Hvor skal resirkdump på OG900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 mar 2009, 18:18

Hei,

som noen her inne vet så har jeg konvertert bilen min til en T16 fra en T8, og på T8'en så er det ikke resirkulerende dumpventil. Jeg sliter litt med og finne ut hvor jeg skal plassere den på nymotoren, siden det ikke er uttak for dumpventil på de orginale trykkrøra på coolern..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Frode N073 » 01 mar 2009, 19:09

den originale sitte heilt nere på turboen. på den litle gummibøyen på sugesiå av turboen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 mar 2009, 23:09

Frode N073 skrev:den originale sitte heilt nere på turboen. på den litle gummibøyen på sugesiå av turboen.
Hmm.. sært. skal se på det i mårra :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av na_X » 02 mar 2009, 01:11

Det er ikke uttak på røret fra ICen, men faktisk et hull på innsuget på min OG900. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Rambraut N1491 » 02 mar 2009, 01:34

Ka f***? :p
Må nesten se etter det i mårra å da, Saab er sært.. sagt det før og sa det igjen 8)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av na_X » 02 mar 2009, 02:27

Det går en slange fra innsuget, som skal gå til like ved turboen som nevnt ovenfor der resirken står til vanlig.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Rambraut N1491 » 02 mar 2009, 02:31

aaaha. det er vel ikke den slangen som har en slik aluminumkobling eller noe? også er den skråkappet, ikke kappa rett over på den lille rørstussen?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mar 2009, 17:32

Det er veivhusventilasjonen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av kristianur N1169 » 02 mar 2009, 17:42

Resirken går fra spjellhuset ned til innsugsrøret rett før turbo.
anslutninen mot spjellhuset er den som er lengst frem og til høyre i forhold til bilen.
Slik var det ihvertfall på min -86mod.
Kristian

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Rambraut N1491 » 03 mar 2009, 00:11

Ingvar N629 skrev:Det er veivhusventilasjonen.
Stemmer! Så det isted.. :roll:

Hmm.. skal se på det i mårra. rakk det ikke i dag.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Audun N346 » 05 mar 2009, 21:14

Hvis du har orginalt 84 T16 spjellhus så har du ikke uttaket til resirk dump, da det sitter et lite lokk der i stedet for et uttak. Du må enten få tak i spjellhus til nyere T16 eller plukke ut en slik rørstubb fra et anna spjellhus (fra den T8'n du har stående for eksempel...)

Edit: fant bilde...
Bilde
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 mar 2009, 00:07

Takk!! :mrgreen:

Nå ble ting mye enklere :woot:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Hvor skal resirkdump på OG900?

Legg inn av Audun N346 » 07 mar 2009, 20:36

Ingen hårsmak 8)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Svar