Slanger/r?r til 9000 IC

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Slanger/rør til 9000 IC

Legg inn av Petter_N261 » 18 jul 2004, 23:02

Hører muligens inn under Trimming, men prøver her først:

Skal etterhvert montere en 9000 IC i den gamle T8en.
Er det noen ulemper ved å bruke 2-lags hydraulikkslanger (som har vært brukt til trykkluft) hele veien (unntatt ut fra turboen, selvfølgelig..) istedet for den blandingen av gummibøyer og aluminiumsrør som Popeye beskriver?

Hvis det er en dårlig idé, hvor er det beste stedet å skaffe rør og slanger, bortsett fra høgger?
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 19 jul 2004, 11:46

De hydraulikkslangene har vel ikkeno problem med å klare trykket så det skal gå hur fint som helst! popeyes beskrivelse er ingen fasit, bare et eksempel..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 19 jul 2004, 20:25

Vil tempen holdes like lav ved bruk av hydr. slanger som med metallrør, eller har ikke det noe å si? Tenkte kanskje aluen i rørene hadde en kjøleeffekt..

I et 90° benn blir det friksjon, og det vil øke tempen. Ved å unngå det, holder man tempen nede, eller hva?
Hva med å sette ICen oppned for å korte ned slange-/rørlengden (mindre motstand og kortere transportvei for lufta)?
Har ikke prøvd ennå, så jeg vet ikke om det går. Bare lufter tanken (bokstavlig talt) 8)
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Svar