Side 1 av 1

Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 26 apr 2009, 23:51
av stianj
Hei!

Bilen min har spydd litt røyk i det siste, turboen har også ula ganske stygt.
Og i dag så begynte turboen virkelig å takke for seg, så vi fikk byttet til en annen turbo.
Tok en prøvetur, og alt fungerte kjempefint. Men så, begynte tjukk røyk og velte ut, når jeg hadde enten litt gass, eller ikke noe gass.
Ved fullt pådrag osv så går den som ei kule, bedre enn før til og med, og helt uten røyk. Men som sagt, jeg røyklegger heeeele nabolaget når jeg kjører den pent.
Den bruker ikke olje, og heller ikke kjølevæske.

Dritlei den røyklegginga nå, også akkurat byttet motoren, fordi den gamle tok først ei topp-pakning, også fant den ut at den skulle ordne litt rådebank for meg også. #-o
Heller ingen ulyder fra turbo eller motor.
Noen forslag?
Bilen er en NG900T, steg1 chip av Speedparts.

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 27 apr 2009, 00:06
av na_X
Hvilken farge er det på røyken? hvit eller blå? Kan være toppakningen eller turbo som har gått, eller rett og slett at motoren har skjært seg (dårlig smøring?)..
Sjekk når motoren er igang om det trykker ut eksos fra kjølevæska, evnt. det er olje i kjølevæska eller vann i oljen. Det kan kanskje være en fordel å få skaffa deg en annen software også kan det høres ut som...

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 27 apr 2009, 10:16
av stianj
Det er MYE røyk, og det er blanding av blå og hvit.
Bilen går helt fint, ingen ulyder, og den lader stabilt 1.2 ca.
Men plutselig velter det ut tjukk røyk, starter med litt blått når den er kald, og så fort den er varm så blir det blanding av hvit og blå, lokal tåke bak bilen...

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 27 apr 2009, 12:08
av Aleks_
Hvordan kan det velte ut blå-røyk og ikke ha noe oljeforbruk? :wierdface:

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 27 apr 2009, 13:21
av stianj
Hadde jeg bare visst det.
Er i såfall minimalt med oljeforbruk, har peilet ganske ofte, uten å se noe...

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 27 apr 2009, 15:35
av smiggen
Kan jo være at det ligger olje i IC? :)

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 27 apr 2009, 18:33
av stianj
Komp.Testet den nå akkurat.
Fikk følgende:
1. 12
2. 12
3. 11.5
4. 12

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 27 apr 2009, 19:36
av Pål N526
sikkert olje og shit som ligger igjen etter sist havari? minker det ikke jo lengere du kjører :?:

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 27 apr 2009, 23:32
av stianj
Ser ikke ut til at det forsvinner akkurat jo mer jeg kjører. Har måtte brukt bilen litt i dag.
Og olja har minket en del. Så den skal ikke kjøres mer hvertfall.
Utrolig kjett at alt det dritet der skal skje rett etter at jeg har fått lappen, og ny motor er satt inn.

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 29 apr 2009, 14:08
av stianj
Kan turboen være ferdig, selv om den enda lader ganske greit?

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 29 apr 2009, 14:46
av Kjell N1179
ja

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 29 apr 2009, 19:55
av stianj
Okei.
Fant ut at det ligger olje inne i eksos siden på turboen....?
Noen som har vært borti dette? :(

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 04 mai 2009, 23:18
av sindresaab
Når dere byttet turboen, husket dere å gi den oljetrykk før dere startet opp etter skiftet? (f. eks ta av kontaktet til tennkassetten og skinne motoren).

Jeg har hatt like mye problemer som deg med ting. Først røk turbo, så røk topp-pakning, så røk blokken, så byttet jeg motor, så nå er turboen røket igjen!! Har bare kjørt den 15 000km, kjøpte den helt ny. Noen som vet om det er garantisak forresten? Demonterte den i dag, og den var rett og slett boss. Heldigvis hadde jeg en turbo liggende :)

Re: Tjukk røyk, ng900

Lagt inn: 05 mai 2009, 16:17
av stianj
sindresaab skrev:Når dere byttet turboen, husket dere å gi den oljetrykk før dere startet opp etter skiftet? (f. eks ta av kontaktet til tennkassetten og skinne motoren).

Jeg har hatt like mye problemer som deg med ting. Først røk turbo, så røk topp-pakning, så røk blokken, så byttet jeg motor, så nå er turboen røket igjen!! Har bare kjørt den 15 000km, kjøpte den helt ny. Noen som vet om det er garantisak forresten? Demonterte den i dag, og den var rett og slett boss. Heldigvis hadde jeg en turbo liggende :)
Hei!
Jada, gjorde det.
Men tror rett og slett at den turboen takka for seg av naturlige årsaker, fordi det var en turbo jeg hadde liggende, som satt i en annen motor engang.
Men ny turbo er på vei, håper jeg får den før helga, så jeg får kjørt noen runder på våler :)