Side 1 av 1

Turbokonvertering 99 2.0L --> T8

Lagt inn: 13 aug 2008, 14:00
av Runar N403
Hei!
Her om dagen kom det inn en meget brukbar 900 T8(5dørs), ca 86 mod, til min gode nabo; skroten. Jeg og mine med-saab-entusiaster i bygda ble straks enige om at dette var en gyllen mulighet til å turbokonvertere en '80mod 99(2dørs) vi har stående. Vi har allerede plukka ut motor og div medfølgende, men lurer litt på om noen har oversikt over hvor mye vi er avhengig av å ta med fra donorbilen for å få det til å funke i 99:an. Har allerede skjønt at tanken med pumpe må være med. (mulig det blir krasj med påfyllinga, har ikke sett etter) Hva med elektrisk, forstilling, bremser, osv? Andre ting som må gjøres?
(diskusjonen har helt sikkert vært oppe før, men har ikke tid å lete nå)

Mvh Runar

Re: Turbokonvertering 99 2.0L --> T8

Lagt inn: 13 aug 2008, 14:25
av Børre N17
viewtopic.php?f=30&t=8503" onclick="window.open(this.href);return false;

Lykke til!

Re: Turbokonvertering 99 2.0L --> T8

Lagt inn: 15 aug 2008, 06:41
av Runar N403
Genialt! :)
Noe som fortsatt er litt uklart er hvor mye av ledningsnettet i 900:an vi må ha, evt hva vi kan sløyfe? 99:an er jo en 80mod, så noe må man vel ha. Er det mulig å sløyfe APC og spare noe jobb? Andre tips i fbm ledningsnett?

Re: Turbokonvertering 99 2.0L --> T8

Lagt inn: 15 aug 2008, 08:03
av Eirik N396
Du trenger innsprøytninga, Apc-systemet, og du må montere elektronisk tenning.

Om du vil spare de 20(?) minuttene ekstra det tar å montere APC, er det klart det går an å sløyfe dette.

Re: Turbokonvertering 99 2.0L --> T8

Lagt inn: 18 aug 2008, 10:17
av RuneDK
Du trænger:
Indsprøjtning
Alle turbo rør
Topstykke (Skal være med natrium-kølede ventiler, findes kun på injection og turbo, ikke på karburator)
Olie tryk rør og retur rør
Udstødningsmanifold og indsugningsmanifold
Tank
Elektronisk tænding med fordeler fra turbo

Så ka du køre 0,3-0,4 uden apc på standard stempler.

Min 90 T8 kørte 1,2 bar ved hårdt pådragg fra lave omdrejninger, som faldt til 0,8 ved 4500 omdr.
Ved 0,75 bar konstant og med og900 intercooler havde den 177hk og 298nm.
Det var med turbostempler og turbotopstykke også, og tanken var fra en og900 ;)

Btw: En ny sachs kobling slurrer ved 1,2 bar :twisted:
Skriv en pm hvis du ønsker min msn eller email, vil gerne hjælpe dig med svar :)