Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2026
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Finnes det noen tråd om dette emnet fra før? Søkte litt, men fant ikke noe.
Hvis ikke, behøves det forsterkninger eller godkjennelser for å gjøre dette?
Hvis ikke, behøves det forsterkninger eller godkjennelser for å gjøre dette?
"Alt" fra totakt til turbo
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Om noe må forsterkes vet jeg ikke, men jeg vet at bilen må godkjennes til biltilsynet.
Men hvis det ikke er samme bremser på i CC og turbo CC så må nok de forsterkes.
Har foresten både bremser, turbo og intercoller liggende til 9000CC
Men hvis det ikke er samme bremser på i CC og turbo CC så må nok de forsterkes.
Har foresten både bremser, turbo og intercoller liggende til 9000CC
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Bremsene er de samme på i og turbo M90. Det du trenger er kun en besiktning og omregistrering. Skal du bygge om til turbo så er det mye som må gjøres. Du må bytte motor, alt av innsug og eksosdeler, motorstyring, motorkabler, etc. IC og oljekjøler må monteres, har du AC eller ACC så passer ikke Intercooleren på sin ordinære plass.
Girkassa fra sugeren kan brukes til nød, clutchen må byttes. 2,3T motor får du ikke plass til, så du bør velge en 2,0T før M94. Motorene fra og med M94 passer ikke sammen tidligere girkasser. Du må nok ha en hel donorbil for å få til konverteringen. Enklest er det vel med en APC-styrt bil uten DI fra M87-88.
Girkassa fra sugeren kan brukes til nød, clutchen må byttes. 2,3T motor får du ikke plass til, så du bør velge en 2,0T før M94. Motorene fra og med M94 passer ikke sammen tidligere girkasser. Du må nok ha en hel donorbil for å få til konverteringen. Enklest er det vel med en APC-styrt bil uten DI fra M87-88.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Kan nevne at jeg har en hel motor uten det lokket på toppen.
Det er en 16V 2.0 turbomotor.
Tror også jeg har apc liggende også, samt eksos, innsug, spjellhus osv.... ta kontakt da vell.
Det er en 16V 2.0 turbomotor.
Tror også jeg har apc liggende også, samt eksos, innsug, spjellhus osv.... ta kontakt da vell.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Tenker Mostra har litt av hvert liggende på Saab-låven sin selv jeg, eller hur Morten?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Nå vet jeg ikke hva du har i tankene å stappe inn der, du har det vel på lager alt... men det er da mulig å stappe inn kortmotor med kasse og drivakslinger i en M90, det har jeg vært med Tor og gjort, men det er litt mer pill med elektronikken om du skal ha Trionic i den. Men jada, det går! Tor konverterte nevnte M90 (eller var det 91 eller 92) til T5, og jeg har konvertert en 9000CC til T5.2.
Har du en suger, så er det ikke TCS på den heller, og da er det enda enklere!
Men det tekniske regner jeg vel egentlig med at du har klart...
Når det gjelder regelverket, så er det vel som vanlig Per Falla som gjelder for å få papirene i orden. Du må iallfall ha rett hastighetsmerking på dekkene. Bremsene var også mindre på suger enn på turbo fram til en gang på den tida der, men akkurat årstallet de ble like, det husker jeg ikke. Anbefaler deg å ha alt av papirer først, og bygge om etterpå. Det som kreves når du er ferdig, er stort sett bare en time hos Biltilsynet, det koster noen få hundrelapper.
Har du en suger, så er det ikke TCS på den heller, og da er det enda enklere!
Men det tekniske regner jeg vel egentlig med at du har klart...
Når det gjelder regelverket, så er det vel som vanlig Per Falla som gjelder for å få papirene i orden. Du må iallfall ha rett hastighetsmerking på dekkene. Bremsene var også mindre på suger enn på turbo fram til en gang på den tida der, men akkurat årstallet de ble like, det husker jeg ikke. Anbefaler deg å ha alt av papirer først, og bygge om etterpå. Det som kreves når du er ferdig, er stort sett bare en time hos Biltilsynet, det koster noen få hundrelapper.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Det er nok dårlig med sånne deler på lager, men han snakka om mulighet for å få kjøpt en rusten CC turbo billigBørre N17 skrev:Tenker Mostra har litt av hvert liggende på Saab-låven sin selv jeg, eller hur Morten?
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2026
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Jepp! Vet om en komplett 85 Turbo som skal være i bra teknist stand, men veldig rusten.Peter skrev:Det er nok dårlig med sånne deler på lager, men han snakka om mulighet for å få kjøpt en rusten CC turbo billigBørre N17 skrev:Tenker Mostra har litt av hvert liggende på Saab-låven sin selv jeg, eller hur Morten?
Tenkte man kunne plukke ut hele drivpakken og ledningsnett fra denne, og sette over. Bremsene på 1990 modellen har etter det jeg kan se samme delenr som de første turboene.
Børre; har det meste av alt annet, men ikke til 9000
Har komplett airflow-kit
"Alt" fra totakt til turbo
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
IKKE kjøp en M85 9000. Siden dette var første årsmodellen har den en god del barnesykdommer og overdådig mange rare løsninger som ble forbedret allerede i 86. Derfor er det fryktelig mye ukurante deler hvis noe ryker også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
det med tidlige turbo 9000 har jeg å lagt merke til,
det er endel endringer på den de første åra, hadde selv en 87 mod 9000i automat som jeg putta i en 96 mod 2,3 aero motor med manuel, det tok jo noen dager men det ble veldig bra når den ble ferdig, men når en har en donor bil er det jo veldig greit da, for da har en jo allt en trenger og litt til,
det er endel endringer på den de første åra, hadde selv en 87 mod 9000i automat som jeg putta i en 96 mod 2,3 aero motor med manuel, det tok jo noen dager men det ble veldig bra når den ble ferdig, men når en har en donor bil er det jo veldig greit da, for da har en jo allt en trenger og litt til,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod