Rookie: Saab 9000 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Gjest

Rookie: Saab 9000 Turbo

Legg inn av Gjest » 01 jun 2004, 20:39

Jeg har nettopp kjøpt meg en 1986-modell 9000 Turbo. Den har oppjustert ladetrykk (Justert på wastegaten. Vet ikke hvor mye men han som solgte den sa det var iallfall over 1 bar). Han har kjørt sånn i ca. 10.000 km. Den gir fra seg voldsomt med blårøyk, spesielt på tomgang. Ikke så mye når jeg gir på og når jeg bremser på girene.

Feil jeg har funnet er:

- Gåen stempelringer (tror det berre er på 4. syl. 1, 2 og 3 låg jevnt over 150psi mens nr 4 låg på ca. 90psi. Når jeg hadde litt olje nedi syl. så spratt det opp på 180psi)
- Voldsomt overtrykk i toppen, så den blåser olje ned til turboen
- Kommer olje ut av påfyllingsrøret
- Bruker en del olje. (Har gått fra MAX til midt mellom MAX og MIN på ca. 40 mil)
- Ventiltikking
- Tenningsbank (Han sa han ha kjørt på 95. Har kjørt opp bensinen hans og fyllt 98 nå. Jeg klarer ikke høre tenningsbank, det var en bekjent bilmekaniker som sa, så jeg vet ikke om det er der ennå)
- Gåen/slitne motorfeste(r). (Girstangen hopper litt frem og tilbake. Hopper ikke ut av gir.)
- Skrapelyd av og til når jeg skal sette den i Revers og 3. gir (Skifte olje?)
- Løst ratt (Den sviktegreia til kollisjon som er knekt)
- Den kjølegreia til AC er ikke der (det viste jeg når jeg kjøpte den).
- Hornet funker ikke (Sikkert en gåen sikring. Kommer klikkelyd fra sikringsboksen når jeg trykker. Har ikke giddet sjekke ennå :roll: )
- Det samme gjelder CruiseControl'en
- Bryterne til el.vinduene går forskjellige veier
- El. justering av venstre speil funker ikke.
- Kommer ikke på mer nå :)

Jeg vil bare ha tips og råd fra dere med erfaring siden jeg ikke har så mye. Har hatt en bil før, en 1985-mod Ford Sierra 2,0L og den var jo "litt" enklere å skru på 8) . Bare kom med alle løysingsforslag o.l. til feilene dere har så skal jeg se hva jeg får gjort :D . Å skifte stempelringer orker jeg ikke begynne på nå, da jeg må ut med hele motoren. Noen som har en aning om hvor lenge/langt jeg kan kjøre før motoren ryker? Det som kommer til å hende er vel at den skjærer seg. Korrekt?

Takknemleg for alle svar!

-Newbie-

Brukeravatar
9000cs23
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 10 mar 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av 9000cs23 » 01 jun 2004, 20:44

hei!

Betalte du mye og hvor langt har bilen gått ?
mvh N172 - Arvid

92 9000 2.3 cs Turbo

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

ringer

Legg inn av Petter 900 T » 01 jun 2004, 21:38

Kjøp brukt motor, eller byttemotor.

Turboen er sikkert ikke helt topp den heller............

Men, velkommen i gjengen!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jun 2004, 22:42

Generelt kan en vel seie at trim ved å berre justere wastegatestaget ikkje er heilt bra. Det bør justerast i APC om du skal justere turbotrykket.
Muligens noko av tenningsbanken kan kome av at grunnladetrykket er for høgt?

Det at det kjem olje utifrå påfyllingsrøret kan vel bero på at det ikkje er heilt tett, det er vel helst plastikkrøret som må få ein grundig inspeksjon. ;)

Gjest

Legg inn av Gjest » 01 jun 2004, 23:44

Bilen er gått 233.000km (står der...)

Det som er med den er at den har dårleg bunndrag (sikkert pga. dårlege stempelringer på nr. 4 => dårleg kompresjon) men når den kommer opp i 3.500-4.000 rpm eksploderer den! Går sykt bra...

Jeg skulle først gi 11.000kr for bilen.. men når det viste seg at stempelringene var gåen fikk jeg den for 7.500kr

Gjest

Legg inn av Gjest » 01 jun 2004, 23:47

Hjelle, N6 skrev:Generelt kan en vel seie at trim ved å berre justere wastegatestaget ikkje er heilt bra. Det bør justerast i APC om du skal justere turbotrykket.
Muligens noko av tenningsbanken kan kome av at grunnladetrykket er for høgt?

Det at det kjem olje utifrå påfyllingsrøret kan vel bero på at det ikkje er heilt tett, det er vel helst plastikkrøret som må få ein grundig inspeksjon. ;)
Har tenkt å stille ned ladetrykket da.. Men hvordan justerer jeg APC'en og hvordan vet jeg at jeg har gjort det riktig? Men er det ikke bankesensor på den motoren som skal justere tenningen sånn at den ikke får tenningsbank?

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 02 jun 2004, 00:00

No har jeg registrert meg... Det var jeg som startet tråden :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Gjest

Legg inn av Gjest » 02 jun 2004, 08:53

Det viktigste er at du får skrud ned ladetrykket på wastegatestaget, Og så må du få kobla på bankesensoren i gjen ! Ingen som kan en smule om trimming av saab kjører uten. Fy !!!!! :-x .
Forøvrig vil jeg gratulere deg med ny bil !!

Justering av APC en finnes det mye om på nettet, så dette er enkelt.

Rattstammen som er løs er veldig enkelt å fikse, det er lengdejusteringen som har løsna. Du trenger en ny splint i mutteren i håndtaket under rattstammen for å låse den. Tar du av plastdekslet ser du det med en gang. (Det er ikke noe sviktegreier for kolisjon på denne bilen.)

Bryterne til vindusheisene fikser du ved å skru ut dekslet og snu dem :)

CruiseControl'en, søk på forumet, har vert diskutert mange ganger her .

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 02 jun 2004, 12:32

Anonymous skrev:Det viktigste er at du får skrud ned ladetrykket på wastegatestaget, Og så må du få kobla på bankesensoren i gjen ! Ingen som kan en smule om trimming av saab kjører uten. Fy !!!!! :-x .
Forøvrig vil jeg gratulere deg med ny bil !!
Har tenkt å skru ned ladetrykket. Hvordan gjør jeg det? Har forstått det sånn at det ikke er alt for vanskeleg. Må vel av med eksosrøret. Men hvordan vet jeg ca. hvor høyt trykk den lader med, eller når det er riktig når jeg stiller på det? Og hvordan vet du at bankesensoren er koblet fra? Skal det ikke kommme tenningsbank når den funker, uansett hva du gjør?
Tester jeg bankesensoren ved å banke på blokka med et skrujern, og hører om tomgangen justerer seg?

Edit: Nå kom jeg på noen ting til. Lampen for "Check oil level" lyser hele tiden, men olje er der jo. Jeg fikk ikke med instruksjonsbok :? Og hvordan nullstiller jeg kjørekomputeren (gj.snitts forbruk o.l.)?
Der sto i cd-spiller på den, men den fikk jeg ikke med på kjøpet. Jeg prøvde med en som jeg ikke vet om virker, og da jeg koblet til den slo lysene i dashbordet/instrumentpanelet og kjørelysene seg på. Bryteren til lysene står på, men det funker fint når jeg kobler fra cd-spilleren igjen. Men uansett, så fikk jeg ikke den cd-spilleren til å funke, men da jeg prøvde med en jeg fikk låne av en kompis som funket, gikk alt bra. Hva er gale?? Var det berre den cd-spilleren??
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 jun 2004, 13:54

Det var jeg som sa det om bankesensoren. Jeg ser at jeg har lest feil, tenkte du sa et det ikke var bankesensor på bilen. Men det er det jo så klart ! hvis den ikke er utkoblet. Beklager det!
En måte å tyne ut de siste dråpene av morro ut av en stakkars saab er å koble ut bankesensoren, og ta bort magnetventilen. Da er det fritt frem å stille opp trykket på WG staget :-x Fryktet en liten stund at det var dette som var gjort på din bil.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 jun 2004, 14:08

"Check oil level" Det er en sensor i bunnpanna ved siden av bunnpluggen som føler på oljenivået. Sjekk at ledningen ikke har falt av !

Når det jelder bilsterio har jeg et lingnende problem, når jeg dimmer instrumentbelysningen helt ned slår spilleren seg av :-x skikkelig irriterende. Har desverre ikke noen forklaring på dette.

For ladetrykk vil jeg anbefale deg å kjøpe en grader turbotrykkmåler slik at du har oversikt over hva som skjer i motoren. Det er to hovedmetoder for justering av ladetrykk på en SAAB. Elektronisk som justeres i APC en, en sort boks som sitter over pedalen under dekslet der.
Mekanisk: da justeres WG staget. Dette vil egentlig bare endre grunnladetryket på turboen. detter er ikke å anbefale. WG staget kommer ut av den runde gullfargede klokken under turboen. Tror ikke du må ta av eksosen for å justere dette. Prosedyren er beskrevet i verkstedshåndboken fra Haynes som du så klart MÅ kjøpe.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 jun 2004, 14:54

Øyvind skrev:Når det jelder bilsterio har jeg et lingnende problem, når jeg dimmer instrumentbelysningen helt ned slår spilleren seg av :-x skikkelig irriterende. Har desverre ikke noen forklaring på dette.
Det må bety at spilleren din får strøm via ledningen til belysningen, når du da dimmer ned så vil spilleren slå seg av. Se over koblingene til spilleren..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2004, 17:31

TurboKK skrev:
Hjelle, N6 skrev:Generelt kan en vel seie at trim ved å berre justere wastegatestaget ikkje er heilt bra. Det bør justerast i APC om du skal justere turbotrykket.
Muligens noko av tenningsbanken kan kome av at grunnladetrykket er for høgt?
Har tenkt å stille ned ladetrykket da.. Men hvordan justerer jeg APC'en og hvordan vet jeg at jeg har gjort det riktig? Men er det ikke bankesensor på den motoren som skal justere tenningen sånn at den ikke får tenningsbank?
Om du benyttar søk funksjonen i forumet finn du beskrive korleis APC-justering skjer. 9k har vel berre den nye boksa, dvs. du må lodde i nye motstandar. Bankesensor skal det være på motoren din, mulig den er defekt, ikkje skrudd skikkelig (eller for godt) fast eller rett og slett kopla ifrå. Og som andre her har sagt, skaff deg ein gradert turbotrykksmålar, då held du greie på kva ladetykk du har.

Ulsteinvik ja, du har vel kanskje sett ein svart 3d 900 med Grip i bakruta då?

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 02 jun 2004, 19:11

Kar får eg kjøpt ein gradert turbotrykksmålar? Er det noko eg brukar når eg skal justere turbotrykket, eller er det noko eg skal montere så eg har ein meir nøyaktig turbotrykksmålar enn originalt?

Eg fikk med ein Haynes reperasjonsmanual, men der står ikkje så mykje om turbomotorene syns eg. Den er i hovudsak for 9000i sann eg har forstått det. Og så står den på svensk da :? . Teknisk svensk er jo verre en teknisk engelsk... (Sleit lenge med å forstå ka "kolvar" er for noke :oops: ) hehe!

Er APC boksa plassert over pedalane på alle 9000 modeller (eller min 86-mod.)? Må eg til å lodde og styr for å justere noke på den (eg skal søke på forumet for meir hjelp om APC :D )? Men korleis testar eg bankesensoren? Trur eg har lokalisert den. Er det den greia som står inn i toppen litt under og midt i mellom insugsrøra til sylinder 1 og 2? En slags plugg? Godt mulig eg tar feil. Dersom det er den er det lettast å kome til ovanfrå, men i Haynes boka står der jo at eg må jekke opp bilen. I den står der: "Detonationssensorn är placerad på motorblockets bakre del, under insugningsgrenröret. Hissa först upp bilens..."

Når det gjeld sensoren for "Oil level" så såg eg 2 ledninger som går ned til den, og ut av den kom der i tillegg ein liten ledningsstump. Men det såg ut til at den sto skikkelig inni. Men den var full av olje og skit.

Eg kan ikkje sjå at det står noko i Haynes manualen om mekanisk justering (WG staget) av turbotrykket. Kar står det i tilfelle? Men er dette ein jobb eg kan gjere ovanfrå, eller må eg jekke opp bilen eller ha den på grav, for å kome til nedanfrå?

Det er ein ting eg ikkje har fått med meg enda: Kva er forskjellen på grunnladetrykk og anna ladetrykk? Er kanskje eit dumt spm. men eg veit det vertfall ikkje enda :razz:

Men skal eg vente med å stille tenninga før eg har justert ned ladetrykket? Forstår det sann at da vil tenningsbanken forsvinne...

Det var nok for i kveld :D :D :D

Puh!

Edit: Ikkje heilt nei :lol:

Hjelle: Såg du va frå sunnmøre ja. Ser på heimesida di at du he bilde me utsikt frå drageskaret. Er du frå Sande, Larsnes kanskje? Trur ikkje eg har sett bilen din nei. Ofte i vik? Min bil er lett å legge merke til :D Skal legge ut bilder av den... Men berre so det er sagt: Den skal lakkast :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 02 jun 2004, 19:27

BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde

Trur eg skal lakke den svart. Anten rulle eller spraye den med bengalakk. Alle spør når eg skal ta av lyktene... :) Eg synst no dei er tøffe 8)
Kva syns dokke om dei? Kanskje eg skal sette opp ein avstemning :)

Avstemninga er oppe: http://www.saabturboclubnorway.com/foru ... php?t=2373
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Svar