900T-86 vs. 900-93 dilemma

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av eidrik » 26 mai 2009, 17:34

Har et prosjekt stående i garasjen. En 900 turbo 86-modell, med en del rust... Har skaffa meg en 900 ikke-turbo 93-modell som så og si er rustfri. Hadde tenkt å bruke den som delebil, men har begynt å tvile. Planen var å hive alt av hjuloppheng, bremser osv over på 86-modellen.

Hvordan er det med å ha turbomotor i en ikke-turbo-bil? Og da tenker jeg på godkjenning osv.. Må vel ha katalysator, lambdasonde osv på 93-modellen..?

86-modellen min er selve luxusversjonen med el-vinduer, el-soltak, el-speil og cruisekontroll. Så tenkte på en eller annen måte å få det meste av dette over på 93-modellen.

Noen med synspunkter på dette?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av na_X » 26 mai 2009, 18:42

Ville selv gått for 93-modellen, ser du mye rust så er det nok ENDA mer enn du tror.. Mindre jobb er de tå flytte over en motor med noen ledninger også enn å flytte hele understellet + sveise rust. Ville kanskje gjort litt med den lille rusta som er på 93n før du har bytta over motor også så vet du det holder enda lengre. ;)
Katalysator og lambda har du vel fra før på 93-modellen?
Hvilken av de er det som er 3-dørs..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av eidrik » 26 mai 2009, 18:55

begge er 5-dørs.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Eirik N396 » 26 mai 2009, 19:13

Det er ikke særlig vanskelig å bygge om en 900i til turbo, men noe enklere er det jo å bytte til nyere understell og bremser på en bil som allerede har turbo. Så du må vel bare velge, om du vil ha en del sveisejobb og bytte understell på 86-modellen, eller om du heller vil flytte motor og alt over i 93-modellen og ta deg arbeidet med å få den godkjent ombygd etterpå.

Hva som er best, er slik jeg ser det avhengig av mengden rust på 86-modellen. Men det er nå desverre slik at det som oftest er en god del mer enn en tror. Ingen tvil om at det enkleste er å bytte understell på 86-modellen. Så trenger du ikke godkjenne ny motor. Men om det er for mye rust, er det kanskje bedre å ta seg bryet med å flytte alt over til 93-modellen.

Om denne 86-modellen er en original LUX-utgave, ville jeg uten tvil brukt denne nesten uansett stand.

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av eidrik » 26 mai 2009, 19:20

hva må gjøres for å godkjenne ny motor da? 86-modellen står som et tomt skall i garasjen, så har grei oversikt over hvor mye rust det er. Har tatt ut motoren og interiøret av 93-modellen og ser at det ca er 0 rust, så har grei oversikt på den også.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Eirik N396 » 26 mai 2009, 19:57

eidrik skrev:hva må gjøres for å godkjenne ny motor da? 86-modellen står som et tomt skall i garasjen, så har grei oversikt over hvor mye rust det er. Har tatt ut motoren og interiøret av 93-modellen og ser at det ca er 0 rust, så har grei oversikt på den også.
Du må kontakte GMs ettermarkedsavdeling, spørre etter Steffen Kjetland Horn. Han har med typegodkjenninger og dokumentasjon å gjøre, og er veldig hyggelig. Jeg har hatt noen telefoner til ham de siste månedene :)

Så sender GM et brev til din lokale Saabforhandler, hvor du henter ut papiret ditt i bytte mot ~2000kr. Deretter må du ta med papiret til din lokale trafikkstasjon, og høre hva mer de vil ha. Dette ser ut til å variere en god del rundt omkring i landet. Men her borte vet jeg ihvertfall de vil ha papiret med signatur fra Saab-verksted som går god for at du har oppfylt kravene som står i papiret. Ellers kan det bli et problem ettersom motoren din er eldre enn bilen du evt. setter den i. Du kan jo høre med BT hva de sier. Evt. kunne du kanskje fått tak i innspr. tilsvarende 1993 og montert på motoren. Er det forresten T8? Da skal det vel godt gjøres å få godkjent motorbyttet.

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av eidrik » 26 mai 2009, 20:10

T16 seff. Har en 2.3 topp og 2.1 innsug liggende som også skal på. Har forresten også en 2.1 topp og enda et 2.1 innsug liggende hvis noen er interessert

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av og900turbo » 26 mai 2009, 21:51

Den 93 modellen, er ikke det en 2,1 liter? Da har den LH 2.4.2 sprut og EZK tenning m/bankesensor som gjør at den går billig og godt til å være suger,da. Bilen har vel ABS-bremser også? Og kanskje en airbag i rattet? Hvis den er i bra teknisk stand og mindre rustet enn den gamle bilen ville jeg helt klart brukt den og montert turbo i den. Ledningsnettet i min bil var klargjort for el.speil, det var bare å plugge i dashbord og forskjerm og montere speil og brytere. Det er sikkert det samme med el-vinduene også.

Men du må ha lambdasonde og katalysator på turbomotoren for å få den godkjent. Du har sannsynligvis et LH 2.2 system uten lambda på 86-modellen. Noen sa at det går å lambdastyre det systemet, men monterer du et LH 2.4 system som står på turbomotorer fra og med 88b får du et mer moderne system ferdig med alt du trenger.

Har vært inne på tanken selv å konvertere 2,1ern til turbo, men en 4-dørs sedan er ikke verdens mest spennende Saab, det er 3-dørs kombi som gjelder :)

Det virker som at du allerede har alt du trenger for å få satt sammen en bra bil, utenom innsprøytninga da, og hvis du må kjøpe en 88b eller nyere turbo delebil til det får du jo nye bremser + ny type APC på kjøpet, så da har du plutselig 2 gode Saaber :D

Uansett, dette fortjener en prosjekttråd, hvis du ikke allerede har det?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av eidrik » 26 mai 2009, 22:05

Du har rett på alle punkter :D Starter en prosjekttråd når jeg har betalt kontigenten og fått tilgang :P Tenker det er lurt å høre med biltilsynet før jeg begynner?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Eirik N396 » 26 mai 2009, 22:12

eidrik skrev:Tenker det er lurt å høre med biltilsynet før jeg begynner?
Det ryktes at dette er en fordel :mrgreen: Om du ikke har det fryktelig travelt ville jeg nok gjort det.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Andreas N1194 » 27 mai 2009, 10:36

og900turbo skrev:Den 93 modellen, er ikke det en 2,1 liter? Da har den LH 2.4.2 sprut og EZK tenning m/bankesensor som gjør at den går billig og godt til å være suger,da. Bilen har vel ABS-bremser også? Og kanskje en airbag i rattet? Hvis den er i bra teknisk stand og mindre rustet enn den gamle bilen ville jeg helt klart brukt den og montert turbo i den. Ledningsnettet i min bil var klargjort for el.speil, det var bare å plugge i dashbord og forskjerm og montere speil og brytere. Det er sikkert det samme med el-vinduene også.
I og900 fra 1990 og nyere så ligger absolutt alt klart mhp ledningsnettet, fra elspeil til vinduer og 9000-aero-seter ;)
og900turbo skrev:Men du må ha lambdasonde og katalysator på turbomotoren for å få den godkjent. Du har sannsynligvis et LH 2.2 system uten lambda på 86-modellen. Noen sa at det går å lambdastyre det systemet, men monterer du et LH 2.4 system som står på turbomotorer fra og med 88b får du et mer moderne system ferdig med alt du trenger.
Ingen grunn til å ikke bruke alt dette! Lambdaen fra sugern funker som bare fy den, og katen er jo en standardkat, så den funker supert også!
og900turbo skrev:Har vært inne på tanken selv å konvertere 2,1ern til turbo, men en 4-dørs sedan er ikke verdens mest spennende Saab, det er 3-dørs kombi som gjelder :)


Tull og tøys! :mrgreen:
og900turbo skrev:Det virker som at du allerede har alt du trenger for å få satt sammen en bra bil, utenom innsprøytninga da, og hvis du må kjøpe en 88b eller nyere turbo delebil til det får du jo nye bremser + ny type APC på kjøpet, så da har du plutselig 2 gode Saaber :D
Kunne ikke vært mer enig! :D Vi er en del folk som har vært gjennom suger->T16-konvertering (evt gasser->T16), så det er bare å hive seg på, men som sagt: det brevet er alfa og omega før du starter! Og mhp rust så ville jeg gått for den 93modellen, rustfritt er virkelig å foretrekke! Men noen sverger jo til en Lux selv om den er 95 % innsveiset stål også sikkert, er jo fortsatt en lux :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Frode N073 » 27 mai 2009, 16:27

Andreas N1194 skrev:
og900turbo skrev:Den 93 modellen, er ikke det en 2,1 liter? Da har den LH 2.4.2 sprut og EZK tenning m/bankesensor som gjør at den går billig og godt til å være suger,da. Bilen har vel ABS-bremser også? Og kanskje en airbag i rattet? Hvis den er i bra teknisk stand og mindre rustet enn den gamle bilen ville jeg helt klart brukt den og montert turbo i den. Ledningsnettet i min bil var klargjort for el.speil, det var bare å plugge i dashbord og forskjerm og montere speil og brytere. Det er sikkert det samme med el-vinduene også.
I og900 fra 1990 og nyere så ligger absolutt alt klart mhp ledningsnettet, fra elspeil til vinduer og 9000-aero-seter ;)

dette stemme ikkje heilt. det gjelde sikkert det vanligaste utstyret.
det ligger f.eks. ikkje ferdige kabla te varme i speil. gjorde ikkje det i min -93.
e vel ikkje så aktuelt i denna sammenhengen men følte for å ver litt pirkete :mrgreen:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Andreas N1194 » 27 mai 2009, 18:03

Frode N073 skrev:
Andreas N1194 skrev:
og900turbo skrev:Den 93 modellen, er ikke det en 2,1 liter? Da har den LH 2.4.2 sprut og EZK tenning m/bankesensor som gjør at den går billig og godt til å være suger,da. Bilen har vel ABS-bremser også? Og kanskje en airbag i rattet? Hvis den er i bra teknisk stand og mindre rustet enn den gamle bilen ville jeg helt klart brukt den og montert turbo i den. Ledningsnettet i min bil var klargjort for el.speil, det var bare å plugge i dashbord og forskjerm og montere speil og brytere. Det er sikkert det samme med el-vinduene også.
I og900 fra 1990 og nyere så ligger absolutt alt klart mhp ledningsnettet, fra elspeil til vinduer og 9000-aero-seter ;)

dette stemme ikkje heilt. det gjelde sikkert det vanligaste utstyret.
det ligger f.eks. ikkje ferdige kabla te varme i speil. gjorde ikkje det i min -93.
e vel ikkje så aktuelt i denna sammenhengen men følte for å ver litt pirkete :mrgreen:
Men så er vel varme i speilene mest for late amerikanere med enormt store bakender også da ;) Neida, skulle fint kunne levd med det selv også jeg ja! :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av og900turbo » 27 mai 2009, 19:45

Andreas N1194 skrev:
og900turbo skrev:Men du må ha lambdasonde og katalysator på turbomotoren for å få den godkjent. Du har sannsynligvis et LH 2.2 system uten lambda på 86-modellen. Noen sa at det går å lambdastyre det systemet, men monterer du et LH 2.4 system som står på turbomotorer fra og med 88b får du et mer moderne system ferdig med alt du trenger.
Ingen grunn til å ikke bruke alt dette! Lambdaen fra sugern funker som bare fy den, og katen er jo en standardkat, så den funker supert også!
Hvis Eidrik velger å konvertere 93-modellen kan han sikkert bruke både Lamba-sensoren og katalysatoren fra den, men det er småting i denne sammenhengen...

Det han ikke kan bruke er EZK-tenninga da den er tilpasset sugemotorer og 2,1 blokka som blir for svak ved høye ladetrykk selv med den nødvendige senking av kompresjonen. Antar det har noe med toppakninga og klaring til kjølekanaler å gjøre. Er i tvil om LH 2.4.2 boksen med de blåe sprederene vil gi rett blanding og nok bensin ved trykkmating? Mulig det kan byttes chip og spredere som ordner det, men denne oversikten viser at det er mange varianter av komponentene i LH-systemet, og det kan være greit å ha samsvar mellom motor og system.

http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html

Ellers gikk Saab over til Lucas på nyere turbo-modeller her på berget, men ikke i USA, der de fortsatte med Bosch.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av eidrik » 27 mai 2009, 20:30

God å se at denne tråden engasjerer folk! Mye god kunnskap å ta med seg her. Som sagt, skal starte en prosjekttråd så snart jeg får tilgang :P

Svar