Hei!
Etter 4 BMW'er så har jeg nå en spesifikk 1995 (reg. nov 1994) Saab 900 SE 2.0 liter (ikke turbo) i kikkerten. Bilen ble solgt ny i Norge (av Saabhuset's tidl. lokaler i Grenseveien 80, Oslo), og blitt fulgt opp med servicer på aut. Saab verksteder hele veien. Siste service var aug. '03 på 150.000. Neste er på 170.000, og bilen har pr. idag rullet 164.000. En eier fra 1997 og til nå.
Det var vel nok om bilen. Er det noe spesielt jeg burde se etter? Kjente feil eller svakheter? Eventuelt noen internettsider (norsk, svensk, engelsk) med bra info om denne bilen?
Regner med det blir kjøp i morgen eller tirsdag, hvis alt viser seg å være bra.
Er det forresten mulig å kjøre med 17" på denne bilen? Det følger med 15" på sommer, og stål på vinter. Ikke superspennende altså, men bra gummi ialle fall. Vurderer også 16" Viking felgene. Lette å få tak i brukt? Saab skal ha 2500 pr felg. 15.000 inkl. dekk - litt drøyt....
Takker og bukker for alle tilbakemeldinger!
Mvh,
framtidig Saab eier!
Tips f?r f?rstegangshandel av Saab?
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Hei,
om du kikar her: http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ight=gm900
er det ihvertfall lista opp med kva som er kjente problem når ein i slekta vurderte ein GM900 SE Turbo, men det skal ikkje ha noko å seie, motorane skal vere bra, med unntak av den berømte DI-kasetten.
DI-kasetten skal vel ha komt i ei ny og betre utgåve som skal halde lengre, uansett kostar det rundt 2-2500 om den ryk. Enkel sak å bytte sjølv, ingenting å sette på verksted for om du ikkje har 10 tommeltottar. 4 skruar og ein kabel som skal pluggast i, dette er ein jobb som garantert er gjordt på 5 minutt.
Mitt tips er å kike på ein M96 eller seinare, skal vere betre bilar. Er ikkje spesiellt dyrare heller.
om du kikar her: http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ight=gm900
er det ihvertfall lista opp med kva som er kjente problem når ein i slekta vurderte ein GM900 SE Turbo, men det skal ikkje ha noko å seie, motorane skal vere bra, med unntak av den berømte DI-kasetten.
DI-kasetten skal vel ha komt i ei ny og betre utgåve som skal halde lengre, uansett kostar det rundt 2-2500 om den ryk. Enkel sak å bytte sjølv, ingenting å sette på verksted for om du ikkje har 10 tommeltottar. 4 skruar og ein kabel som skal pluggast i, dette er ein jobb som garantert er gjordt på 5 minutt.
Mitt tips er å kike på ein M96 eller seinare, skal vere betre bilar. Er ikkje spesiellt dyrare heller.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
vedr. felger.... se på http://www.blocket.se el den svenske turbokluben's side der finnes masse felger. Også viking som du nevner. Et bra sett med dekk bør ikke koste over 4-5 tusen.
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
så akkurat denne på svenskeforumet... bud ???? 3000 om det er fornuftige dekk... http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=50290
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
Hadde en ´96 900S automat uten turbo som jeg var veldig fornøyd med, fulgte servicer og hadde ikke no prob m den, men den rustet på dørkantene, nå har jeg en ´97 900SE manuell m turbo og den har jeg skiftet ac-kompressor og clutchwire, ellers har den gått to år uten prob... så jeg er fornøyd! Vær obs på oljelekkasjer...! (Og håndbrekkene pleier å fryse fast om vinteren)
Når det gjelder dekk har jeg 18" på min og det er bittelitt i største laget, men det går ellers er nok 17" å anbefale..
Jeg har noen 17" du kan få kjøpe, med dekk på, til en billig penge!?
mvh
Når det gjelder dekk har jeg 18" på min og det er bittelitt i største laget, men det går ellers er nok 17" å anbefale..
Jeg har noen 17" du kan få kjøpe, med dekk på, til en billig penge!?
mvh
Bilen er generelt for mykt satt opp med støtdempere og fjærer. Den sporer og lett med store jul. Jeg ville gått for 205/50-16 på sommer og 195/60-15 på vinter. Bredere enn 215 er bare tull og skaper bare problem.
Forøvrig var det mye barnesykdommer på 1994 modellen og noe på 1995. Disse bør være rettet på tidlig garanti. Skal du ha glede av bilen ville jeg strammet opp styring, etc. ved hjelp av deler fra Abbott Racing http://www.abbottracing.com/
Forøvrig var det mye barnesykdommer på 1994 modellen og noe på 1995. Disse bør være rettet på tidlig garanti. Skal du ha glede av bilen ville jeg strammet opp styring, etc. ved hjelp av deler fra Abbott Racing http://www.abbottracing.com/
Life begins at 400 NM