Justere Giroverføring OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Justere Giroverføring OG900

Legg inn av kristianur N1169 » 23 feb 2009, 18:20

Jeg vet jeg har lest et sted tidligre hvordan man gjør dette, men finner det ikke igjen nå.
Jeg skrudde opp giroverføringa i motorrommet når jeg bytta motorfeste og fikk ikke montert det igjen helt riktig.
Mener å huske det var snakk om noen spor eller hull e.l. som man kunne sikte etter. Men greide ikke å finne noe sånt (Litt mye oljesøl :D )

Så; er det noen som kan gi en kjapp guide til å justere denne riktig?
Kristian

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Morti » 23 feb 2009, 19:05

er lettest å være 2 stykker når dette gjøres..

1 setter seg i bilen og holder spaken i "1 gir posisjon".
1 går under bilen og setter kassa i 1 gir, og skrur på giroverføringa.

hvis du vet hvilket gir kassa stod i FØR du tok av overføringa, så lønner det seg å bruke dette giret til å justere med.. :)

hvertfall sånn jeg har gjort det!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Holger N1591 » 23 feb 2009, 19:40

På martin sin bil så satt han inne i bilen å satt den i fri på girstanga, så satt jeg den i fri på kasse for hånd, du kjenner godt at det er fri, da den da går mye til siden liksom, så er det bare å stramme igjenn den klemma som går utenpå :)

dytt staget helt inn på kass først, så du får stagene inni hverandre, du må holde igjenn men noen setter den i fri eller i gir oppe i bilen da.. 2 manns jobb for å si det enkelt :lol:
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av na_X » 23 feb 2009, 20:09

Bruker å bare sette den i 2.gir og sette den klamma på litt småtrangt, og sjekke om den går i alle gira. Bommer man på et gir så merker man det fort og løsner på klemma og setter den i 4.giret og tighter klamma sånn småtrangt og ser om den da går i alle gir, gjør den det da så skrur jeg på klemma ordentlig. Grunnen til at jeg bruker 2. 4. og revers er fordi 1. 3. og 5. så glipper girstanga ut av hullet inn på kassa før man tighter den klemma endel, når man ikke strammer den ordentlig så får man også vridd på girstanga slik at den kommer i rett posisjon i forhold til giret den står i på kassa hvis den er i feil gir. Har gjort dette alene noen par ganger og det fungerer greit for meg, blir uansett noen turer inn og ut av bil da. :mrgreen:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Pål N526 » 23 feb 2009, 20:35

jeg setter kassa i rev og deretter stanga i rev, så er det bare og tighte til. :roll: test før du kjører ut av garasjen 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av kristianur N1169 » 23 feb 2009, 21:15

Takk for svar. Men hvor har jeg det fra at det er no spor eller hull å sikte etter? Er det på selve spakstellet det da?
Kristian

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2009, 21:45

Ja ja...

Har du ->M90:
Det er et hull foran girstanga hvor du skal stikke ned et skrujern. Jeg husker ikke om dette er under mansjetten eller under gummibelgen fremst på midtkonsollen, men tror det er under sistnevnte. Når du treffer på høla der, så har du låst spaken i 3. gir. Sett kassa i 3, og tight til skruen.

Har du M91->:
Som over, men da er det 4. gir.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 23 feb 2009, 23:22

Bare meg som tar ut pinnen på giroverføringa? :?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2009, 23:29

He he, de sitter jo noe så voldsomt!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Edward N812 » 23 feb 2009, 23:38

alex; den pinnen lurer jeg på om jeg noen gang fikk på igjen etter i hadde ut motoren min, hehe.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av zero900t » 23 feb 2009, 23:39

ikke hos alex, han deler jo motor og bil 1 gang i mnd :rofl:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 24 feb 2009, 00:08

zero900t skrev:ikke hos alex, han deler jo motor og bil 1 gang i mnd :rofl:
I tillegg er det viktig å ha litt oljelekkasje, så det er velsmurt og ikke ruster!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 24 feb 2009, 12:14

Noooen er slemme idag! :D
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Audun N346 » 28 feb 2009, 11:52

alex_ander3@hotmail.com skrev:Bare meg som tar ut pinnen på giroverføringa? :?
Tar ut pinnen ja, borrer opp hullet til 6mm uten kon og setter i en vanlig skrue med mutter! DA går det glatt neste gang da! :)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Justere Giroverføring OG900

Legg inn av Morten S. » 28 feb 2009, 18:20

kristianur N1169 skrev:Takk for svar. Men hvor har jeg det fra at det er no spor eller hull å sikte etter? Er det på selve spakstellet det da?

Bilde
"Alt" fra totakt til turbo

Svar