Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Lagt inn: 15 aug 2008, 23:51
Hei Allesammen..
Tenkte jeg skulle dere litt grei info om en OFTE oversett feilkilde på våre 9-5'er
Jeg monterte nylig inn en gradert turbotrykksmåler i min 9-5, mest for "kjekt å ha" grunn og litt feilsøkingshjelp
Etter å ha kjørt bilen et par mnd med BSR steg 1 E- 85, så synes jeg bilen ble trivelig å kjøre,passe kjapp og var fornøyd jeg
Så etter monteringen av den eksterne turbotrykksmåleren oppdaget jeg at jeg lå på maks 0,6- 0,7 bar i ladetrykk, og det var til tider veldig variabelt.
Jeg gikk gjennom "smørbrødlista" av mulige feilkilder: DI-kassett, Bensinpumpe, Plugger, vakumlekkasjer o.l.
Men til ingen nytte.
Leste så dette emne: http://www.saabcentral.com/forums/print ... ge=1&pp=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Og gjorde følgende: Jeg dro ut DEN ØVERSTE slangen ifra magnetventilen og plugget denne med en bolt + slangeklemme
Å DU GRØNNE Jævel... for en forskjell
Bilen er ikke til å kjenne igjen.. Ligger nå jevnt på omlag 1,1 bar og er brutal (morosamt)
Les gjennom hele tråden så skjønner dere hva som skjer,hvorfor det skjer, og hvilke løsninger på problemet som finnes:
Mulige måter å fikse dette på:
1. Dra av ØVERSTE slangen på magnetventil og plugg igjen slangen ( visstnok ikke farlig for motor)
2. Kjøp Saab's org Kit med nye slanger ink. backventiler og Evap-Ventil til kr 2600,-
3. Kjøp nye backventiler på Volkswagen og bytt dem selv ( delekostnad på ca 250 kr) + evt ny slange
Jeg gikk for alternativ 3 og kjøpte ventiler ifra Vw. Disse backventilene ifra Volkswagen er "mindre" i tilkoblingene, så det pluss at jeg var "overivrig" med varmepistolen gjorde at jeg kjøpte 2 m med bensinslange ( 8mm) og monterte alt sammen igjen til en pris på ca 400 kr inklusive den timen det tok meg å bytte/ kappe til nye slanger..
Saab's orginale slange består av en hard "innerkjerne " som er varmekrympet på og en utvendig mjukere slange.
Ved demontering av de gamle/defekte ventilene ( må varmes av) så er det lett å svi av slangen, så for å være sikker så, erstattet jeg hele slangen med en ny..
Artnr på backventiler ifra Vw: 058905291-K
Om man vil bygge "ny" slange, så passer en normal bensinslange med målene: 8x14 mm
Slangeklemmer: ABA 9,0-12,3mm
Snakket også med Maptun i ferien min ( greie gutter) og de kunne fortelle meg at omlag 70 % av de 9-5 de har inne på verkstedet for feilsøking ang trimm, så er disse backventilene defekte. De orginale backventilene holder omlag 3-4 år er du heldig..
Veldig enkelt ihvertfall å teste om hvorvidt du blir "snytt" for turbotrykk og HK.. Bare å dra av DEN ØVERSTE slangen på magnetventilen , så ta deg en test-tur. Om dine backventiler fungerer dårlig/ er defekte så merker du det da.. BELIEVE ME
Slik ser slangen ut demontert: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=140" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenkte dette var "grei" info til folket..
P.s Jeg forsøkte ved en annledning å blokke både slangen som gikk til magnetventilen samt "blokke/ tette" stussen som denne slangen skal inn på normalt ,og da fikk jeg bare GLT, så IKKE steng igjen R uttaket på magnetventilen
Mvh
Viking
Tenkte jeg skulle dere litt grei info om en OFTE oversett feilkilde på våre 9-5'er
Jeg monterte nylig inn en gradert turbotrykksmåler i min 9-5, mest for "kjekt å ha" grunn og litt feilsøkingshjelp
Etter å ha kjørt bilen et par mnd med BSR steg 1 E- 85, så synes jeg bilen ble trivelig å kjøre,passe kjapp og var fornøyd jeg
Så etter monteringen av den eksterne turbotrykksmåleren oppdaget jeg at jeg lå på maks 0,6- 0,7 bar i ladetrykk, og det var til tider veldig variabelt.
Jeg gikk gjennom "smørbrødlista" av mulige feilkilder: DI-kassett, Bensinpumpe, Plugger, vakumlekkasjer o.l.
Men til ingen nytte.
Leste så dette emne: http://www.saabcentral.com/forums/print ... ge=1&pp=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Og gjorde følgende: Jeg dro ut DEN ØVERSTE slangen ifra magnetventilen og plugget denne med en bolt + slangeklemme
Å DU GRØNNE Jævel... for en forskjell
Bilen er ikke til å kjenne igjen.. Ligger nå jevnt på omlag 1,1 bar og er brutal (morosamt)
Les gjennom hele tråden så skjønner dere hva som skjer,hvorfor det skjer, og hvilke løsninger på problemet som finnes:
Mulige måter å fikse dette på:
1. Dra av ØVERSTE slangen på magnetventil og plugg igjen slangen ( visstnok ikke farlig for motor)
2. Kjøp Saab's org Kit med nye slanger ink. backventiler og Evap-Ventil til kr 2600,-
3. Kjøp nye backventiler på Volkswagen og bytt dem selv ( delekostnad på ca 250 kr) + evt ny slange
Jeg gikk for alternativ 3 og kjøpte ventiler ifra Vw. Disse backventilene ifra Volkswagen er "mindre" i tilkoblingene, så det pluss at jeg var "overivrig" med varmepistolen gjorde at jeg kjøpte 2 m med bensinslange ( 8mm) og monterte alt sammen igjen til en pris på ca 400 kr inklusive den timen det tok meg å bytte/ kappe til nye slanger..
Saab's orginale slange består av en hard "innerkjerne " som er varmekrympet på og en utvendig mjukere slange.
Ved demontering av de gamle/defekte ventilene ( må varmes av) så er det lett å svi av slangen, så for å være sikker så, erstattet jeg hele slangen med en ny..
Artnr på backventiler ifra Vw: 058905291-K
Om man vil bygge "ny" slange, så passer en normal bensinslange med målene: 8x14 mm
Slangeklemmer: ABA 9,0-12,3mm
Snakket også med Maptun i ferien min ( greie gutter) og de kunne fortelle meg at omlag 70 % av de 9-5 de har inne på verkstedet for feilsøking ang trimm, så er disse backventilene defekte. De orginale backventilene holder omlag 3-4 år er du heldig..
Veldig enkelt ihvertfall å teste om hvorvidt du blir "snytt" for turbotrykk og HK.. Bare å dra av DEN ØVERSTE slangen på magnetventilen , så ta deg en test-tur. Om dine backventiler fungerer dårlig/ er defekte så merker du det da.. BELIEVE ME
Slik ser slangen ut demontert: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=140" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenkte dette var "grei" info til folket..
P.s Jeg forsøkte ved en annledning å blokke både slangen som gikk til magnetventilen samt "blokke/ tette" stussen som denne slangen skal inn på normalt ,og da fikk jeg bare GLT, så IKKE steng igjen R uttaket på magnetventilen
Mvh
Viking