Side 1 av 1
dump
Lagt inn: 15 jul 2004, 11:12
av wicky.
passer en Forge dumpventil på saaben min?Skal tåle 1,5 bar, er åpen dump.
Lagt inn: 15 jul 2004, 12:47
av frkristiansen
viss du har et lukket system fra før vil jeg ikke anbefale en åpen dump for da kan du få feil og for fet blanding og har du en nyere SAAB så vil til og med motorvarsel lampen begynne å lyse, og du vil kunne miste hester også. Det er i alle fall min erfaring med 01 mod Aero. Kjøpte derfor en forge dump som er tilpasset et lukket system det funker utmerket og den ser tøff ut også, men den høres dessverre ikke....
Lagt inn: 15 jul 2004, 15:37
av Rune N35
Hvis du skriver hva slags saab du har blir alt så mye enklere wicky.
Lagt inn: 15 jul 2004, 21:17
av wicky.
er en saab 9000 1985 model 16V Turbo på 2,0liters motor...bilen er trimma og slikt...skal være rundt 1,4bar lading og ca 250+hk..
Lagt inn: 15 jul 2004, 21:34
av Rune N35
denne bilen har luftmassemåler som, slik navnet sier, måler hvor mye luft som passerer 8mellom luftfilter og turbo).. Ut fra dette beregner innsprutet hvor mye bensin som må til. Om du bruker en åpen dump til å slippe ut denne "oppmålte" lufta før den når fram til innsuget, vil du logisk nok få for mye bensin i forhold til luft, bilen vil gå fett, kanskje feiltenne, og ikke gå noe bedre iallefall.
dette gjelder 900 & 9000 med Bosch LH og Lucas-innsprut. altså alt av T16.
På 9000/NG900/OG9-3 med Trionic 5.2 & 5.5 (fom -93) brukes MAP-sensor (står for Manifold Absolute Pressure eller no slikt.) istedet for luftmassemåler, og på disse bilene går det fint å montere åpen dump.
Om det er lyden du er ute etter ville jeg gjort som frkristiansen sier, og satt på åpent luftfilter, blir lyd av slikt og.
Jada, jeg veit at det funker med åpen dump på og900 T16 om du har en som tetter på tomgang og bla bla, men bilen GÅR nok desverre fett, selv om en får lyden.
Lagt inn: 15 jul 2004, 21:59
av Erik N21
..... jeg har kjørt med dump ventil på t16 med bosch 2.4 innsprøytningssystem i flere år uten problemer.... det er jo ikke verre enn å prøve, og er du misfornøyd er det bare å plukke den av igjen. lyden fra pop-off er uten tvil verdt fornøyelsen, det er nå min mening (selv om jeg egentlig er for gammel for slikt).
Lagt inn: 16 jul 2004, 02:03
av wicky
åpent luftfilter?har jo kn-filter...men åpentfilter vil jo trekke varmluft fra motoren vil den ikke?og luftmasse måleren er ødelagt..bilen bruker full tank på ca 220km ved pen kjøring..alltid en svart røyksky bak bilen..har skaffet ny massemåler..men den må justeres til ca 5 ohm..eller var det 500 ett eller annet..
Lyden av dump
Lagt inn: 17 jul 2004, 00:46
av AarnesenN313
Ville bare si at jeg akkurat har montert et KN filter av typen større på min 9-3 150hk med orginal dump og lyden ble helt rå

Nå kan jeg slutte å deppe over manglen på lyd. Forresten så anbefaler alt fra Kollevold til Nordic at biler med luftmassemeter ikke skal ha åpen dump.
Dump på t8
Lagt inn: 17 jul 2004, 10:11
av el_duch N323
Kjører til vanlig med dumpventil på en turbo 8v, det er ingen problem.
Lagt inn: 17 jul 2004, 11:46
av Pancho N497
Kjører med KN filter på min. helt grei lyd med den.. me original ventil.

Lagt inn: 20 jul 2004, 17:58
av 16v
Har lyst til å sette på dump på min 2.0 16V turbo til min og900.
Noen som har rør med ferdig høl? eller må jeg få et firma til å sveise det for meg?
Lagt inn: 20 jul 2004, 18:49
av Rune N35
el_duch: Det er fordi 8v har mekanisk innsprut, så der skal det funke!