Side 1 av 1

gåen drivaksel?

Lagt inn: 17 aug 2008, 13:29
av joachim_jensen
Var ute og kjørte istad og under pådrag på 2.gir kom det er helsikes skraping og jeg mistet all fart.
Det har dunket og slått ved giring og når jeg skal begynne å kjøre,spesielt i revers.
Tok av dekket og fikk se endel olje innerst på drivakselen.
Er det som jeg tror at jeg bare må løpe og kjøpe meg ny drivaksel?
Mvh Joachim Jensen
(hvordan legger man til bilder? :oops: )

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 17 aug 2008, 14:26
av Saab900STCR
Dessvärre tror jag du har tatt girkassa di.
:(

Mvh

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 17 aug 2008, 14:36
av alex_ander3@hotmail.com
Ja jeg også holder nok en knapp på kassa di :oops:

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 17 aug 2008, 16:04
av joachim_jensen
Hmmm.det hadde jo vært kjipt.
Noen enkle måter å sjekke det på?
Det går greit å sette den i gir og det er først når jeg slipper ut clutchen det begynner å skrape.
Må hele kassa ut for å få sjekket det?
Mottart alle tips med takk

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 17 aug 2008, 19:52
av joachim_jensen
Har fått litt ekspert hjelp og det ser ut som det er høyre drivaksel som er problemet.
Skal plukke det ned i morra,håper på at det er det.
Er det noen en må passe på når en skrur det fra hverandre eller er det bare å skru i vei?

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 20 aug 2008, 18:57
av Morti
merkelig, hvis det var olje på drivakselen er ikke dette et spesielt godt tegn. Kanskje girolja har lekket ut? Da går kassa fort til H*****... det vet jeg alt om.

For å være ærlig så høres dette ut som et standard og900 kasse havari (Been there, done that)

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 21 aug 2008, 20:56
av joachim_jensen
Byttet olje på kassa i dag.
Tror den olja som jeg fant var fra mansjetten på drivakselen.
en slags tykk mørk olje.
Den som kom ut fra girkassa hva meget tynn og lys.
Bilen funker iallefall som bare det.
Hvor mye olje skal en fylle på girkassa forresten.
Fylte på to liter,men da rant det ut litt igjen når jeg tok ut "tuten" på flaska.

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 22 aug 2008, 10:08
av matrox N522
joachim_jensen skrev:Byttet olje på kassa i dag.
Tror den olja som jeg fant var fra mansjetten på drivakselen.
en slags tykk mørk olje.
Den som kom ut fra girkassa hva meget tynn og lys.
Bilen funker iallefall som bare det.
Hvor mye olje skal en fylle på girkassa forresten.
Fylte på to liter,men da rant det ut litt igjen når jeg tok ut "tuten" på flaska.
Det sitter en nivåplugg du må ha ut for å finne ut om du har riktig mengde olje..

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 22 aug 2008, 10:25
av Kjell N1179
Noe sier meg at det er nivåpluggen du har fylt inn i. Greit det. Det skal vel på 1,8 liter, eller til det kommer ut av nivåpluggen. Den sitter foresten innenfor venstre forhjul. Stor umbrako. M10 ellerM12. :D

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 23 aug 2008, 11:11
av joachim_jensen
Det kan sikkert stemme at jeg har fylt på nivå pluggen.
det rant iallefall en del olje ut der da jeg skrudde den ut.(skrudde ut den før bunnpluggen)
sitter påfyllinga enda lenge oppe altså.?
får kikke litt senere og se om jeg finner en påfylling lenger oppe.

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 16 nov 2009, 19:58
av joachim_jensen
Da var det på an igjen.
Høyre drivaksel er gått på nytt.
Den hopper ut av det leddet på midten hvis dere skjønner hva jeg mener.
Er det noen grunn til at den går jevnt og trutt?
Har kjørt med en knekt fjør en stund,kan det være årsaken?Dårlige motorfester?
Eller er det stor slitasje på drivaksel.
Trenger litt ekspert hjelp.
Er forresten signatur bilen.
Mvh Joachim

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 16 nov 2009, 20:45
av Edward N812
du har ikke noen dårlig forstillingsdeler som gjør at du får en camber som resulterer i "strekk" av akselen da? en knekt fjær ville vel gitt deg camber som heller klemmer den mer inn mot medbringeren..

Re: gåen drivaksel?

Lagt inn: 16 nov 2009, 20:52
av joachim_jensen
Ikke det jeg vet om.
Byttet en del slitedeler i forbindelse med eu kontroll rett etter
Drivakselen gikk første gang.
Ville ikke det vist seg i form av dekkslitasje hvis forstillinga ikke var bra.
Eneste jeg har mistanke om er dårlige fjørbenlager.ok det spiller jo ingen rolle i denne sammenheng.kan også være dårlig motorfeste en plass,men det ville de vel funnet på eu kontroll?
Men kan informere om at det gradvis ble "slerk" før den røk.merket det når jeg slapp ut clutchen,selv om jeg tok den sent ut så kom det akkurat som et slag.