Side 1 av 1

Nøtt å knekke! Tenningsrekkefølge!

Lagt inn: 31 mai 2004, 21:47
av Mortimer-N18
Hei alle kloke hoder :)

Jeg har en liten nøtt til dere som dere kan få prøve å knekke :)

For noen av dere så er det kjent at jeg og Belle har bygd om hans bil fra 16Vi til 16V turbo. Etter MYE om og men så fikk vi bilen til å gå rent og pent og han kjørte bilen hjem her om dagen uten problemer.

Men til nøtta:
Det som gjorde at vi trøbla var tenningsrekkefølgen. Vi fikk ikke bilen til å gå på flere enn to sylindre uansett hva vi prøvde, og det værste var at når vi snudde tenninga 180grader så gikk bilen akkurat like dårlig som før! (altså 2 sylindre) Slå den! Dette var med rekkefølgen 1342 som det skal være. Vi kom fram til at to av sylinderne var byttet om og byttet over 2'ern og 3'ern. Da gikk bilen som den skulle ( på alle 4), men man kan jo klø seg litt i huet, for da er jo rekkefølgen 1243! Det skal vel ikke være mulig å få den til å gå med denne rekkefølgen?

Kan nevne at motoren holder normal temperatur og bruker ikke olje.

Er det noen her som har en logisk forklaring til meg så mottar jeg den med takk :) Jeg skjønner ikke hvordan det kan gå...

Og ja... vi har sjekket alle pluggkabler at de sitter i rekkefølgen 1243.. :)

hoder

Lagt inn: 31 mai 2004, 22:13
av Petter 900 T
Med fare for å drite meg ut...........

1243 er omvendt av 1342, Hvilken vei går fordeleren? :-x

har vært borti dette før, Stressmekking kan føre til rare ting! :wink:

Skal ikke lære far min å lage unger, men :shock:

Petter

Lagt inn: 01 jun 2004, 07:33
av Mortimer-N18
Vi satt de i samme rekkefølge som på min bil og det funka ikke. Så satt vi de omvendt og det funka...

Det virker nå i hvertfall og det er vel det viktigste :)

Lagt inn: 01 jun 2004, 15:16
av john n04
Kamkjedet feil vei? :lol:

Lagt inn: 01 jun 2004, 21:45
av Lars_N289
Er sylinder 1 i øvre dødpunkt når 0 grader merket på svinghjulet vises mot hakket i blokka. Det kan vel ikkje vere nokon annan muligheit for korleis dette går til.

Lagt inn: 03 jun 2004, 20:13
av clutch
Har vært borti akkurat det samme på en Cadillac V8 vi overhalte. Da var det akslingen til fordeleren som var montert 360 grader feil på veivakslingen, fordi den går jo to ganger rundt mens kammer og fordeler osv går en gang rundt. Da står fordelerlokket 180grader feil, og rekkefølgen blir tilsynelatende motsatt. Men det skulle vel ikke være mulig på en saab, ihvertfall ikke 16v, kjenner ikke til 8v

mvh