Side 1 av 2

Chip 900.

Lagt inn: 29 aug 2008, 20:10
av stianj
Fikk chippen ifra speedparts i dag, steg 1 til en 1995 900s Turbo.
Fikk satt den inn og skulle prøve, så gikk den akkurat som originalt omtrent.
Merket ikke noe til de ekstra 40 hestene : \
Ser ut som om turboen ikke lader nok, men hvorfor ? Forslag ?

Re: Chip 900.

Lagt inn: 29 aug 2008, 20:26
av Gunnar N326
Mangler magnetventil? 150hk originalt?

Re: Chip 900.

Lagt inn: 29 aug 2008, 20:26
av stianj
185hk originalt

Re: Chip 900.

Lagt inn: 29 aug 2008, 20:31
av Ingvar N629
Mål hvor mye den lader, med en gradert måler.

Re: Chip 900.

Lagt inn: 29 aug 2008, 20:34
av stianj
Eneste jeg vet, er at originalt, så gikk den målern på instrumentpanelet opp til midt i mellom det gule og røde feltet, nå er den ikke midt på det gule engang, men draget er det samme som før.. : p

Re: Chip 900.

Lagt inn: 29 aug 2008, 20:41
av Ingvar N629
Da er jo ikke draget det samme som før... bilen går nok på grunnladetrykk nå. Har du fått tilsendt ny styreboks? Kan kanskje være gåent drivsteg i den...

Ellers kan du sjekke:

Sikringa til magnetventilen (står vel APC på den også på biler med trionic)

Mål motstanden mellom pinne 1 og 2 og mellom pinne 2 og 3 på magnetventilen. Skal være 3 ohm +/-1 ohm. Avviker verdiene er magnetventilen gåen. Mål da opp styreboksen før du bytter ventil, ellers kan du ta livet av neste ventil også.

Sjekk at alle vakuumslanger er på plass og hele.

Begynn der, er vel de mest vanlige årsakene til grunnladetrykk, om du ikke har skrudd/montert/kommet borti noe annet da du bytta styreboks. Tennplugger kan det vel også være greit å bytte. Du skal ha NGK BCPR7ES-11.

Re: Chip 900.

Lagt inn: 29 aug 2008, 20:46
av stianj
okey, takker så mye for svar! : )

Re: Chip 900.

Lagt inn: 30 aug 2008, 17:38
av stianj
Ingen her som har satt inn chip, også skrudd opp trykket manuelt etterpå?

Re: Chip 900.

Lagt inn: 30 aug 2008, 17:54
av Bent N208
Hallo.

Begynn å sjekke i denne rekkefølge

Plugger " anbefalt NGK BCPR7ES-11 kan også bruke NGK BCPR6ES-11
Alt av 4 mm vacumslanger " sjekk også slanger inn-ut Intercoler "
Avlastventil, kan være defekt " sjekk denne "
DI kasset " har egentlig liten tro på den men,,, kan jo sjekkes ut
Magnetventil, er det originalventilen som sitter i bilen kan den ha vært defekt lenge dvs du har da hatt kun 154 hk eller noe i den duren :roll:

Hvis styreenheten du har fått ikke gir motorlampe er den nok i orden. Sjekk ut alt over først, så finner du nok feilen :mrgreen:

Skulle du ikke finne ut av det kan du jo altids komme ned til oss :wink:

Mvh
Bent :roll:

Re: Chip 900.

Lagt inn: 30 aug 2008, 18:01
av Eirik N396
stianj skrev:Ingen her som har satt inn chip, også skrudd opp trykket manuelt etterpå?
Jeg har vanskelig for å tro at jeg forstod deg riktig nå, men mener du å justere opp GLT på WG-staget? :shock: Dette blir galt, da bilen har et eget system for regulering av ladetrykk.

Re: Chip 900.

Lagt inn: 30 aug 2008, 18:06
av stianj
Jeg har ikke peiling. Men dem sa at hjernen skulle justere trykket selv ja, men det hjelper jo lite, når det virker som trykket heller har gått andre veien : o

Re: Chip 900.

Lagt inn: 30 aug 2008, 18:23
av stianj
Ser nå at APC sikringen har gått, satte inn en ny, vridde om tenninga, så gikk den å... huff

Re: Chip 900.

Lagt inn: 30 aug 2008, 18:30
av stianj
Takker for alle svar :)
Og jeg kan rimelig lite om bil, men grunnen til at den tar sikringene kan være ?

Re: Chip 900.

Lagt inn: 30 aug 2008, 18:33
av Tor N12
Om den sikringen ryker så tyder det jo på defekt magetventil.
Gjør som Ingvar sa lenger oppe og mål motstanden i den.

Om du ikke har multimeter så kan du koble av kontakten på magnetventilen og sette inn ny sikring og se om den ryker da.

Re: Chip 900.

Lagt inn: 30 aug 2008, 18:42
av Ingvar N629
Bent N208 skrev: Hvis styreenheten du har fått ikke gir motorlampe er den nok i orden. Sjekk ut alt over først, så finner du nok feilen :mrgreen:
Det er feil. Drivsteget i styreenheten må måles opp med ohmmeter, det kan ikke leses ut fra feilkoder eller varsellampe. En annen måte å anta defekt drivsteg på, er om MV og ledningsnettet til denne er målt opp og funnet i orden, så kan man trigge ventilen med Tech2 eller ISAT og se om den fungerer da. Hvis ikke så er nok drivsteget gåent.