Side 1 av 1

Klakking i ignitionrelè??

Lagt inn: 29 aug 2008, 22:44
av jorgenandre88
Hei, er ganske n00b her så må forklare så godt jeg kan.
Bilen starter og går på tomgang iblandt. Men etter første gangen jeg starter den da den er helt kald, så fusker den litt og stopper hvis jeg ikke gjør ett raskt inngrep ved å tykke inn gasspedalen. Har prøvd å rense tomgangsregulator og byttet de fleste vakumslangene som var morkne. Til ingen nytte. Nå oppdaget jeg at check enigne lampa lyste, og at et relè klikka hele tiden mens tenninga var på. ( ikke etter start, da jeg er så heldig at den gjør det) det var ignitionrelèt.
Er det noen som har svar på hva den gjør, og er det normalt at den slår inn og ut hele tiden mens jeg har på tenninga?

Re: Klakking i ignitionrelè??

Lagt inn: 29 aug 2008, 23:05
av Ingvar N629
Hei!

Velkommen hit!

Tipper du har dårlig jording eller strømforsyning til motorstyreboksen din, men du kan jo begynne med å fortelle hva slags bil og årsmodell det gjelder!

Re: Klakking i ignitionrelè??

Lagt inn: 29 aug 2008, 23:09
av doo-kie
På min 9-5 har dette skjedd 2 ganger. Dette var kun for jeg hadde lite strøm på batteriet!(har dårlig batteri) så du kan jo sjekket det. eller at du har dårlig kontakt på polene!

Re: Klakking i ignitionrelè??

Lagt inn: 30 aug 2008, 01:33
av jorgenandre88
Det er en Saab 9000 M96 2.0i. Jeg kjøpte bilen på onsdag, da hadde en stått en uke, med alarm. Batteriet er nok litt utladet, men kan altså det være nok til at motoren oppfører seg galt på tomgang?
Forrige eier hadde aldri hatt det problemet med at den stopper når motor går ned i tomgang, så det har nok skjedd helt plutselig. Virker nesten som om bilen blir bedre når det er veldig mye fuktighet i lufta ( når det regner) .
Takk for alle svar :D

Re: Klakking i ignitionrelè??

Lagt inn: 31 aug 2008, 18:05
av jorgenandre88
Fant ut at den lader 14.0Volt til 14.5Volt, er ikke det i meste laget at den hele tiden går fullt? Er det en indikasjon på at batteriet er gåent?

Re: Klakking i ignitionrelè??

Lagt inn: 31 aug 2008, 22:40
av Gandulf N1535
Såvidt jeg vet skal dynamoen lade 14,4 V, så det hørtes helt normalt ut.

Hvis du er usikker på om batteriet er dårlig er det beste å få det testet. Jeg dro på Mekonomen for å høre pris på nytt, og da koblet de til et instrument som målte tilstanden (belastet batteriet og når det da tømtes fort betydde det at det var gåent).