problem etter motoroverhaling(løst)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

problem etter motoroverhaling(løst)

Legg inn av kenny n277 » 22 jul 2008, 21:11

har fått ett problem her, bilen er en 9000 t med trionic 5,har hatt ute motor og overhalt etter lagerras, veiven har vert til slip og polering og har blitt veldig fin igjen, men det hjelper så f..... lite når den ikke vil starte igjen etter de tusner av kroner jeg har kostet på nå,(kan si att nå er jeg litt frustrert her) har holdt på i hele dag med det her og det eneste jeg har fått til er å miste gnisten på pluggene,å fått en vannvittig klappring i pump rele og ett annet rele pluss tomgangsreguletoren,(reset finnes det på disse bilene) hadde gnist tidligere i dag da tente den og ga ett lite brumm men det var det, den virket jo for to uker siden bare den hadde noe lager bank da, trodde ikke dette skulle bli noe problem at den ikke ville starte etter at motoren hadde hvert ute,
hva er det som går av bilen min tror jeg melder meg ut av bilskruing snart,(det skjer vel ikke, men litt for mye motgang i det siste kan en vel si)
Sist redigert av kenny n277 den 24 aug 2008, 20:04, redigert 1 gang totalt.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av Tor N12 » 22 jul 2008, 21:34

Ikke gnist, da ville jeg startet med å sjekke tilkoblingen til veivakselgiveren.. men i og med at du sier at det klapprer i rele'er og tomgangsmotor så høres det jo ut som om du har en jordfeil eller at du har koblet til noe annet feil.

Sjekk over alle tilkoblinger du vet at du har rørt når motoren var ute, om du har tilgang til Tech2/Isat så kan du jo også sjekke om du kommer inn på Trionicen og sjekke eventuelle feilkoder. Med Tech2/Isat så kan du også sjekke funksjonen til de forskjellige komponentene, f.eks så kan du starte hver enkelt tennspole, hver enkelt dyse, hovedrele, pumperele mm
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av kenny n277 » 22 jul 2008, 21:43

tech2/isat har jeg ikke tilgang på,hvem har sånt? er det et feil diagnose prog det?.. den klapringen var noe som kom når jeg drev å målte litt rundt så plutselig begynte det og ingen gnist, har hvert over det som er av kontakter og jordinger så det skal være på stell,er jo ikke mulig å sette noe feil heller for de passer jo bare sammen de som skal sammen, har prøvd annen tenn kass men det var ikke noe bedre for gnisten,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av Tor N12 » 22 jul 2008, 21:48

Tech2 og Isat er Saabs orginale diagnoseverktøy som alle forhandlerne har samt noen få private..

En annen jeg vet om klarte å bytte om kamakslingene slik at bilen ikke startet etter overhaling men nå virker det jo som om du har en elektrisk feil da. Er du f.eks HELT sikker på at du har fått på alle plusskablene på den fordelingssplinten ved batterikassa??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av kenny n277 » 22 jul 2008, 21:57

må ut med nytt mot i morra å skjekke over en gang til, å jeg hadde av en kabel på den kobl blokken og den er på igjen, for og si det sånn, jeg er veldig nerme 100% sikker på at alt står der det skal, men det er det da når det ikke virker,er alt på plass??får se over en gang til så jeg er 100% sikker,
får komme tilbake med gla melding i morra håper jeg, håper jeg har gjort noe feil for å si det sånn :P
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jul 2008, 22:25

Sjekk at alle sikringene til trionic her hele, og at du har spenning der du skal inn på boksen. Høres ut som om du mangler spenning inn på en av pinnene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av kenny n277 » 23 jul 2008, 13:19

nå er sikringer hele men jeg har ikke noe godt skjema så hvor det skal være spenning inn til boksen det er ikke så lett å finne ut da, men har hvert gjennom alle koblinger som har hvert rørt nå iforbindelse med at motor har vert ute, og det ser bra ut,

har å testet en annen boks i dag, da klapret det ikke langer, men den starter ikke,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av Ronny_N169 » 23 jul 2008, 17:12

Høres ut som jord/sp.feil. Du har ikke glemt å sette tilbake jordingskabelen på girkassa?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av kenny n277 » 23 jul 2008, 21:12

ja det var en dag til i garasjen uten hell, nå har jeg vært over allt ett par ganger i dag koplet ifra litt spray på, pusset over jord forbildelser mont igjen, like galt er det, fatter ingenting nå jeg.
lurer på om feilen er på den andre siden av torpedo veggen for når jeg tar ut sik nr 13 den er til EDU,instrumenter og innsprut system da stillner allt av klappring, så da tenker jeg er det noe i instrment brettet som kan ha kortsluttet når klappringen oppstod, er det noen forbindelser der???

det var å noe om å måle på kontakten til trionicen, har målt men har jo ikke skjema som nevnt, men jeg har 5 punkt med 12 v på,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av kenny n277 » 27 jul 2008, 19:35

nå har jeg offesielt gitt opp, nå er det verksted neste for denne feilen finner JEG aldri :x nå har jeg gått over så mye men uten noe resultater så nå orker jeg rett og slett ikke mer, det går utover humøret det her greiene her, :evil: :evil:
ja ja da får jeg prøve ett verksted å det har jeg aldri gjort før på mine 13 år som saab fører..
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av Pål N526 » 27 jul 2008, 22:00

ikke gi opp, er bare og feilsøke videre.. ingvar har jo en del peil på t5. men det MÅ være noe du har koblet feil siden den gikk før du hadde motoren ute! har du en anna ecu og teste med? :roll:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av kenny n277 » 28 jul 2008, 16:29

Datapaal N526 skrev:ikke gi opp, er bare og feilsøke videre.. ingvar har jo en del peil på t5. men det MÅ være noe du har koblet feil siden den gikk før du hadde motoren ute! har du en anna ecu og teste med? :roll:
det er det som er så rart, det er jo ikke mulig å koble noe fil på dette el nettet de som passer sammen hører sammen, men tror jeg har ordnet en kilten kortslutn på engenhånd her tenker jeg, for den ville ikke tenne med engang føærst men så kom den litt, så var jeg inni en eller annen plass som jeg fikken liten kortslutn det var da alt skar seg her,har ikke tid til å holde på å klø meg i hode lenger, leverer den til saab arendal til mandag der har de en guru på bilelektro så håper han fikser den, så får jeg bil igjen nå som ferien er over.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av Edward N812 » 01 aug 2008, 15:44

har du tikking i injection system rele, og/eller fuel pump rele? får du verken gnist eller sprut? PRØVEBYTT HJERNE
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av kenny n277 » 12 aug 2008, 21:28

Edward N812 skrev:har du tikking i injection system rele, og/eller fuel pump rele? får du verken gnist eller sprut? PRØVEBYTT HJERNE
det har jeg gjort, men som sagt tidligere den leveres på verksted har ikke tid til å rote mer med det, eller den er på verksted på uke nr 2 så detta blir spennende hva som er galt
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: problem etter motoroverhaling

Legg inn av Haaka » 12 aug 2008, 22:10

Kanskje seint, om du har levert bilen fra deg.. Og innser du sikkert har prøvd, sjekket dette og. Men har du sjekket at du faktisk har spenning på bilen? Ladet batteriet? Sjekket startmotor om du får tvangskjørt denne?

Får du lest ut noen relevante blinkekoder (om mulig på 9000 (trionic ja?))? Prøveflyttet diverse hoved/pumperele?

Det er jo ikke umulig at en feil kan oppstå uavhengi av en slik jobb du har gjort... Samtidig som man fort kan ha kommet borti ledninger, kontakter osv. under arbeidet og skadet ledningsnettet.. Sjekket kabelpølser utvendig for synlige klemskader?

Om motoren ikke tenner, eller om den kanskje ikke engang turner på starter er kanskje litt greit å vite, men regner med startmotoren ikke går, tross lys i insturment?

Konstater at du har spenning fra tenningspåslag til 15kontakt på samtlige hovedrele, og at hovedkursen fra disse jordes i styresentral trionic (ECM?) Evt. ekstern alarm/sperremodul skal ha et triggersignal fra ecm/nøkkel og godkjenne oppstart av ecm og releer, og evt. BCM(?). Har du obd-kontakt kan du sjekke grovtilstand på bus, spenninger i høy/lav-nett fra 1-3V ved lav komunikasjon/lite datautveksling. 0V = brudd på bus. Men dette kommer jo litt an på årsmodellen..? Den 91mod'n er nok noe enklere enn den 96modn. (Og btw, kjenner ikke godt til disse bilene.. så det er sagt.. :roll: )

Svar