Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Moderator: Moderatorer
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Ref. tidligere motorstans, hvor en ny tennkassett gjorde susen, har bilen nå stoppet igjen. Men denne gang er det nok ikke tennkassetten.
I går stoppet den under kjøring, hadde ca. 40-45 km/t i tredje giret, og så begynte den å hoste litt på vei over en fartsdump. Tråkka inn clutchen, og bilen døde. Fikk overhodet ikke start på den. Ble tauet hjem av fader'n, og har latt den stå å tenke over hva den har gjort til i dag.
Gikk ut nå nylig for å sjekke litt, og da startet den plutselig! Riktignok etter litt kinning, men den startet. Motoren gikk jevnt og greit i begynnelsen, lå stabilt på ca. 1250 o/m, og så begynte den å hoste igjen. Turtallet gikk opp og ned, og før minuttet var gått døde den igjen. Prøvde å starte den en gang til, men da døde den så fort jeg slapp nøkkelen/starteren stoppet.
Teorier:
Tennkassett: Kan vel ikke være den, siden den faktisk startet? Den er vel slik at enten så fungerer den, eller så fungerer den ikke?
Bensinpumpa: Pumpa er jo kjent for å fuske en gang i blant på 9000, men det er bare halvannet år siden den ble byttet, på merkeverksted. Burde strengt tatt holde lengre enn det.
Rusk i bensinen: Kan den være f. eks. vann i bensinen? Kanskje det er så enkelt som å fylle på en skvett kondensfjerner? Har hørt at det ikke er helt heldig heller, men jeg veit ikke.
Takker for svar. Igjen.
I går stoppet den under kjøring, hadde ca. 40-45 km/t i tredje giret, og så begynte den å hoste litt på vei over en fartsdump. Tråkka inn clutchen, og bilen døde. Fikk overhodet ikke start på den. Ble tauet hjem av fader'n, og har latt den stå å tenke over hva den har gjort til i dag.
Gikk ut nå nylig for å sjekke litt, og da startet den plutselig! Riktignok etter litt kinning, men den startet. Motoren gikk jevnt og greit i begynnelsen, lå stabilt på ca. 1250 o/m, og så begynte den å hoste igjen. Turtallet gikk opp og ned, og før minuttet var gått døde den igjen. Prøvde å starte den en gang til, men da døde den så fort jeg slapp nøkkelen/starteren stoppet.
Teorier:
Tennkassett: Kan vel ikke være den, siden den faktisk startet? Den er vel slik at enten så fungerer den, eller så fungerer den ikke?
Bensinpumpa: Pumpa er jo kjent for å fuske en gang i blant på 9000, men det er bare halvannet år siden den ble byttet, på merkeverksted. Burde strengt tatt holde lengre enn det.
Rusk i bensinen: Kan den være f. eks. vann i bensinen? Kanskje det er så enkelt som å fylle på en skvett kondensfjerner? Har hørt at det ikke er helt heldig heller, men jeg veit ikke.
Takker for svar. Igjen.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Har å vært borti at kondensfjerner ikke er så bra,var noe med at den etterlot seg ett belegg i bensinsystemet.
Har også vært borti at blå isoproponol kan brukes som kondensfjerner,da dette ikke levner ett slikt belgg. Noen som vet noe om dette?
Men over til ditt problem,det kan vel ikke være en mulighet for at bensinfiltret ditt er skitat?
Har også vært borti at blå isoproponol kan brukes som kondensfjerner,da dette ikke levner ett slikt belgg. Noen som vet noe om dette?
Men over til ditt problem,det kan vel ikke være en mulighet for at bensinfiltret ditt er skitat?
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Det er selvsagt en mulighet for det. Jeg aner ikke ... Er det noe som kan renses, eller må det byttes? I så fall, hvor mye ligger prisen på, ca.?
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Mekonomen.no Ikke så ille pris tipper jeg.
25 Year anniversary of Saab 9000
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Forresten; pleier verksted å bytte filter når de bytter bensinpumpa? Og hvor lenge kan en forvente at et bensinfilter skal fungere?
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
søk på veivakselgiver
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
veivakselgiver er en ting å sette fingeren på
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Veivaskelgiver om turtallet går opp og ned??
Jeg ville ha begynt med å tvangskjøre pumpa en stund for å se om den kansje stopper opp eller leverer dårligere når den har gått en stund..
Jeg ville ha begynt med å tvangskjøre pumpa en stund for å se om den kansje stopper opp eller leverer dårligere når den har gått en stund..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
turtallet kan vel gå opp og ned om veivakselgiver er i ferd med å gi seg. jeg sleit noen dager selv, med forstyrra signaler fra veivakselgiveren min, det forårsaka et håpløst tomgangsturtall.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Ja, veivakselgiver høres jo sannsynlig ut. Ikke er den så dyr at svir heller. Får vel bare bestille en, og sjekke, tenker jeg.
Edit: Da har jeg bestilt både veivakselgiver og bensinfilter fra SP. Skader vel ikke å bytte sistnevnte uansett om det skulle være den eller ikke ...
Edit: Da har jeg bestilt både veivakselgiver og bensinfilter fra SP. Skader vel ikke å bytte sistnevnte uansett om det skulle være den eller ikke ...
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Om veivakselgiver er gåen, settes ikke feilkode i ecu da? Selv om den blir inaktiv når du får start på bilen igjen?
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
du har nok suppe på tanken? hehe
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
15 cm med strømkabel og ut med ei sikring så kan du tvangskjøre pumpa... Går den og du tviler på kapasiteten så trenger du en 17mm fastnøkkel for å løsne bensinslangen samt et litermål for å måle mengde..
Alt dette er gjort på under 5 minutter, vel anvendte minutter spør du meg om det ikke er veivakselgiveren som har gått..
Alt dette er gjort på under 5 minutter, vel anvendte minutter spør du meg om det ikke er veivakselgiveren som har gått..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Nok suppe på tanken, ja.
Kan jo alltids prøve det med pumpen i morgen ettermiddag, koster ikke noe det. Varene er uansett bestilt fra SP, men det er ikke noe stress.
Smiggen: Du mener at jeg burde få "Check engine" i instrumentpanelet dersom det var snakk om veivakselgiveren? Det har jeg faktisk ikke lagt merke til, i så fall.
Kan jo alltids prøve det med pumpen i morgen ettermiddag, koster ikke noe det. Varene er uansett bestilt fra SP, men det er ikke noe stress.
Smiggen: Du mener at jeg burde få "Check engine" i instrumentpanelet dersom det var snakk om veivakselgiveren? Det har jeg faktisk ikke lagt merke til, i så fall.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?
Man får ikke CE ved feil på veivakselgiveren
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor