Side 1 av 2

Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 20:45
av audun-eg N228
Da jeg var ute å kjørte nettopp hadde ikke bilen ladetrykk på turboen. Dvs. apc-nåla går opp til grensen mellom grønt og gult, men ikke lenger. Hatt samme problemet en gang før, men da ordnet det seg selv etter kort tid. Ingen ulyd eller røyk. Åpnet panseret og la merke til at turboen var lett rødglødende (i mørket), men det er kanskje vanlig? Hva kan ha skjedd? Søkte litt på forumet, men ble lite klok...

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 20:57
av Rambraut N1491
Vacumlekkasje kanskje?
Men den må være ganske heftig for at du ikke skal ha trykk i det heletatt.

Magnetventilen kan også være en synder...

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 20:57
av EdHunter N815
Bilen din går i alle fall på grunnladetrykk, så jeg ville gått over og sjekket alle vacumslanger først av alt.

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 21:07
av audun-eg N228
Får sjekke slangene i morgen da.

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 21:08
av Rambraut N1491
EdHunter N815 skrev:Bilen din går i alle fall på grunnladetrykk, så jeg ville gått over og sjekket alle vacumslanger først av alt.

Og magnetventil, eller sluttet de med denne etter at de nye motorene kom i 92/93 ?

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 22:00
av Ingvar N629
GLT er vel midt på det gule feltet, dvs du har ikke trykk i det hele tatt. Tipper at WG-staget ditt har hoppet av.

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 22:20
av Edward N812
holder en finger på samme som ingvar. sjekk det ut mens motoren er kald, staget er umulig å få på med glovarm motor og eksos

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 22:22
av audun-eg N228
Ingvar N629 skrev:GLT er vel midt på det gule feltet, dvs du har ikke trykk i det hele tatt. Tipper at WG-staget ditt har hoppet av.
Hvor finner jeg så det?

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 22:26
av Edward N812
kikk ned på turboen din, eller enda bedre, legg deg under og kikk opp på turboen din. der ser du en gyllen liten klokke med et ca 15cm langt stag som går til eksossiden av turboen din. sjekk om det henger løst eller om det er festet i en liten arm med en tapp

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 22 okt 2008, 22:59
av audun-eg N228
Edward N812 skrev:kikk ned på turboen din, eller enda bedre, legg deg under og kikk opp på turboen din. der ser du en gyllen liten klokke med et ca 15cm langt stag som går til eksossiden av turboen din. sjekk om det henger løst eller om det er festet i en liten arm med en tapp
Takk da sjekker jeg det også i morgen.

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 23 okt 2008, 17:43
av audun-eg N228
Vært under og sjekket. staget satt på plass, og kunne heller ikke se noe problem med vakumslanger.

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 24 okt 2008, 03:16
av Edward N812
da skal du nok se at du kan få nåla di til å bevege seg opp mot midten av det gule på måleren, altså GLT

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 24 okt 2008, 09:53
av audun-eg N228
Nåla går ikke lenger enn til grensen mellom grønt og gult felt, uansett gasspådrag og turtall.
Er det forresten noen form for elektrisk styring på turboen?

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 24 okt 2008, 11:32
av Gandulf N1535
APC-boksen styrer jo turbotrykket over GLT, kan jo være den som har tatt kvelden. Prøv å ta ut sikringa til APC (står i sikringsboksen sammen med de andre sikringene). Merker du ingen forskjell har du GLT eller lavere. Sto vel lengre opp i tråden hvor nåla skal ligge hvis du kjører på GLT.

Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.

Lagt inn: 24 okt 2008, 15:24
av EdHunter N815
Har du sjekket for trykklekkasje fra IC og slanger? En stor nok lekkasje vil føre til så og si null ladetrykk i alle fall. F.eks. hvis slangen fra turbo til IC er sprukket vil trykket ta letteste vei til friluft, og den går i alle fall ikke gjennom IC, slanger og motor for å si det slik. ;)
Det enkleste hvis du ikke ser noen helt opplagt lekkasje er å sjekke om turboen lader i det hele tatt, eller om den slipper alt eksostrykket ut gjennom WG. Det er lett å høre om turboen lader, kjør f.eks. i parkeringshus eller tunnell med åpne vinduer og hør om den "hviner" som normalt. Hvis du hører at den lader sier det seg selv at trykket ditt forsvinner ut i friluft et sted.

Ellers kan det jo være at turboen din har havarert da, men du burde vel merket andre symptomer på det. Det er uansett enkelt å sjekke, skru av slangen som kommer fra luftfilteret og sjekk at akslingen spinner lett og ledig.