Side 1 av 1

Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 05 jul 2009, 14:40
av 9000CS
Bilen har en rar lugging når jeg kjører... Kjennes nesten ut som den henger litt igjen...
Er det noe spesielle ting jeg bør se etter på den? Plugger, coiler, filtre?

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 05 jul 2009, 16:17
av Aleks_
Tennkasett?

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 05 jul 2009, 16:22
av 9000CS
Aleks_ skrev:Tennkasett?
Ja, coilene.... Hvordan sjekker jeg om di er gåene? Må prøve en annen kasett?

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 05 jul 2009, 20:38
av Aleks-ander_N948
Aleks_ skrev:Tennkasett?
Er vel dårlig med tennkasett på en 2,0i motor? :) Vanskelig og si om det er T eller i det handler om her da..

Tennplugger og bensinfilter kan vel vere en fin plass og starte?

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 05 jul 2009, 20:47
av Skavold
9000 har tennkassett på sugemotorene, ja ... I hvert fall har jeg det på min.

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 05 jul 2009, 20:48
av 9000CS
Hadde det vært turbo hadde jeg skrevet det... Og jo det er tennkassett, eller 4 coiler på den... Pluggene så ikke helt konge ut så lurte på å bytte di ja..
Er det vanlig at øvre motorfestet på høyre side blir slitent også så det nøkker når en slipper/gir gass?

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 05 jul 2009, 20:55
av Aleks-ander_N948
Ah.. får prøve og låne en lik kassett med noen da, domt og kjøpe en ny viss det ikke er den.

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 05 jul 2009, 21:00
av 9000CS
Noen i nærheten av Drammen/Oslo som har da? :)

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 06 jul 2009, 22:36
av EdHunter N815
Prøv med å bytte pluggene først du, husk at Saab er kresen og vil ha NGK. Ikke hør på de som skal selge deg "tilsvarende" i andre merker, all erfaring sier at de ikke er tilsvarende nok for en Saab... Tennplugger har som oftest en levetid på rundt 30 000 km, det er mange som er sløve på å bytte disse og kjører til de langt over pensjonsalder.

Ellers kan det jo også være at det er bensinpumpen din som er begynt å bli sliten, da kan man oppleve litt lugging og dårlig gange. Om du hører unormalt mye summing fra bensinpumpen er det et dårlig tegn, den avgir en ganske lett bestemmelig summelyd som kan høres inn i bilen på tomgang hvis den er skikkelig slitt.

Ellers bør du som sagt over her sjekke tennkassetten, men min erfaring med disse er at de stort sett ryker tvert. Dog koster det ikke noe å prøvelåne fra noen i klubben.

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 06 jul 2009, 22:52
av 9000CS
Takk for bra svar.. Tenkte jeg skulle prøve tennpluggene først.. Så tar vi det der fra... Driver egentlig med audi, men der er også erfaringen at coilene ryker tvert....
Hva heter pluggene jeg skal ha ?
Skal vel egentlig bytte olje og filter og slikt på den også nå.... Så får sjekke bensinfilteret... Og luftfilteret..

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 07 jul 2009, 00:58
av EdHunter N815
Du skal ha NGK BCPR6ES-11 mener jeg å huske. Det er nok ikke dumt å skifte filtre heller, har ikke mye å tape på det i alle fall.

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 07 jul 2009, 01:10
av Eirik
Du husker riktig Bjørn. Alle 9000 i med DI skal ha BCPR6ES - 11.

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 07 jul 2009, 08:14
av 9000CS
Takker gutter :) Da prøver jeg det. Er faktisk det som står der nå, men di har stått siden bilen var ny tror jeg.. 220 000km.. Ser hvertfall sånn ut.. Rimelig tynnslitte.

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Lagt inn: 07 jul 2009, 11:11
av EdHunter N815
9000CS skrev:Takker gutter :) Da prøver jeg det. Er faktisk det som står der nå, men di har stått siden bilen var ny tror jeg.. 220 000km.. Ser hvertfall sånn ut.. Rimelig tynnslitte.
Hvis pluggene har stått i bilen 220k km så vil jeg påstå at det er et aldri så lite under at den fremdeles går, og at du kommer til å få "ny motor" i bilen når du bytter. ;)