Var ute en kveldstur med Celise nå for litt siden da hun (etter et full hendel-forsøk fra min side) gikk hen og gjorde seg usedvalig daff - selv til oppskremt lavtrykker å være. Jeg var på vei i retning av Daniel og kaffetreff, og tenkte som så at dette kunne vi evt titte litt på samlet (to hoder som er bedre enn ett osv). Umiddelbart gikk mistankene mot en vaakumfeil noe steds, da den kun etter noe overtaling og pådrag ville la seg skvise opp mot 0.4 bars ladetrykk. Vi samles utforbi hos Daniel der jeg som snarest sjekket alle umiddelbart tilgjengelige vaakumslanger under huven og finner dem øyensynlig i orden. Registerer dog at det ryker en smule bakfra, så tar livet av motoren. Etter en rask konsultasjon inad i troppen bestemmer vi oss for å sette i marsj rett retning HunstadSenteret (tak <3 ). Drar Celise i gang igjen og kjører av sted, og konstaterer via speil og telefon at røyken er hvit (ingen tegn til blått) og tett - og delvis pådragsavhengig. Jeg finner dessuten ut at hun rykker og hopper litt helt kjapt på tur ut av en rundkjøring. Vi feilsøker litt, og finner ut at pluggene ser friske og fine ut - og at forbruket av kjølevann nok ikke er så stort som røykutviklingen akterut kan gi inntrykk av.
Så blir spørsmålet - er vår slutning om at problemkilden er gåen turbo eller toppakning korrekt? Evt, hvem av dem to er mest sannsynlig - gitt tingenes tilstand? Vi heller så smått mot toppakning, men ønsker gjerne fleres innspill og synspunkter i saken. Spekulerer også i at overgang til Steg1-trim kan ha framprovosert feil som i original utførelse var "til stede, men ikke gjeldende", om man kan si det slik.
Spør gjerne om det er informasjon jeg har glemt å ta med. ^-^
[e]Skrivefeil[/e]
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 26 okt 2008, 09:45
av Helge
Husk på at 1 liter vann, blir til 1750 liter damp!
Så det skal ikke store vannmengden til før det blir store mengder hvit røyk.
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 26 okt 2008, 10:16
av Morten N88
Mulig jeg er litt svimmel enda, men om det er turboen, kan kanskje kjølevannet komme ut i eksosdelen? Da vil du ikke se noe på pluggene iallefall.
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 26 okt 2008, 10:59
av Ingvar N629
Sannsynligvis turboen. Antar da at den ikke har kjølevannslekkasje i det hele tatt, og at den brenner olje i eksosen (ikke i sylindrene). Den røyken ser hvit ut. Ikke kjør med bilen, du tapper den for olje fortere enn du aner, og du ødelegger katalysatoren. i tillegg fyller du intercooler og rør med olje, og skader du turbinen så kan smådeler finne veien dit de ikke bør være.
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 26 okt 2008, 11:19
av K_Duck N1093
Kan også ta med at da bilen ble slapp (før røyk og holloi) gav den fra seg en uling som kunne minne litt om f eks et hjullager ellerno når jeg kom over 0-punktet og fikk ladetrykk.
Bilen står nå trygt parkert utenfor, og vil nok kun bli kjørt til verksted eller annen mekanisk innstans.
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 26 okt 2008, 11:40
av Ingvar N629
Skaff deg en TD04 og vannrør til den, det er ikke vanskelig å bytte. Litt trangt, men... TD04en skal være betydelig mer holdbar.
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 26 okt 2008, 12:05
av K_Duck N1093
Har iofs en pent brukt TD04 og matchende rør på boden, så delene er sånn sett til stede. Så da gjelder det bare å finne sted og tid.
Also, good news. Turbo kan jo byttes på et vis, selv av ufaglærte à la meg selv - mens toppakninger ikke nødvendivis er like "brukervennlige". ^^ Thanks awfully.
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 26 okt 2008, 15:48
av Paradigm N558
Men da har vi ett prosjekt.
I mens har jeg latt K_Duck få låne 9-3an..
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 26 okt 2008, 21:20
av Dopus
skru av eksos delen som går ut fra turboen og kjenn etter slark på turbo akslingen. Min hadde litt hvit røyk... men den hadde veldig sliten turbo og sliten topppakning. Skiftet begge deler selv.Er ikke utrolig vansklig, men pakningne må du regne med en 3-4 ettermiddager på, håper det kun er turboen da. Ganske enkelt å bytte. Etter montering må du huske å koble fra tennkasseten og sikringen til bensinpumpen, og kjøre bilen to tre runder på starteren for å få fyllt turboen med olje før du starter motoren. Eventuelt å bruke en flaske eller lignende og fylle turboen med olje til det renner ut i retur hullet før du monterer rørene for olje inn og olje ut på turboen.
her er min da jeg byttet den...noen uker mer kjøring og jeg måtte blitt hentet av naf eller viking
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 27 okt 2008, 13:26
av Paradigm N558
Noen som vet hvor lang tid det tar å installere en TD04 og medfølgende kabling og tjohei på en orginal 9-5 2.0LTT ?
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 27 okt 2008, 14:17
av Edward N812
å bytte til ny standard tok oss cirka to timer på min kamerat sin i alle fall.. fikk med de fleste slangene og røra på turboen vi kjøpte fra ingvar, som så finere ut enn de som var på hans bil fra før, så de ble da byttet... så i teorien burde det vel ikke ta noe lenger tid, bare fordi turboen dere skal sette inn er annerledes?
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 27 okt 2008, 14:47
av K_Duck N1093
Etter litt søking på Svenskforumet - Link 1 (9-5, uten bilder), link 2 (ng900, med bilder). Ser jo forholdsvis overkommelig ut dette. ^_^ Selv for mekanisk tilbakestående nordlendinger med ti tusen tommeltotter.
Re: Manglende motorkraft + hvitrøyk 9-5
Lagt inn: 27 okt 2008, 16:59
av Ingvar N629
Edward N812 skrev:så i teorien burde det vel ikke ta noe lenger tid, bare fordi turboen dere skal sette inn er annerledes?
Det er trangere, spesielt om man skal bruke stålomspunnede slanger som vannrør. Har man originale vannrør vil jeg tro det er enklere.