Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
kristianur N1169
- 2.0 bar

- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Legg inn
av kristianur N1169 » 23 feb 2009, 18:20
Jeg vet jeg har lest et sted tidligre hvordan man gjør dette, men finner det ikke igjen nå.
Jeg skrudde opp giroverføringa i motorrommet når jeg bytta motorfeste og fikk ikke montert det igjen helt riktig.
Mener å huske det var snakk om noen spor eller hull e.l. som man kunne sikte etter. Men greide ikke å finne noe sånt (Litt mye oljesøl

)
Så; er det noen som kan gi en kjapp guide til å justere denne riktig?
Kristian
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 23 feb 2009, 19:05
er lettest å være 2 stykker når dette gjøres..
1 setter seg i bilen og holder spaken i "1 gir posisjon".
1 går under bilen og setter kassa i 1 gir, og skrur på giroverføringa.
hvis du vet hvilket gir kassa stod i FØR du tok av overføringa, så lønner det seg å bruke dette giret til å justere med..
hvertfall sånn jeg har gjort det!
-
Holger N1591
- 1,5 bar

- Innlegg: 369
- Registrert: 13 aug 2008, 21:16
- Medlemsnummer: N1591
- Navn: Holger Undlien
- Bil: toyota
- Sted: Melhus
Legg inn
av Holger N1591 » 23 feb 2009, 19:40
På martin sin bil så satt han inne i bilen å satt den i fri på girstanga, så satt jeg den i fri på kasse for hånd, du kjenner godt at det er fri, da den da går mye til siden liksom, så er det bare å stramme igjenn den klemma som går utenpå
dytt staget helt inn på kass først, så du får stagene inni hverandre, du må holde igjenn men noen setter den i fri eller i gir oppe i bilen da.. 2 manns jobb for å si det enkelt

Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 23 feb 2009, 20:09
Bruker å bare sette den i 2.gir og sette den klamma på litt småtrangt, og sjekke om den går i alle gira. Bommer man på et gir så merker man det fort og løsner på klemma og setter den i 4.giret og tighter klamma sånn småtrangt og ser om den da går i alle gir, gjør den det da så skrur jeg på klemma ordentlig. Grunnen til at jeg bruker 2. 4. og revers er fordi 1. 3. og 5. så glipper girstanga ut av hullet inn på kassa før man tighter den klemma endel, når man ikke strammer den ordentlig så får man også vridd på girstanga slik at den kommer i rett posisjon i forhold til giret den står i på kassa hvis den er i feil gir. Har gjort dette alene noen par ganger og det fungerer greit for meg, blir uansett noen turer inn og ut av bil da.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 23 feb 2009, 20:35
jeg setter kassa i rev og deretter stanga i rev, så er det bare og tighte til.

test før du kjører ut av garasjen

-
kristianur N1169
- 2.0 bar

- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Legg inn
av kristianur N1169 » 23 feb 2009, 21:15
Takk for svar. Men hvor har jeg det fra at det er no spor eller hull å sikte etter? Er det på selve spakstellet det da?
Kristian
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 feb 2009, 21:45
Ja ja...
Har du ->M90:
Det er et hull foran girstanga hvor du skal stikke ned et skrujern. Jeg husker ikke om dette er under mansjetten eller under gummibelgen fremst på midtkonsollen, men tror det er under sistnevnte. Når du treffer på høla der, så har du låst spaken i 3. gir. Sett kassa i 3, og tight til skruen.
Har du M91->:
Som over, men da er det 4. gir.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 23 feb 2009, 23:22
Bare meg som tar ut pinnen på giroverføringa?

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 feb 2009, 23:29
He he, de sitter jo noe så voldsomt!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 23 feb 2009, 23:38
alex; den pinnen lurer jeg på om jeg noen gang fikk på igjen etter i hadde ut motoren min, hehe.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 23 feb 2009, 23:39
ikke hos alex, han deler jo motor og bil 1 gang i mnd

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 24 feb 2009, 00:08
zero900t skrev:ikke hos alex, han deler jo motor og bil 1 gang i mnd

I tillegg er det viktig å ha litt oljelekkasje, så det er velsmurt og ikke ruster!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 24 feb 2009, 12:14
Noooen er slemme idag!

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Audun N346
- 1,5 bar

- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Audun N346 » 28 feb 2009, 11:52
alex_ander3@hotmail.com skrev:Bare meg som tar ut pinnen på giroverføringa?

Tar ut pinnen ja, borrer opp hullet til 6mm uten kon og setter i en vanlig skrue med mutter! DA går det glatt neste gang da!

Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 28 feb 2009, 18:20
kristianur N1169 skrev:Takk for svar. Men hvor har jeg det fra at det er no spor eller hull å sikte etter? Er det på selve spakstellet det da?

"Alt" fra totakt til turbo