Bytte motor og girkasse?
Lagt inn: 16 mar 2009, 20:20
Jeg er kommet i den situasjon at jeg må gjøre noe med både motor og automatkasse på min 98 9-5. (235000km) Bilen fikk ny motor i 2001 (ved 60000km), og har fulgt servicer på merkeverksted. Et verksted jeg brukte i Sverige kommenterte at jeg ikke hadde rette oppgradering på veivhusventilasjon. Det kan være årsaken til at det nå er en del lyd i registeret
Automaten: Jeg la merke en slags skrapelys i kassa i drive, og sjekket olja. Det var for mye olje. Jeg heiv meg på forumet og fant ut en mulig forklaring var lekkasje i oljekjøleren, og at jeg hadde kjølevæske i olja. jeg byttet olja (som var møkkete), men lyden er der ennå. Prognosen går på at den snart er ferdig, men jeg synes det er rart at skapelyden bare høres i drive, og best når jeg bremser og/eller svinger. Kan det være noe annet?
Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre;
Er det grunn til å tro at det er mer enn registeret som har unormal slitasje? Dvs bør jeg bytte motor, eller register?
Er det hensiktsmessig å bytte både motor og girkasse samtidig?, eller kan jeg bytte automat og kjøre en stund med motor/til lyden blir for ille?
Må jeg holde meg til 170hk med tilhørende kasse, eller vil 185hk med tilhørende kasse passe?
Er det noen oppgradering jeg bør benytte anledning til å få med meg? jeg savner f.eks. diffbrems, men det finnes kanskje ikke til denne?
Er det noe jeg burde tenke på f.eks. ved kjøp fra svensk bilhogger?
Alle tips mottas med takknemlighet
Automaten: Jeg la merke en slags skrapelys i kassa i drive, og sjekket olja. Det var for mye olje. Jeg heiv meg på forumet og fant ut en mulig forklaring var lekkasje i oljekjøleren, og at jeg hadde kjølevæske i olja. jeg byttet olja (som var møkkete), men lyden er der ennå. Prognosen går på at den snart er ferdig, men jeg synes det er rart at skapelyden bare høres i drive, og best når jeg bremser og/eller svinger. Kan det være noe annet?
Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre;
Er det grunn til å tro at det er mer enn registeret som har unormal slitasje? Dvs bør jeg bytte motor, eller register?
Er det hensiktsmessig å bytte både motor og girkasse samtidig?, eller kan jeg bytte automat og kjøre en stund med motor/til lyden blir for ille?
Må jeg holde meg til 170hk med tilhørende kasse, eller vil 185hk med tilhørende kasse passe?
Er det noen oppgradering jeg bør benytte anledning til å få med meg? jeg savner f.eks. diffbrems, men det finnes kanskje ikke til denne?
Er det noe jeg burde tenke på f.eks. ved kjøp fra svensk bilhogger?
Alle tips mottas med takknemlighet