...Datapaal N526 skrev: kassa går alltid rundt så lenge bilen ruller..
Sorry, bare måtte
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Haha, men fra spøk til revolver, her om dagen så skrudde jeg av begge forhjula og så, og absolutt alt av foringer så, og kjentes helt nytt ut.Ingvar N629 skrev:Kassa mi sitter nå fastskrudd i motorblokka...Datapaal N526 skrev: kassa går alltid rundt så lenge bilen ruller..
Sorry, bare måtte
Drivknutemansjettene så også helt friske og fine ut, desverre... håpte på å finne noe åpenbart
Eneste jeg merka meg var at når man tok hjulet å roterte på det, mens den sto i gir, så laget den en høyere klonkelyd enn normalt når man roterer det litt fram og tilbake, noe som igjen setter min mistanke på diffen igjen..
men ellers så kjente jeg ikke noe galt i hjullager eller foringer..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Du aner vel strengt tatt ikke hvor mange km de drivknutene dine har på nakken, mtp at bilen din er et karosseribytte, er den ikke?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
De har nøyaktig 121.000 km på telleren
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Er ikke bilen din den Aeroen som solgtes så sinsykt billig pga Karosseri bytte? mente jeg var borti dette her for en stund siden? eller er det en annen bil..
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Jepp, det er min bil.
Er strengt tatt ikke noe som helst som er byttet på bilen, men motor/girkasse har vært ute, og satt inn igjen.
For at jeg skal forklare nærmere, så send meg en PM
Er strengt tatt ikke noe som helst som er byttet på bilen, men motor/girkasse har vært ute, og satt inn igjen.
For at jeg skal forklare nærmere, så send meg en PM
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Nei nei;) dette er ikke noe jeg verken har noe med eller bryr meg noe om, men tenkte bare på om du var klar over hvilke deler som var brukt fra vilken bil. Tenkte bare på om det kunne være gearkasse, akslinger som var brukt fra enannen bil som kanskje ikke var i den forfatiningen som bilen var i..Paradigm N558 skrev:Jepp, det er min bil.
Er strengt tatt ikke noe som helst som er byttet på bilen, men motor/girkasse har vært ute, og satt inn igjen.
For at jeg skal forklare nærmere, så send meg en PM
Men om du har full kontroll på at det er bare motor og gear som har vært inn/ut.
Så blir det jo feilsøking på gear vil jeg tro. Ville sjekket knutene skikkelig. både indre og ytre! slik at man vet disse er god før man sette himmel og jord i bevegelse for en bagatell...
men bare et lite tips. For jeg har null peiling på man kassene til saab.... så dette overlater jeg til dere som har peiling
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Tja, da snakket jeg med en lokal Saab-helt her i Bodø, han mener at det kan være at det er for lite olje og/eller den har flyttet seg fra senter inni drivknuten og ut til sidene.
Innspill på den?
Innspill på den?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Dunkelyden i venstresvinger er borte.. fant feilen... det var noe annet... Lag 8 feil på OSI-modellen
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
For de late blant oss; no.Wikipedia.org.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Drivverksproblem i 9-5 Aero
Det blir nok menneskelig feil ja...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero