Side 1 av 2

Tungstartet 9-5

Lagt inn: 04 jan 2009, 22:30
av Paradigm N558
Såååeh... Jeg har et aldri så lite problem med 9-5an.

Vel, den er tungstartet hver gang det er kaldt ute, og bilen har stått over lengre perioder (over natten etc)
Så, jeg gadd ikke feilsøke, i kjent Para-style, og investerte like gjerne i et nytt batteri.
Bilen hadde stått over natten, og det var flerfoldige minusgrader ute, og jeg dytta inn nytt batteri, og bilen var fortsatt like tungstartet! Ingen bedring altså.
(Billig batteri til salgs! Kontakt pr. PM :p )

Altså, tungstartet så mener jeg den drar VEEEELDIG tungt på startmotoren... teller lett omdreiningene altså, men den starter alltid.

Startmotoren som er for svak? :s

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 05 jan 2009, 00:02
av Terra N837
Gjør min å, er ca -20 ute, bruker derfor motorvarmer, snurrer raskere rundt da :wink:
(Har kun motorvarmer, ikke batterilader)

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 05 jan 2009, 00:02
av Gunnar N326
Tykk olje? :?

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 06 jan 2009, 01:32
av Pål N526
at motoren går sakte rundt er normalt. Grunnen til at den starter litt sent kan være at returventilen på fuel ikke holder trykket. Forsøk å vri på tenninga slik at pumpen går og deretter skru av tenninga. Utfør denne manøveren til du hører at pumpa blir belastet 8)

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 06 jan 2009, 01:51
av Terra N837
Datapaal N526 skrev:at motoren går sakte rundt er normalt. Grunnen til at den starter litt sent kan være at returventilen på fuel ikke holder trykket. Forsøk å vri på tenninga slik at pumpen går og deretter skru av tenninga. Utfør denne manøveren til du hører at pumpa blir belastet 8)
Skjer dette kun på vinteren når det er kaldt??
Motoren min tørner saktere rundt jo kaldere det blir, vil sterkt anta det er olja som blir seigere..

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 06 jan 2009, 07:05
av doo-kie
Terra N837 skrev:
Datapaal N526 skrev:at motoren går sakte rundt er normalt. Grunnen til at den starter litt sent kan være at returventilen på fuel ikke holder trykket. Forsøk å vri på tenninga slik at pumpen går og deretter skru av tenninga. Utfør denne manøveren til du hører at pumpa blir belastet 8)
Skjer dette kun på vinteren når det er kaldt??
Motoren min tørner saktere rundt jo kaldere det blir, vil sterkt anta det er olja som blir seigere..
Er vel helt normalt at en motor tørner treigere når det blir kalt. Alt som skal drives rundt er treigt. Ikke bare motorolja som er treig, servoen er treg, lagre i dynamo, eir på polene, koblinger osv, alt påvirker en kaldstart, men et frisk batteri er alfa omega, motorvarmer hjelper jo sinnsykt på :D Frisk og fin helsyntet olje er jo heller ikke å forakte.

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 06 jan 2009, 07:34
av Paradigm N558
Alle vesker er liksom byttet, oljen for senest 1000 km siden.
Batteriet er som sagt, nytt.
Er jo av og til at jeg lurer på om den skal klare å starte :p

Jeg vil tør påstå at om den hadde stått i Terra-land (Longyear) så tviler jeg for at jeg hadde fått start :p

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 06 jan 2009, 09:07
av doo-kie
Sjekk koblingene på startmotoren. Kan være eiret!
Ellers kan det vel være startmotoren din som begynner og bli dårlig, dårlig kontakt på børster. Sjekk også at du har god ladespenning.

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 06 jan 2009, 22:01
av ut218
Kan hende du har dårlig kompresjon med fastkoksede stempelringer. Med tanke på oljeproblemet på disse er det vel ikke uvanlig.

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 06 jan 2009, 22:05
av Eirik
Paradigm N558 skrev:Alle vesker er liksom byttet, oljen for senest 1000 km siden.
Batteriet er som sagt, nytt.
Er jo av og til at jeg lurer på om den skal klare å starte :p

Jeg vil tør påstå at om den hadde stått i Terra-land (Longyear) så tviler jeg for at jeg hadde fått start :p
Er nok ikke dumt å investere i motorvarmer med timer/fjernkontroll? Siden du jo har et nytt og godt batteri liksom :lol:

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 07 jan 2009, 00:21
av Paradigm N558
ut218 skrev:Kan hende du har dårlig kompresjon med fastkoksede stempelringer. Med tanke på oljeproblemet på disse er det vel ikke uvanlig.
Har vel strengt tatt aldri vært noe oljeproblem på B235R ? :D
Eirik skrev:
Paradigm N558 skrev:Alle vesker er liksom byttet, oljen for senest 1000 km siden.
Batteriet er som sagt, nytt.
Er jo av og til at jeg lurer på om den skal klare å starte :p

Jeg vil tør påstå at om den hadde stått i Terra-land (Longyear) så tviler jeg for at jeg hadde fått start :p
Er nok ikke dumt å investere i motorvarmer med timer/fjernkontroll? Siden du jo har et nytt og godt batteri liksom :lol:
Har lekt med tanken :D
doo-kie skrev:Sjekk koblingene på startmotoren. Kan være eiret!
Ellers kan det vel være startmotoren din som begynner og bli dårlig, dårlig kontakt på børster. Sjekk også at du har god ladespenning.
Skal sjekke dette på Torsdag da den skal få stå litt innendørs :)

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 07 jan 2009, 07:40
av Pål N526
kompresjonsetst kan kjøres med tech hvis daniel har 8)

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 07 jan 2009, 17:47
av Kurt N597
Paradigm N558 skrev:Har vel strengt tatt aldri vært noe oljeproblem på B235R ? :D
Faren for oljeproblemer på B235R før M04 er vel minst like stor som på de andre T7 motorene fra den perioden.

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 08 jan 2009, 00:33
av Paradigm N558
Kurt N597 skrev:
Paradigm N558 skrev:Har vel strengt tatt aldri vært noe oljeproblem på B235R ? :D
Faren for oljeproblemer på B235R før M04 er vel minst like stor som på de andre T7 motorene fra den perioden.
Okei, men nå har jeg en M05 da.. :)

Re: Tungstartet 9-5

Lagt inn: 09 mar 2014, 15:21
av Kristian N2215
Gammel tråd, men fikk du løst dette?