Side 1 av 2

Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 15 aug 2008, 23:51
av Viking N1215
Hei Allesammen..

Tenkte jeg skulle dere litt grei info om en OFTE oversett feilkilde på våre 9-5'er
Jeg monterte nylig inn en gradert turbotrykksmåler i min 9-5, mest for "kjekt å ha" grunn og litt feilsøkingshjelp
Etter å ha kjørt bilen et par mnd med BSR steg 1 E- 85, så synes jeg bilen ble trivelig å kjøre,passe kjapp og var fornøyd jeg

Så etter monteringen av den eksterne turbotrykksmåleren oppdaget jeg at jeg lå på maks 0,6- 0,7 bar i ladetrykk, og det var til tider veldig variabelt.
Jeg gikk gjennom "smørbrødlista" av mulige feilkilder: DI-kassett, Bensinpumpe, Plugger, vakumlekkasjer o.l.
Men til ingen nytte.

Leste så dette emne: http://www.saabcentral.com/forums/print ... ge=1&pp=20" onclick="window.open(this.href);return false;

Og gjorde følgende: Jeg dro ut DEN ØVERSTE slangen ifra magnetventilen og plugget denne med en bolt + slangeklemme
Å DU GRØNNE Jævel... for en forskjell
Bilen er ikke til å kjenne igjen.. Ligger nå jevnt på omlag 1,1 bar og er brutal (morosamt)
Les gjennom hele tråden så skjønner dere hva som skjer,hvorfor det skjer, og hvilke løsninger på problemet som finnes:

Mulige måter å fikse dette på:
1. Dra av ØVERSTE slangen på magnetventil og plugg igjen slangen ( visstnok ikke farlig for motor)
2. Kjøp Saab's org Kit med nye slanger ink. backventiler og Evap-Ventil til kr 2600,-
3. Kjøp nye backventiler på Volkswagen og bytt dem selv ( delekostnad på ca 250 kr) + evt ny slange

Jeg gikk for alternativ 3 og kjøpte ventiler ifra Vw. Disse backventilene ifra Volkswagen er "mindre" i tilkoblingene, så det pluss at jeg var "overivrig" med varmepistolen gjorde at jeg kjøpte 2 m med bensinslange ( 8mm) og monterte alt sammen igjen til en pris på ca 400 kr inklusive den timen det tok meg å bytte/ kappe til nye slanger..
Saab's orginale slange består av en hard "innerkjerne " som er varmekrympet på og en utvendig mjukere slange.
Ved demontering av de gamle/defekte ventilene ( må varmes av) så er det lett å svi av slangen, så for å være sikker så, erstattet jeg hele slangen med en ny..

Artnr på backventiler ifra Vw: 058905291-K
Om man vil bygge "ny" slange, så passer en normal bensinslange med målene: 8x14 mm
Slangeklemmer: ABA 9,0-12,3mm

Snakket også med Maptun i ferien min ( greie gutter) og de kunne fortelle meg at omlag 70 % av de 9-5 de har inne på verkstedet for feilsøking ang trimm, så er disse backventilene defekte. De orginale backventilene holder omlag 3-4 år er du heldig..

Veldig enkelt ihvertfall å teste om hvorvidt du blir "snytt" for turbotrykk og HK.. Bare å dra av DEN ØVERSTE slangen på magnetventilen , så ta deg en test-tur. Om dine backventiler fungerer dårlig/ er defekte så merker du det da.. BELIEVE ME

Slik ser slangen ut demontert: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=140" onclick="window.open(this.href);return false;

Tenkte dette var "grei" info til folket..

P.s Jeg forsøkte ved en annledning å blokke både slangen som gikk til magnetventilen samt "blokke/ tette" stussen som denne slangen skal inn på normalt ,og da fikk jeg bare GLT, så IKKE steng igjen R uttaket på magnetventilen
Mvh
Viking

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 16 aug 2008, 03:48
av Terra N837
Veldig bra :worship:

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 16 aug 2008, 09:03
av olewa
detta høres bra ut

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 16 aug 2008, 17:54
av matrox N522
Nye ventiler er jo helt klart bra, og om bilen går som ett skudd med nye ventiler, så hvorfor ikke?
Men at ladetrykket på en T7 motor varierer, så betyr ikke det at det er noe galt. For den justerer ladetrykk etter spurt moment, i motsetning til T5 som spør etter samme ladetrykk hele tiden.

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 16 aug 2008, 20:13
av Viking N1215
Enig med deg Matrox at ladetrykket "varierer" i mye større grad og tilpasser seg etter forholdene i større grad enn T5

MEN jeg nekter å tro at en 9-5 med nye plugger, ny DI, ny bensinpumpe, ny veivakselgiver, ny turbo, etc,etc ( som min bil faktisk har) og uten feil forøvrig bare skal lade 0,6 i 5 gir med full gass..
Men så kan ikke jeg Trionic inn og ut, ei heller kapasitetn til div Steg1 program som er ute på markedet. ( Mitt kom ifra BSR)

Vil vel tro at de fleste Steg 1 program har en momentkurve etc,etc. som tilsier mer enn 0,6 bar ladetrykk på 2.0t som maks

Mvh
Viking

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 16 aug 2008, 20:19
av Ingvar N629
Viking skrev: Bare å dra av DEN ØVERSTE slangen på magnetventilen
Plugg den, ellers drar motoren inn luft etter LMM...

Om man kjører slik, så har man åpen tankavlufting, og slipper dermed ut VOC. [-X Men for testen sin del, så er det jo ikke så farlig.

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 16 aug 2008, 20:36
av Viking N1215
Ehh.??
Skrev jo at jeg plugget R-slangen med en bolt + slangeklemme da..

Uansett, så er jeg fornøyd med å ha funnet løsning på et problem jeg hadde med min 9-5 som 5 uavhengige Saab-verksted ( store sådan) i Sverige ikke klarte å gjøre noe med

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 16 aug 2008, 20:36
av Viking N1215
Viking skrev: Jeg dro ut DEN ØVERSTE slangen ifra magnetventilen og plugget denne med en bolt + slangeklemme

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 16 aug 2008, 20:44
av Berland N1165
Super :D Fant ut idag att den eine ventilen på min og9-3 var gåen. Rett på Møller på mandag og bestille 2 stk :D

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 17 aug 2008, 22:27
av Trond N47
SAAB 9-5 og 9-3 har også en liknende bakkventil med den som kjøpes hos VW, inn mot bremsekraftforsterkeren sitter denne som også kan brukes.

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 18 aug 2008, 14:44
av Pasient N657
Veldig fin guide!

(Såklart fant jeg ikke denne med og søke, så jeg oppretta en ny tråd angående backventiler og effekttap)

Men men. Dette må prøves ut, kompisen min blir sikkert happy av og høre at det mest sannsyneligvis er en liten "drittfeil" :P

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 07 jun 2010, 19:52
av Trondgr
Kan noe tilsvarende skje med 95 TiD 1,9?

Check engine og tilnærmet null motorkraft i dag. Bilen klarte ikke mer enn ca 45 km/t. Selv med full gass skjedde det ingenting.
Får avlest feilkode hos lokal saabforhandler i morgen.

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 07 jun 2010, 19:54
av Paul N1176
Trondgr skrev:Kan noe tilsvarende skje med 95 TiD 1,9?

Check engine og tilnærmet null motorkraft i dag. Bilen klarte ikke mer enn ca 45 km/t. Selv med full gass skjedde det ingenting.
Får avlest feilkode hos lokal saabforhandler i morgen.
du får ikke CE pga enveisventilene på tankavluftinga.. er nok noe annet.....

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 07 jun 2010, 21:56
av Trondgr
Da får jeg tro det er dette inntil noe annet er et faktum.
viewtopic.php?f=12&t=22388&p=153793&hil ... ft#p153793

Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler

Lagt inn: 09 jun 2010, 10:22
av Johan N828
Trondgr skrev:Kan noe tilsvarende skje med 95 TiD 1,9?

Check engine og tilnærmet null motorkraft i dag. Bilen klarte ikke mer enn ca 45 km/t. Selv med full gass skjedde det ingenting.
Får avlest feilkode hos lokal saabforhandler i morgen.
Jeg gjetter på tett dieselfilter.

//J