Side 1 av 1
9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 11:52
av Sæves`n
Hei !
Ny fyr på forumet her.... Svært høyt kunnskapsnivå her inne så jeg prøver meg med noen spørsmål....
Har nettopp bytta 9-5 -00 mot 9000 -96( begge Aero). 9000 skal det visst i følge forrige eier være litt mer pulver i enn orginalt, men jeg synes 9-5`n gikk langt bedre..... Kan det være utveksling i gearkassa som gjør det, eller elder teknologi... ? Virker ikke som han går som han skal....

men jeg har lite å sammenligne med.... Noen som har en ide ?
Evt. hvor kan en få en diagnose i rimlig avstand fra hovedstaden.... ?
Mulig dette er opplagt for en som veit bedre men et sted skal en jo begynne.....
På forhånd takk !
Sæves`n
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 11:56
av Tor N12
Høres nok ut som om den ikke går helt som den skal. Selv om 9000 aero riktignok har ei seig utveksling så er er jo en 9000 mye lettere enn en 9-5 og skal gå bedre selv orginalt.
Ta deg en tur til Tommy på TD Tuning du så får du nok feilsøkt bilen.
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 13:21
av Edward N812
jeg ville også spurt på forumet under "tjenester" om noen med samme bil som deg kunne sjekka draget i din, eller om du kunne sjekka draget i dems. så lenge den ikke går på grunnladetrykk er det vel sjeldent at alder og slikt har så mye å si på effekten at den er veldig godt merkbar.
prøv å gi full gass på et moderat turtall (kanskje 3000), hold gassen inne helt til nåla på din originale turbotrykksmåler stopper opp. hvor stopper den?
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 14:16
av Sæves`n
Takker for kjappe svar !
Det er også en del av "greia"... trykknålå er det nesten ikke bevegelse i.... På tomgang står nåla litt opp på skalen, og ved pådrager det bare så vidt det er liv.... ????? tenkte det bare var en giver eller no`, men det kan jo naturligvis være noe der.
Hvor er det TD Tuning befinner seg ???

Har tydeligvis mye å lære om emnet..... og miljøet
Sæves`n
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 14:31
av Ingvar N629
9000en går nok ikke som den skal nei. Vær oppmerksom at karakteristikken på motorene er forskjellig, da 9-5en har elektronisk styrt gasspjeld, og dermed kan kompensere for manglende ladetrykk i bunn ved å åpne gasspjeldet mer. Trykknåla fungerer heller ikke på samme måte, på 9000 så viser den direkte trykket som er i innsugsmanifolden, men på 9-5 så viser den luftmasse pr forbrenning, som kalkuleres av styreenheten. Men dette er vel mest kurositeter for deg nå, den 9000en er nok ikke helt frisk.
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 14:41
av doo-kie
Hvor er det TD Tuning befinner seg ???

Har tydeligvis mye å lære om emnet..... og miljøet
her er link. som forøvrig ligger på høyresiden av skjermen din nå
http://www.tdtuning.no/
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 15:43
av Sæves`n
... Takk igjen for hjelpa !

Artig med et sånn medium hvor det finnes stor kunnskap blandt entusiaster...
Kan være nyttig når en nå kjører gmmal bil igjen.
Får prøve meg hos Tommy TD så snart ferien er over.
Sæves`n
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 19:58
av Edward N812
lykke til med feilsøkingen da, og gled deg masse til du har fullt drag igjen

som oftest er det bare bagateller (om det er så at bilen din kun går på grunnladetrykk) som koster lite av både penger og arbeid.
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 24 sep 2008, 21:06
av Gunnar N326
Edward N812 skrev:lykke til med feilsøkingen da, og gled deg masse til du har fullt drag igjen

som oftest er det bare bagateller (om det er så at bilen din kun går på grunnladetrykk) som koster lite av både penger og arbeid.
Ja, sjekk bagatellene! Sikringsboksen, sikringen på kretsen til magnetventilen, husker ikke nummer, men det er det andre her som vet.. Er det kun 98 okt. på tanken?
Trykkslanger, sjekk nøye om de er hele, klem og trykk på dem. Feil plugger? The list goes on..
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 25 sep 2008, 10:53
av matrox N522
Høres jo ut som magnetventilen, men det enkleste er vel å ta seg en tur til TDtuning

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 15 okt 2008, 19:27
av Sæves`n
Ferien er over....

Nesten 3 uker i Karibia gjør at det blir kaldt å komme hjem !
Men da er det bare å gå løs på bilen å se hva en får gjort med den...
Takker igjen for innholdsrike og entusiastiske svar. Moro det her !
Sæves`n
Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero
Lagt inn: 16 okt 2008, 09:01
av Edward N812
lykke til, og kom for all del tilbake til denne tråden enten det løser seg eller ikke!