Girkasse 900 86t vs. 93

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Girkasse 900 86t vs. 93

Legg inn av eidrik » 19 mai 2009, 15:26

Har ei girkasse fra en 900 turbo 1986 modell og en fra en 900 2.1 1993 modell. 93-modellen er selvsagt ikke gått like langt, men hvilken er i utgangspunktet best?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Girkasse 900 86t vs. 93

Legg inn av na_X » 19 mai 2009, 15:45

Regner med den fra 86 har de små klokkene, også er de litt sterkere fra 1990 og nyere. Sjekk om den fra 86 har sentreringsfjær, har den ikke det så er det enda et valg for å ta den kassen fra 93. Turboen har sikkert høyere primær (7) enn sugeren fra 93 (5 eller 6 sikkert), dette avgjør jo litt utvekslinga (jeg for min del liker 6 mye bedre enn 7, men man ser jo at 7 er finere til langkjøring).
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Girkasse 900 86t vs. 93

Legg inn av Andreas N1194 » 19 mai 2009, 17:14

Ville uten tvil valgt sugerkassa fra 90tallet, da denne har de store indre drivknutene (som nevnt), sentreringsmekanismen som er best, samt at den er sugerkjørt, og ikke turbokjørt! Ellers har kassene fra 91 til 93 større pinjonghus, og primærhus, samt at de har faste gafler inni, så det er endel mer prakk om man ikke har ei reservekasse fra samme årstrinn (men det går fint omvendt mhp primærhuset).

Jeg har nå to stk renoverte kasser, en fra 85 og ei fra 91, begge med 7erprimær og når du har skiftet sentreringsmekanismen så er de rimelig like mhp kjørbarhet. Men som sagt så har nok turbokassa også blitt kjørt på endel hardere turbotrykk enn sugern får til, så du har garantert en penere brukt suger-kasse.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Girkasse 900 86t vs. 93

Legg inn av og900turbo » 19 mai 2009, 21:07

Girkassa fra 93 mangler tappeplugg for oljeskift, så det kan ha vært så som så med skiftintervallene. Pussig at det ikke skal byttes olje på kassene? Ellers drar 2,1 literen godt avgårde, så hard kjøring uten oljeskift kan slite mye på de kassene også, men bedre pinjonglager er som sagt et stort +.
Skal du sette inn den kassa med større medbringere må du også skifte drivakslinger, da de har forskjellige splines på små og store tripods...
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Girkasse 900 86t vs. 93

Legg inn av Andreas N1194 » 19 mai 2009, 21:15

og900turbo skrev:Girkassa fra 93 mangler tappeplugg for oljeskift, så det kan ha vært så som så med skiftintervallene. Pussig at det ikke skal byttes olje på kassene? Ellers drar 2,1 literen godt avgårde, så hard kjøring uten oljeskift kan slite mye på de kassene også, men bedre pinjonglager er som sagt et stort +.
Skal du sette inn den kassa med større medbringere må du også skifte drivakslinger, da de har forskjellige splines på små og store tripods...
Tror nok fortsatt en turbo-saab har større kasserasingspotiensiale enn en stakkars 2.1 suger ;) Det er ikke noe problem å bytte den oljen på nyere kasser da, men det er sant som du sier, tappinga foregår litt annerledes. Det beste jeg ville anbefalt hadde jo vært å kombinere de to kassene, og sende den til renovering i Östersund :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar