Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 03 feb 2012, 12:35
nuth1986 skrev:Jeg har i det siste fått beskjed av saaben min at det er en feil med retur ventilen på turboen min (også populært kallt dumpventil) er det noen som vet om dette er et Vanlig problem? får opp "helikopter" tegnet i dashbordet
Saab 93 2001 T7 2.0t 150hk
Hvis det er noen andre med samme problem, så vil jeg gjerne høre hva dere har opplevd;)
Bare å bytte. Billig fiks. Membranen i ventilen begynner å lekke. Dette resulterer i at ladetrykkslufta slippes igjennom ventilen og inn på lavtrykksiden av turboen igjen. Lite effektivt mao. MEN før du bytter selve ventilen, ville jeg ha sjekket vakumslangen. Om den er sprekk i har dumpventilen liten virkning.
Når du først er i sving med bytte, vil jeg anbefale deg at du kjøper vakumslanger av silikon. De holder MYE bedre en de orginale. Gjerne bytt ut alt da de som oftest er synderen til feile adapsjoner ol.
/ Pål
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 03 feb 2012, 12:59
Pål N526 skrev:nuth1986 skrev:Jeg har i det siste fått beskjed av saaben min at det er en feil med retur ventilen på turboen min (også populært kallt dumpventil) er det noen som vet om dette er et Vanlig problem? får opp "helikopter" tegnet i dashbordet
Saab 93 2001 T7 2.0t 150hk
Hvis det er noen andre med samme problem, så vil jeg gjerne høre hva dere har opplevd;)
Bare å bytte. Billig fiks. Membranen i ventilen begynner å lekke. Dette resulterer i at ladetrykkslufta slippes igjennom ventilen og inn på lavtrykksiden av turboen igjen. Lite effektivt mao. MEN før du bytter selve ventilen, ville jeg ha sjekket vakumslangen. Om den er sprekk i har dumpventilen liten virkning.
Når du først er i sving med bytte, vil jeg anbefale deg at du kjøper vakumslanger av silikon. De holder MYE bedre en de orginale. Gjerne bytt ut alt da de som oftest er synderen til feile adapsjoner ol.
/ Pål
Nummeret på feilkoden, da? Det er vanligvis selve avlastningsventilen, men det kan også være magnetventilen på torpedoveggen som brukes til å regulere når avlastningsventilen skal åpne.
Begge deler er nå billige å bytte ut, lite mer å gjøre enn å ta ut den gamle og sette inn den nye, gitt. Vakuumslangene tar man i samme slengen, som Pål skriver. Har de ikke blitt byttet siden 2001 så er de garantert dårlige.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
nuth1986
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 30 jan 2012, 19:15
- Navn: michael nuth
- Bil: Saab 9-3 M03 SS
- Sted: slemmestad
Legg inn
av nuth1986 » 03 feb 2012, 20:40
Var avlastningsventilen jeg fikk på feilkoden. jeg husker det nå, letet etter det ordet i går hehe. Takk jeg har byttet den i dag og skal stille tilbake motor varselet på mandag, er det slik at hvis man tar av batteriet så får man reset bilen og varselet forsvinner? jeg har ikke byttet slangene enda, men er det et sted man kan finne fullt slange sett? jeg sjekket på speedparts men mulig jeg er retard for jeg fant det ikke, selv om jeg mente å ha sett det på siden:P
Saab 9-3 B207L Maptun steg ? *prosjekt*
Saab 9-3 B205 BSR 209hk *solgt*
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 03 feb 2012, 21:11
Slanger har de overalt. Selges i ruller. Mekonomen og bil xtra har slikt.
/ Pål
-
allsound
- Innlegg: 18
- Registrert: 01 mar 2012, 20:04
Legg inn
av allsound » 02 mar 2012, 16:12
Hei. Eg har nettopp kjøpt meg ein saab 9-3 2,0l turbo 2001 modell. Og har litt lyst til og montere på en dump ventil. Men har fått hørre en del forsjelligt om det på en saab. Så vet ikkje. Noen mener bilen kan begynne og fjuske litt på gira? Og hvor skadeligt er det for en bil. Har satt inn eit sports luftfilter.
Kan ikkje så mye om bil
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 02 mar 2012, 20:11
hverken åpne dumventil eller åpentfilter/filter med olje er serlig gunstig på din bil...
med åpen dump vil nok i teorien bilen gå dårligere, og med det filteret du har montert vil du skade luftmassemålereen din, den er dyr...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
allsound
- Innlegg: 18
- Registrert: 01 mar 2012, 20:04
Legg inn
av allsound » 02 mar 2012, 23:02
å? den kan det ja
går ikkje ant og gjøre noe med bilen utenom eksonanlegg fra turbo som er litt kjekt da
Takk for svar
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 03 mar 2012, 00:09
allsound skrev:å? den kan det ja
går ikkje ant og gjøre noe med bilen utenom eksonanlegg fra turbo som er litt kjekt da
Takk for svar
hvis det er trimming du sikter til, så har vi ett eget forum for dette.. men ja det er MYE som kan gjøres!
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 03 mar 2012, 15:18
Hvis det er mere dump og turbolyd du vil ha, så kan du borre noen hull i luftfilterboksen din. Men borr på rett side av filteret da...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
reduxx00
- Innlegg: 21
- Registrert: 01 apr 2012, 22:40
- Bil: Saab 900 t8 1980
- Sted: Sandnes, Rogaland
Legg inn
av reduxx00 » 01 apr 2012, 22:48
hei.
har en saab 900 8t fra 1980. altså uten apc og intercooler.
hvordan er det å ha dumpventil på denne? og hvordan kan jeg få litt mer hest. har nå 145. stress/dyrt å få ca 160-170 hester?
Smoking pot may be illegal, but then again so is the music on your ipod.. SAAB 900 TURBO 1980
-
Stylishart
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 44
- Registrert: 13 mai 2012, 11:58
- Navn: Jørn
- Bil: 9-3 Turbo 2002
- Sted: Råde
Legg inn
av Stylishart » 23 jul 2012, 01:03
Hei
Har lyst på åpen dumpventil på min bil
Det er en 9-3 2002 SE 150hk
Er dette noe som er mulig og fikse på min bil, vis mulig hva vil det koste og hva trenger jeg?
Takker for alle svar
Saab 9-3 2.0Turbo 2002
-
bullit87
- 2.0 bar
- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
-
Kontakt:
Legg inn
av bullit87 » 17 aug 2012, 21:10
hva anbefalles av dumpventil på ca 1-2bar
Tial,hks,Greddy,Forge osv?
noen som har noen varme anbefallinger
gjerne noen linker
-
Al3k$
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 33
- Registrert: 05 sep 2012, 11:30
- Navn: Aleksander
- Bil: Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
- Sted: Forfjord
Legg inn
av Al3k$ » 14 des 2012, 23:55
Heisann! Jeg kjøpte en saab 9-3 2.2 tid 2003 mod i høst som førstebil,og lurte på om der er mulig å montere dumpventil på min bil for å få den "psssh" lyden! Har lett rundt på nettet og mener å ha lest noe om at det var skadelig for egr og lmm? Har sett på denne
http://www.streetdesign.no/?id=6874 og lurer på om det er mulig å montere uten at det får skadelige følger for motoren min!
-Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 30 des 2012, 01:12
Al3k$ skrev:Heisann! Jeg kjøpte en saab 9-3 2.2 tid 2003 mod i høst som førstebil,og lurte på om der er mulig å montere dumpventil på min bil for å få den "psssh" lyden! Har lett rundt på nettet og mener å ha lest noe om at det var skadelig for egr og lmm? Har sett på denne
http://www.streetdesign.no/?id=6874 og lurer på om det er mulig å montere uten at det får skadelige følger for motoren min!
Har du valgt deg diesel, så har du valgt bort alle de kule lydene. Både innsug, dump og eksos
-
Taasen
- Innlegg: 20
- Registrert: 15 mar 2013, 22:19
- Navn: Preben
- Bil: 2.0t SE
- Sted: Bergen
Legg inn
av Taasen » 19 mar 2013, 00:54
Har nett kjøpt meg en 2001 saab 9-3 med stage 4 maptune og viggen clutch, men lurer på om jeg må ha resirk dump? jeg vil gjerne ha dump lyden også.
noen som kansje har en brukt dual dump?
Turbo Taasen