Side 1 av 1

9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 26 aug 2008, 13:29
av Kopster
Heisann!
Visste ikke helt hva jeg skulle ha som overskrift.
Har fått et nytt lite problem som sikkert har sammenheng med det andre problemet med overoppheting:

1. Ulyd:
Når jeg tråkker inn gasspedalen synes jeg det bråker litt i meste laget, spesielt når jeg slipper opp pedalen igjen.
Høres nesten ut som frieksos, men er ikke det såvidt meg bekjent.
Dette er kanskje verst når bilen er kald.
Det virker også som det blir mindre effekt enn normalt fra motoren når jeg tråkker litt på gassen.
Dette kombinert med denne "ulyden" gjør meg litt usikker på hva problemet kan være.


2. Motoren stopper hvis jeg under kjøring når jeg slipper opp gasspedalen, f.eks under stans i rundkjøringer/kryss etc.
Dette skjer ikke hver gang, men litt for ofte.

Hva kan dette skyldes, og har disse symptomene en sammenheng?

Pratet med en "bilkyndig" som mente at det kunne være f.eks en ventil som har hengt seg opp da motoren gikk varm.

Har skiftet plugger, luftfilter etc da jeg trodde at dette kanskje kunne være årsaken til at bilen stopper.
Men merker ingen forskjell i bilens oppførsel.

I forhold til problemet med temperaturen har jeg ennå ikke skiftet termostat da jeg leste innpå her at det anbefales å skylle kjølesystemet etterpå, noe jeg ikke har mulighet til hjemme.

Noen som har forklaringer og tips om hva som kan være galt med bilen?

med hilsen: Øystein.

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 26 aug 2008, 13:33
av Paradigm N558
Bø! Har du vakumstyrt gasspjeld? :)
Fortell oss litt mere om bilen, og om den er trimmet etc ^^

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 26 aug 2008, 13:38
av Kopster
Har ingen anelse om jeg har vakuumstyrt...ja :oops:
Bilen er ikke trimmet, alt originalt 9000 cs 94 mod 2,0.

Har hatt bilen i snart 4 år og har vært kjempefornøyd :D

Men plutselig kommer det liksom flere feil på en gang, først clutch, så problemer med temperatur og nå dette.

hrrrmfff

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 26 aug 2008, 17:39
av Hjelle, N6
Prøv å rense tomgongsmotoren for retting av feil 2 ;)

Når det gjeld alt. 1, det kan ikkje være noko so enkelt som dårlig opphengsgummi på eksosen?

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 26 aug 2008, 22:58
av Kopster
Hjelle, N6 skrev:Prøv å rense tomgongsmotoren for retting av feil 2 ;)

Når det gjeld alt. 1, det kan ikkje være noko so enkelt som dårlig opphengsgummi på eksosen?

Skal undersøke dette, takk for tips :)

litt grønn, men hvordan renser man tomgangsmotor?
Og hva er egentlig tomgangsmotor og hvor finner man denne? :oops:

opphengsgummi på eksosen var mer forståelig for meg som er litt mekanisk analfabet selv om jeg fint klarer å gjøre endel småpjusk selv med bilen.
Men hvordan sjekker jeg at gummien evt er så dårlig at det forårsaker symptomer som i alt 1?

huff, sikkert dumme spørsmål, men er som sagt litt grønn :woot:

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 26 aug 2008, 23:18
av Paradigm N558
Gå bak på bilen, ta tak i eksos-stussen og rist på den :)

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 27 aug 2008, 11:14
av Kopster
Paradigm N558 skrev:Gå bak på bilen, ta tak i eksos-stussen og rist på den :)
Skal det være helt fast?

Gjorde som du sa og ristet, og det var en slags slark, eller ikke slark men det rørte på seg hvertfall.

Litt lyd var det også når jeg ristet, litt skrangling, klakking eller noe sånt.
Visste ikke hvordan jeg skulle forklare den lyden.. :)

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 27 aug 2008, 11:18
av Paradigm N558
Metall mot metall?
Ikke rist så hardt at det blir urealistisk, men husk motor beveger seg pga. gummi-foringer i motorfestene, samt eksosanlegget henger på gummiforinger.
Så se for deg maksimal vibrasjon i eksosanlegg, og rist tilsvarende. Hører du lyder da fra det, så er det nok der feilen ligger.
Eventuelt: La en person sitte i bilen og ruse den på tomgang, også ligger du på siden av bilen for å høre om det kommer fra at eksosanleggeg slår borti noe :)

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 27 aug 2008, 13:28
av Hjelle, N6
Tomgongsmotoren finn du ved å følge slangen som går ifrå toppen på spjellhuset. Neste stopp er tomgongsmotoren. Under tomgongsmotoren finn du en slange som går til botnen av sjellhuset.
Rensinga gjer du ved å drage ei fille med fks. sitrusrens på gjennom sjølve tomgongsmotor og slangar.

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 04 sep 2008, 09:50
av Kopster
Da var kjølesystemet "flusha" og termostat skiftet.
Merket umiddelbar forskjell på varmeapparatet , ble litt varmere ja :)

Skal kjøre litt på landeveien idag for å se om problemet med høy temperatur forsvant etter å ha skiftet termostat.

"Ulyden" viste seg å være frieksos fra et rør som var løst (tror det heter flexirør) .
Lurer på om man må skifte røret eller om det går an å sveise?

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 04 sep 2008, 10:54
av Paradigm N558
Kjøp nytt, sveiser du nå så må du sveise igjen om 3 mnd :p

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 04 sep 2008, 12:42
av Kopster
Paradigm N558 skrev:Kjøp nytt, sveiser du nå så må du sveise igjen om 3 mnd :p

Hørtes fornuftig ut, de koster vel kr 475, eller no sånt hos speedparts.
Lurer på om det er noe triks når man skal sette det på?

Det går sikkert an å skifte fra en annen bil også?
Vet om en helt lik bil på vår "lokale" vrakplass

Går vel greit å kjøre en stund med frieksos?

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 07 sep 2008, 11:54
av Kopster
Prøver å få spørsmålet mitt øverst igjen :twisted:

Går det an å bytte ut flexirøret med et brukt et?

eller burde det være nytt, med tanke på evt pakning i endene?

Jeg spør fordi jeg som sagt har tilgang til en vraket 9000, og lurte på om det er noe lurt?

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 07 sep 2008, 17:09
av Tor N12
Du kan selvfølgelig montere brukt men da må du nå selv sjekke tilstanden på den brukte delen. En annen ting er jo at det ofte er selve flexdelen som slites, dermed kan du jo risikere at du må bytte den igjen om kort tid..
En siste ting er at du må sjekke om den passer fra den delebilen, de er ikke like på alle 9000

Re: 9000 CS "Kvelning av motor"

Lagt inn: 09 sep 2008, 11:04
av Kopster
Tor N12 skrev:Du kan selvfølgelig montere brukt men da må du nå selv sjekke tilstanden på den brukte delen. En annen ting er jo at det ofte er selve flexdelen som slites, dermed kan du jo risikere at du må bytte den igjen om kort tid..
En siste ting er at du må sjekke om den passer fra den delebilen, de er ikke like på alle 9000
Har bestilt ny fra speedparts.

Er det noen tips og triks man kan få for å sette den på?
Må man løsne fester på eksosanlegget for å få satt røret på plass?

Ellers ting man må passe på?

Mye spørsmål, men har aldri gjort dette før. :D