Rookie: Saab 9000 Turbo
Lagt inn: 01 jun 2004, 20:39
Jeg har nettopp kjøpt meg en 1986-modell 9000 Turbo. Den har oppjustert ladetrykk (Justert på wastegaten. Vet ikke hvor mye men han som solgte den sa det var iallfall over 1 bar). Han har kjørt sånn i ca. 10.000 km. Den gir fra seg voldsomt med blårøyk, spesielt på tomgang. Ikke så mye når jeg gir på og når jeg bremser på girene.
Feil jeg har funnet er:
- Gåen stempelringer (tror det berre er på 4. syl. 1, 2 og 3 låg jevnt over 150psi mens nr 4 låg på ca. 90psi. Når jeg hadde litt olje nedi syl. så spratt det opp på 180psi)
- Voldsomt overtrykk i toppen, så den blåser olje ned til turboen
- Kommer olje ut av påfyllingsrøret
- Bruker en del olje. (Har gått fra MAX til midt mellom MAX og MIN på ca. 40 mil)
- Ventiltikking
- Tenningsbank (Han sa han ha kjørt på 95. Har kjørt opp bensinen hans og fyllt 98 nå. Jeg klarer ikke høre tenningsbank, det var en bekjent bilmekaniker som sa, så jeg vet ikke om det er der ennå)
- Gåen/slitne motorfeste(r). (Girstangen hopper litt frem og tilbake. Hopper ikke ut av gir.)
- Skrapelyd av og til når jeg skal sette den i Revers og 3. gir (Skifte olje?)
- Løst ratt (Den sviktegreia til kollisjon som er knekt)
- Den kjølegreia til AC er ikke der (det viste jeg når jeg kjøpte den).
- Hornet funker ikke (Sikkert en gåen sikring. Kommer klikkelyd fra sikringsboksen når jeg trykker. Har ikke giddet sjekke ennå
)
- Det samme gjelder CruiseControl'en
- Bryterne til el.vinduene går forskjellige veier
- El. justering av venstre speil funker ikke.
- Kommer ikke på mer nå
Jeg vil bare ha tips og råd fra dere med erfaring siden jeg ikke har så mye. Har hatt en bil før, en 1985-mod Ford Sierra 2,0L og den var jo "litt" enklere å skru på
. Bare kom med alle løysingsforslag o.l. til feilene dere har så skal jeg se hva jeg får gjort
. Å skifte stempelringer orker jeg ikke begynne på nå, da jeg må ut med hele motoren. Noen som har en aning om hvor lenge/langt jeg kan kjøre før motoren ryker? Det som kommer til å hende er vel at den skjærer seg. Korrekt?
Takknemleg for alle svar!
-Newbie-
Feil jeg har funnet er:
- Gåen stempelringer (tror det berre er på 4. syl. 1, 2 og 3 låg jevnt over 150psi mens nr 4 låg på ca. 90psi. Når jeg hadde litt olje nedi syl. så spratt det opp på 180psi)
- Voldsomt overtrykk i toppen, så den blåser olje ned til turboen
- Kommer olje ut av påfyllingsrøret
- Bruker en del olje. (Har gått fra MAX til midt mellom MAX og MIN på ca. 40 mil)
- Ventiltikking
- Tenningsbank (Han sa han ha kjørt på 95. Har kjørt opp bensinen hans og fyllt 98 nå. Jeg klarer ikke høre tenningsbank, det var en bekjent bilmekaniker som sa, så jeg vet ikke om det er der ennå)
- Gåen/slitne motorfeste(r). (Girstangen hopper litt frem og tilbake. Hopper ikke ut av gir.)
- Skrapelyd av og til når jeg skal sette den i Revers og 3. gir (Skifte olje?)
- Løst ratt (Den sviktegreia til kollisjon som er knekt)
- Den kjølegreia til AC er ikke der (det viste jeg når jeg kjøpte den).
- Hornet funker ikke (Sikkert en gåen sikring. Kommer klikkelyd fra sikringsboksen når jeg trykker. Har ikke giddet sjekke ennå

- Det samme gjelder CruiseControl'en
- Bryterne til el.vinduene går forskjellige veier
- El. justering av venstre speil funker ikke.
- Kommer ikke på mer nå

Jeg vil bare ha tips og råd fra dere med erfaring siden jeg ikke har så mye. Har hatt en bil før, en 1985-mod Ford Sierra 2,0L og den var jo "litt" enklere å skru på


Takknemleg for alle svar!
-Newbie-