Men hva slags girkasse bør jeg bytte til? Helt lik? Forsterka? En med lavere utveksling? Og er det noen som vet hva som finnes av forsterka girkasser der ute?
9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Kjørte noen runder på banen på Gatebil i helga, og plutselig stod det en røyksky etter bilen.. Tenkte først toppakning, men Speedparts (som var så snille å hjalp meg
) fant ut at det var girkassa som hadde spruta olje utover eksosen og halve motorrommet. Så må vel ha ny girkasse, clutch (full av olje), slavesylinder og svinghjul (har ødelagt det litt tidligere så vil ha nytt)
Men hva slags girkasse bør jeg bytte til? Helt lik? Forsterka? En med lavere utveksling? Og er det noen som vet hva som finnes av forsterka girkasser der ute?
Men hva slags girkasse bør jeg bytte til? Helt lik? Forsterka? En med lavere utveksling? Og er det noen som vet hva som finnes av forsterka girkasser der ute?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
det er jo helt opp til deg åssen kasse du skal kjøpe deg. ingenting som tilsier at du bør kjøpe noe som helst.
vil du ha bedre aksellerasjon og lavere toppfart, kjøp en med lavere utveksling.
vil du ha en kasse som tåler mer, kjøp en forsterka
har du nå innsett at det gar an å behandle girkassa si med en viss forsiktighet, kjøp en prikk lik en
de er få eller ingen som forsterker saab-kasser i norge, men i sverige har du i alle fall to stykker som jeg kommer på. koster vel fra 8000 til 18000 å kun få kassa forsterka, dessuten vil du helst ha en LSD eller annen diff når du har tatt skrittet så langt.
vil du ha bedre aksellerasjon og lavere toppfart, kjøp en med lavere utveksling.
vil du ha en kasse som tåler mer, kjøp en forsterka
har du nå innsett at det gar an å behandle girkassa si med en viss forsiktighet, kjøp en prikk lik en
de er få eller ingen som forsterker saab-kasser i norge, men i sverige har du i alle fall to stykker som jeg kommer på. koster vel fra 8000 til 18000 å kun få kassa forsterka, dessuten vil du helst ha en LSD eller annen diff når du har tatt skrittet så langt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Tenkte jeg skulle kommentere den "spinne-tråden" din jeg men det rakk jeg jo ikke
For å si det sånn, det er absolutt en måte å drepe girkassene raskt på...
For å si det sånn, det er absolutt en måte å drepe girkassene raskt på...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Litt sånn OT, se hva mannen har som signatur:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Pasient N657 skrev:Litt sånn OT, se hva mannen har som signatur:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
Hehe.. JA da er det vel bare et dumt spørsmål han kom med
FORSTERKET KASSE som gjelder her
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Skaff deg en overhalt girkasse med diffbrems, den vil fordele kreftene bedre i girkassehuset slik at det gir seg mindre, og kassa vil tåle mer, spesielt spinning og tullkjøring. Lavere utveksling er heller ikke dumt for kassas holdbarhet. En tannhjulsoverføring tåler mer ved større omdreiningshastighet.
En slik kasse koster litt, men da er det dyrere å rase også, så kanskje du kjører litt penere
En slik kasse koster litt, men da er det dyrere å rase også, så kanskje du kjører litt penere
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Jeg angrer på at jeg ikke slang inn en skikkelig diff når jeg hadde kassa mi inne til forsterking... 
9³ TurboX
- Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Forsterka kasse blir vel det mest driftsikre, men da har jeg plutselig en kasse som koster mer enn bilen... Føler det blir litt waste. Kan jo nevnes at den kassa som står i nå har gått nærmere 300 000 km, så var sikkert en kombinasjon av km og kjørestil som gjorde at den gav etter. Så om jeg finner en kasse med lavere km og lavere utveksling så kanskje det holder 
Hva med å finne en brukt kasse med lavere utveksling og slenge på en diff, funker det? Hva er det egentlig diffen gjør og hvor står den?
Og en anna ting, når kassa ryker pleier det da alltid å bli olje overalt? Eller er det andre ting som pleier å ryke? Kjedelig å måtte bytte clutch hvis kassa ryker igjen. Skal ha i en SPEC clutch tror jeg.
Hva med å finne en brukt kasse med lavere utveksling og slenge på en diff, funker det? Hva er det egentlig diffen gjør og hvor står den?
Og en anna ting, når kassa ryker pleier det da alltid å bli olje overalt? Eller er det andre ting som pleier å ryke? Kjedelig å måtte bytte clutch hvis kassa ryker igjen. Skal ha i en SPEC clutch tror jeg.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
kasse med lavere utveksling får jo momentet vekk fra drevsatsen så og si, så det er nok en fordel. Bakdelen er jo 110km/t @3000rpm. Differensial (diff) er det nok i alle girkasser, men en diff.brems el. sperre er det nok du tenker på. Oppgaven til en diffbrems er enkelt sagt å hindre hjulspinn på ett hjul, kreftene fordeles likt i alle situasjoner. En quaife diff, slik som denne er nok bra, men koster jo litt + montering.
kassa sprekker, derfor oljesølet
kassa sprekker, derfor oljesølet
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Tar opp igjen denne siden spørsmålet er omtrent det samme.
Det ble girkasse fra en 1996 mod. 9000 med 2.0i motor sist, og original clutch. Mulig det er den kassa som kalles 38 kasse? Uansett, den begynner å bli sliten (rare lyder, ødelagt synkrongir til 3. og endel metallspon ved forrige oljeskift) og siden jeg stort sett er fornøyd med resten av bilen tenker jeg på å oppgradere kassa litt. (Ja, burde sikkert gjort det sist, men valgte billigste alternativ.)
Såvidt jeg har skjønt er det tre kasser/utvekslinger til 9000 MY 94-98: 38, 40 og 45-kasse. Stemmer dette? Hvis det stemmer, og jeg har kjørt med 38 kasse nå, så vurderer jeg en 40 denne gangen.
Ser for meg en diffbrems, bedre synkrongir og en kasse som tåler mer (sterkere drev?). Har også tenkt på oljetempmåler og oljekjøling, men vet ikke hvordan jeg skal få til oljekjøling, så det blir antakelig bare med en oljetempmåler i nivåpluggen eller noe sånt.
Det optimale hadde selvsagt vært Quaife diffbrems og Quaife seks girs drev fra maptun, men koster jo 48.000,- pluss girkassa, og det kræsjer litt med studentbudsjettet mitt
Kunne godt hatt en Quaife diffbrems, men da er nesten girkasse-budsjettet mitt oppbrukt, så finnes det noen andre gode og billigere alternativer mtp. diffbrems?
Finnes det noen drev fra andre girkasser som passer og som er sterkere? Evt. hvor får man tak i sterkere drev og bedre synkrongir? Som ikke koster 39.000,-
Er det noen andre deler som bør oppgraderes? Isf hva? Og hvor får jeg tak i det?
Det ble nevnt lenger oppe i tråden om forsterka kasser fra 8.000,- til 18.000,- hvor finnes de?
Når jeg har funnet ut hva slags diff, girkasse osv. jeg skal ha så gjenstår et spørsmål: er renovering +forsterking av kassa noe jeg kan prøve meg på selv, eller bør sånt helst overlates til svenskene? Jeg har jo fått til å bytte bl.a. girkasse, toppakning og registerkjedesats selv, men ser for meg at en girkasse blir 1000 biter utover hele garasjen...
Det ble girkasse fra en 1996 mod. 9000 med 2.0i motor sist, og original clutch. Mulig det er den kassa som kalles 38 kasse? Uansett, den begynner å bli sliten (rare lyder, ødelagt synkrongir til 3. og endel metallspon ved forrige oljeskift) og siden jeg stort sett er fornøyd med resten av bilen tenker jeg på å oppgradere kassa litt. (Ja, burde sikkert gjort det sist, men valgte billigste alternativ.)
Såvidt jeg har skjønt er det tre kasser/utvekslinger til 9000 MY 94-98: 38, 40 og 45-kasse. Stemmer dette? Hvis det stemmer, og jeg har kjørt med 38 kasse nå, så vurderer jeg en 40 denne gangen.
Ser for meg en diffbrems, bedre synkrongir og en kasse som tåler mer (sterkere drev?). Har også tenkt på oljetempmåler og oljekjøling, men vet ikke hvordan jeg skal få til oljekjøling, så det blir antakelig bare med en oljetempmåler i nivåpluggen eller noe sånt.
Det optimale hadde selvsagt vært Quaife diffbrems og Quaife seks girs drev fra maptun, men koster jo 48.000,- pluss girkassa, og det kræsjer litt med studentbudsjettet mitt
Kunne godt hatt en Quaife diffbrems, men da er nesten girkasse-budsjettet mitt oppbrukt, så finnes det noen andre gode og billigere alternativer mtp. diffbrems?
Finnes det noen drev fra andre girkasser som passer og som er sterkere? Evt. hvor får man tak i sterkere drev og bedre synkrongir? Som ikke koster 39.000,-
Er det noen andre deler som bør oppgraderes? Isf hva? Og hvor får jeg tak i det?
Det ble nevnt lenger oppe i tråden om forsterka kasser fra 8.000,- til 18.000,- hvor finnes de?
Når jeg har funnet ut hva slags diff, girkasse osv. jeg skal ha så gjenstår et spørsmål: er renovering +forsterking av kassa noe jeg kan prøve meg på selv, eller bør sånt helst overlates til svenskene? Jeg har jo fått til å bytte bl.a. girkasse, toppakning og registerkjedesats selv, men ser for meg at en girkasse blir 1000 biter utover hele garasjen...
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2035
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Et godt tips er "vxl-låds Jörgen". Han overhaler og bygger kassene etter ditt ønske.
Nettside; http://www.köpsläp.nu/
Kontaktinfo: http://www.köpsläp.nu/kontakta_oss.html
Jörgen bor ved Erikstad,Mellerud. Noen mil nord for Trollhättan.
Nettside; http://www.köpsläp.nu/
Kontaktinfo: http://www.köpsläp.nu/kontakta_oss.html
Jörgen bor ved Erikstad,Mellerud. Noen mil nord for Trollhättan.
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Ta deg råd til en Quaife diff, den er faktisk billig og er en reell forskerking av kassa fordi den vil hindre vridning av kassehuset og dermed skal det mer til før drevene endrer innbyrdes avstand og dermed lett raser, eller at huset sprekker. Du får ikke noe billigere som er brukbart, iallfall. Strengt tatt er det vel Sellholm som er (eneste?) konkurrenten, men den er dyrere. Men pass på at prisen på Quaife-diffene varierer veldig etter hvem som selger dem.
Drevsatsen som Maptun selger tåler nok en krig (håper jeg, etter å ha kjøpt den), men kostnaden der havner langt over det som står på sidene til Maptun når alt er ferdig. På den annen side så er jo en sånn kasse faktisk en verdi du kan ta med deg videre etter at resten av bilen er ferdig, den kan settes i neste bil eller selges. Å kjøpe nye std kasser hele tiden er jo ren waste, men man kan jo kjøpe noen kasser for summen Quaifedelene koster...
Å ta girkassejobben selv krever en del spesialverktøy. Sett det heller bort.
Et tips kan være å høre hva Tommy på Saab servicesenter tar for å overhale en kasse og sette inn diff i den. Mannen er flink og selger delene til Maptun
Dessuten holder han til i Enebakk så du slipper å dra så langt.
Drevsatsen som Maptun selger tåler nok en krig (håper jeg, etter å ha kjøpt den), men kostnaden der havner langt over det som står på sidene til Maptun når alt er ferdig. På den annen side så er jo en sånn kasse faktisk en verdi du kan ta med deg videre etter at resten av bilen er ferdig, den kan settes i neste bil eller selges. Å kjøpe nye std kasser hele tiden er jo ren waste, men man kan jo kjøpe noen kasser for summen Quaifedelene koster...
Å ta girkassejobben selv krever en del spesialverktøy. Sett det heller bort.
Et tips kan være å høre hva Tommy på Saab servicesenter tar for å overhale en kasse og sette inn diff i den. Mannen er flink og selger delene til Maptun
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 må ha ny girkasse, men hvilken?
Hør på Ingvar
Så går du for 40-kasse, uten tvil den mest fornuftige utvekslinga på en 9000 for Norske veier samt litt morrokjøring på bane 
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
