Side 1 av 2

Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 17 jul 2008, 12:46
av Kopster
Hei hå.

Fikk ordnet meg en liten ekstrautgift.
Var ute og kjørte og under giring sluttet clutchen å fungere.

Hadde pedalen helt nede, og plutselig koblet clutchen seg inn og pedalen ble igjen nede.

Pedalen er helt løs akkurat som om en wire har gått av, men er vel hydraulisk clutch på min bil går jeg ut ifra.?
Det rare er jo at med olje/hydraulisk clutch skulle vel pedalen egentlig være tung og treg, men den er altså helt løs og clutchen er tilkoblet.

Hva kan problemet være?
Ser for meg en dyr opplevelse hvis bilen må på verksted.

Håper noen kan svare på dette, evt kan jeg forklare mer hvis det trengs.

med hilsen:
Øystein

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 17 jul 2008, 12:54
av Ingvar N629
Hei!

Du har nok lekkasje enten i slavesylinderen (sitter ved clutchen i girkassa) eller hovedsylinderen som clutchpedalen din er koblet til (sitter på torpedoveggen). Det første du kan gjøre, er å se om du finner lekkasje av bremsevæske noe sted, se under bilen om det ligger noe der, da er det slaven som er lekk. Det kan også være gummislangen som sitter i motorrommet som lekker. Om du ikke finner noe lekkasje, så er nok lekkasjen internt i systemet, sannsynlivis er det da hovedsylinderen. Lykke til!

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 17 jul 2008, 13:06
av Kopster
Takk for svar Ingvar :D

Skal sjekke etter lekkasjer senere.
Håper man ikke trenger å røre girkassa da, [-o< ser for meg en masse arbeid, evt dyr verkstedregning...

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 17 jul 2008, 13:11
av Ingvar N629
Om du må bytte slave så må girkassa ut, da ville jeg ha bytta clutchen med det samme, så har du gjort det.

Alt annet kan demonteres og byttes/renoveres med kassa på plass.

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 17 jul 2008, 17:41
av Kopster
Ingvar N629 skrev:Hei!

Du har nok lekkasje enten i slavesylinderen (sitter ved clutchen i girkassa) eller hovedsylinderen som clutchpedalen din er koblet til (sitter på torpedoveggen). Det første du kan gjøre, er å se om du finner lekkasje av bremsevæske noe sted, se under bilen om det ligger noe der, da er det slaven som er lekk. Det kan også være gummislangen som sitter i motorrommet som lekker. Om du ikke finner noe lekkasje, så er nok lekkasjen internt i systemet, sannsynlivis er det da hovedsylinderen. Lykke til!

Heisann!
Har sondert litt etter lekkasjer og har funnet ut at det er slangen i motorrommet som lekker.
Spørsmålet da er om det virkelig kan lekke så mye at clutchen slutter å virke?

Og går det da an å skifte KUN slangen?

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 17 jul 2008, 17:42
av Tor N12
Ja, slangen kan du skifte.. Bare å løsne den ved hovedsylinderen som sitter på clutchpedalen samt i den skjøten på toppen av girkassa.. Så må du lufte clutchen etterpå.

og ja, det er mer enn nok til at clutchen ikke virker ;)

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 17 jul 2008, 17:46
av Kopster
Tor N12 skrev:Ja, slangen kan du skifte.. Bare å løsne den ved hovedsylinderen som sitter på clutchpedalen samt i den skjøten på toppen av girkassa.. Så må du lufte clutchen etterpå.

og ja, det er mer enn nok til at clutchen ikke virker ;)
juhuuuu....det hørtes veldig bra ut :D
dumt spørsmål, men hvordan lufter man clutchen?

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 17 jul 2008, 17:52
av Tor N12
Det enkleste er en "Luftmann" eller Bremselufter som de selger på endel bilrekvisitaforetninger, den kobler du til på toppen av bremseveskebeholderen og den andre enden til et bildekk. Så åpner du lufteskruen som sitter på slavesylinderen (under et lite sort plastdeksel på girkassa), da vil trykket fra bildekket presse igjennom bremseveske.. Dette skal du gjøre helt til det ikke kommer luft ut, kun veske.

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 18 jul 2008, 23:38
av Edward N812
og man må vel fortsatt sørge for at det er så mye bremsevæske i beholderen at det ikke går under minus i alle fall? for det vil jo si at du bare drar inn ny luft ;) altså må man fylle på etterhvert som man dytter ut.

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 19 jul 2008, 10:55
av Ingvar N629
Edward N812 skrev:og man må vel fortsatt sørge for at det er så mye bremsevæske i beholderen at det ikke går under minus i alle fall? for det vil jo si at du bare drar inn ny luft ;) altså må man fylle på etterhvert som man dytter ut.
Om beholderen er full før du begynner, så holder det i lange baner for clutchen. Skal man lufte bremsene på alle fire hjul i tillegg, så må man fylle underveis ja.

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 28 jul 2008, 19:41
av AndreasE N1216
og så er det greit å tre en gummislange på luftenippelen for å unngå søl :wink:
gjerne gjennomsiktig for å kunne inspisere når væska blir fri for luft. går også ann å høre.... slutter å "knitre"

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 29 jul 2008, 21:03
av Kopster
Hei hå!
Takk for gode tips :D

Har fått skiftet slangen, men sliter litt med luftingen.

Luftenippelen skal sikkert ikke skrues helt av?
Var nemlig det som skjedde hos meg, fikk den på igjen (tror jeg).

Men kommer hverken væske eller luft ut der.

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 29 jul 2008, 21:24
av Paul N1176
skal ikke skrues helt opp nei(bare så vidt løsnes)... har du prøvd å presse ned Clutch pedalen når du har den åpen?? da burde det komme både veske og luft ut...

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 29 jul 2008, 21:44
av Kopster
slet litt med å få luftenippelen på igjen etter at den var løs, kanskje den ikke er satt riktig på?

Det har kommet noe væske på vifta og fremme i motorommet når jeg har brukt pedalen, tror faktisk det var når nippelen var helt borte.
regner med at væsken kommer derfra hvertfall.

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Lagt inn: 29 jul 2008, 23:21
av EdHunter N815
Så vidt jeg husker er gjengene på luftenippelen ganske lange, så om du "tror" du har fått den på igjen syns jeg det høres litt merkelig ut. Den skal gjenge ganske løst og greit, og bør kunne skrus inn igjen med fingrene.

Som Gunter83 sier skal den bare så vidt løsnes, 1/4 omdreining eller så. Så skal du lufte til det kommer ren væske ut, gjerne med lufteverktøy slik Tor beskriver. Deretter må du umiddelbart skru den til igjen, altså FØR det slutter å renne væske.

Får du ikke væske ut er det to ting som kan ha skjedd;

-Systemet er tett, muligens av gummirester fra den gamle morkne slangen. I verste fall kan det være tett i slavesylinderen, og den må byttes.

-Slavesylinderen lekker. Sjekk etter væske som kommer ut under girkassen mens du har trykk på systemet med lufteverktøyet.

I begge tilfeller kan du ta løs igjen slangen du har byttet og sjekke om det kommer væske ut der når du har trykk på. Gjør det det er det nok fare for at girkassen må av en tur.