Side 1 av 1

9000 92mod 2.3T - Tillegg til registerkjedesats?

Lagt inn: 16 jul 2008, 14:04
av audun-eg N228
Skal i løpet av sensommeren - tidlig høst skifte registerkjede på bilen. I tillegg til det, skifter jeg også multireima med det samme. Men så kommer spm: Jeg trenger vel en del pakninger evt. pakningssett. Har toppdekselpakn. ,men han som skal gjøre jobben sa noe om ventilslipesett og bunnpannepakn. Noen som kan fortelle meg hva dette heter på Speedparts? Veldig takknemlig for hjelp på dette da jeg må ordne alle deler før jobben skal gjøres. Han som skal gjøre det, tenker forresten å ta ut motoren.

Re: 9000 92mod 2.3T - Tillegg til registerkjedesats?

Lagt inn: 18 jul 2008, 12:48
av audun-eg N228
Har jeg alt jeg trenger hvis jeg bestiller det som kalles sotningsats? Beklager de "grønne" spm, men vet at de fleste her inne stort sett er ganske overbærende med grønnskollinger som meg :worship:

Re: 9000 92mod 2.3T - Tillegg til registerkjedesats?

Lagt inn: 18 jul 2008, 13:08
av Tor N12
Når du først skal skifte så bør du også bytte simmerringen på enden av veiva mot reimhjulet: 12.9964 samt o-ringen på oljepumpa: 10,3218, jeg ville også ha byttet simmerringen i den andre enden av veiva: 12.7764 samt o-ringen til oljesila (som du selvfølgelig rengjør samtidig) 12.6598.

Det er ingen bunnpannepakning på 9000, men du skal benytte en tetningsmasse der: L518

I og med at bilen din sikkert har gått et stykke så ville jeg også skifet toppaking og pinnbolter til grenrøret samtidig.
Toppakningen er med i sotningssatsen: 11.1605 og pinnboltsats har nr: 11.7280

Lykke til!!

Re: 9000 92mod 2.3T - Tillegg til registerkjedesats?

Lagt inn: 18 jul 2008, 13:11
av audun-eg N228
Tusen hjertelig!

Re: 9000 92mod 2.3T - Tillegg til registerkjedesats?

Lagt inn: 18 jul 2008, 13:41
av Ingvar N629
Om du som Tor sier bytter simringen på veiva på den siden som er mot girkassa også, så må jo kassa av. Da er det like greit å bytte slavesylinder og clutch samtidig. Baller på seg her nå, er jo nesten så du kan renovere hele motoren snart, men da er det iallfall ute av verden en god stund.... Skal du holde arbeidsmengde og kostnader på et lavere nivå, så er det jo like greit å bytte registeret med motoren stående i bilen, og bare bytte registerkjede og -drev, simring på den sida og o-ringen til oljepumpa. Det blir en vurderingssak, mtp hvor lenge du vil beholde bilen osv.

Re: 9000 92mod 2.3T - Tillegg til registerkjedesats?

Lagt inn: 18 jul 2008, 14:11
av Tor N12
Synes å erindre at Audun har sluromat ellers hadde jeg sagt det samme ;)

EDIT: men multireim og løpehjul bør du jo kansje skifte samtidig om det er lenge siden sist..

Re: 9000 92mod 2.3T - Tillegg til registerkjedesats?

Lagt inn: 18 jul 2008, 21:56
av audun-eg N228
Tenkte uansett å bytte multireim og hjul, ja. Han som skal gjøre operasjonen mener han har forhørt seg, og at det er det enkleste og ta ut motoren. Stemmer det kanskje ikke det?