Tennkasett på 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Tennkasett på 9-5

Legg inn av savicevic » 10 jul 2009, 20:40

Tennkassettene på de første årsmodellene av 9-5 virker å være skjøre greier. Jeg opplevde selv at denne måtte byttes på min første 9-5 (99 mod), og de fleste jeg kjenner som har, eller har hatt, første årsmodellene har måttet bytte disse.

Synes det er dårlig saab-reklame, bilen må jo fraktes til verksted så det er litt av et pes når de ryker. Synes kanskje det er litt rart at saab ikke ser dette og skifter de fortløpende eks. når bilene er til service.

Nå har jeg en 04 mod est, er det noen som vet om saab hadde løst dette problemet når denne kom? Hvis ikke må jeg jo bare ta høyde for at jeg en dag står der igjen uten at bilen ikke starter.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Rambraut N1491 » 10 jul 2009, 21:32

Hvis du er redd for at den skal ryke kan du jo kjøpe en og ha liggende i reserve i bagasjerommet ditt. Har lest om noen her inne som har det liggende i tilfelle uhellet er ute.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Terra N837 » 10 jul 2009, 21:59

Er jo latterlig at man må kjøre rundt med delelager i en ny bil!
Men men sånn er det....
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Tor N12 » 11 jul 2009, 01:02

På en så ny 9-5 så skal det ikke være noen kjent feil på den, Saab tok jo faktisk å byttet på reklamasjon til de som hadde de svake tennkassettene..
Du kan selv sjekke den du har, om du tar den av og snur den på hodet så skal det stå et nummer på den samme lappen hvor delenummeret står, om du har en av siste generasjon så skal den hete TK 3.7c
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av savicevic » 11 jul 2009, 07:54

Vet du sånn ca når siste generasjon tennkasett kom, har det noe å gjøre med faceliften fra 02-mod?

Jeg har for øvrig aldri hørt om noen som har fått ny kasett med henvisning til noen utvidet (tennkasett)garanti fra saab. Selv betalte jeg nærmere 5000 kr på saab-huset mener jeg å huske når den røk på min 99-mod. Min svoger opplevde nettopp det samme på sin 00-mod, og tror han betalte omtrent det samme.

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Kurt N597 » 11 jul 2009, 10:43

På min bil byttet de tennkassetten på kampanje fordi den var i en serie som det kunne bli problemer med.
Det er vel stort sett 3.6 versjonen man bør styre unna.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Eirik N396 » 11 jul 2009, 13:40

savicevic skrev:Jeg har for øvrig aldri hørt om noen som har fått ny kasett med henvisning til noen utvidet (tennkasett)garanti fra saab.
Det er ihvertfall mange her i klubben som har fått det, jeg har inntrykk av at det gjaldt en hel del biler.

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Dopus » 12 jul 2009, 10:10

Det har jeg. min bil er en m01 og hadde sin orginale tennkassett da jeg kjøpte bilen. Men ble tipset på et amrikansk saabforum at tennkassetter med serienummer som var produsert innen for en bestemt periode kunne få ny på garanti.

Disse gamle tennkassettene kunne visstnok forårsake brann i motor.

Kontaktet min lokale saab forhandler og dem sjekket serienummeret mitt. Fikk time og dem innstallerte ny tennkasset med tilhørende oppdatert software uten at det kostet meg en krone. Passet meg bra for jeg hadde begynnt å få random missfire feilmelding med den gamle tennkassetten.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Sondreot » 12 jul 2009, 12:27

savicevic skrev:Synes kanskje det er litt rart at saab ikke ser dette og skifter de fortløpende eks. når bilene er til service.
Hva med å sjekke opp litt i fortiden?

http://www.dn.no/dnBil/article605012.ece

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil ... 124445.ece

http://www.nettavisen.no/motor/article465028.ece
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 12 jul 2009, 19:39

Jeg forstår ærlig talt ikke problemet her. For det første så er det så vidt jeg vet ikke noe svakere tennkassetter på de første modellene enn på noen annen Saab, men de første årsmodellene har jo naturlig nok etter hvert gått litt lenger og da ryker jo slitedeler her og der.

Tennkassetten er som sagt en slitedel akkurat som deler i alle andre tenningssystemer, og for så vidt alle andre motordeler også. Fordeler, coil, pluggledninger, rotor, osv ryker jo det også, med samme resultat; bilen starter ikke og må repareres før den kan kjøres videre. Riktignok er tennkassetten relativt dyr, men den har da sine fordeler som etter min mening gjør den mye mye bedre enn de vanligste alternativene.

En av fordelene med tennkassetten er jo den at det er ren og skjær plankekjøring å bytte den, så man må da aldeles ikke på verksted for å få den byttet. Min samboer som knapt ser forskjell på en motor og en girkasse klarte uten problemer å bytte da hun var ute og kjørte 9-5en min, bare ved hjelp av enkel telefonassistanse og en 10mm fastnøkkel. Jeg tror hun hadde slitt betraktelig mer med å bytte eksempelvis rotor og knote med tenningsrekkefølge og styr og stell.

Og det at den skulle vært byttet på hver service er da vitterlig helt på viddene, ville du betalt 5000 for ny kassett hver service "just in case"? Da burde du kanskje vurdere å bytte hele bilen i en ny en en gang i måneden, så er du HELT sikker på at ingenting ryker. ;)

Selvsagt kan det skje at en del, eksempelvis tennkassetten, på bilen din ryker en dag, og den ikke starter. Det er jo sånt som skjer uansett hvilken bil man har, det må man bare leve med. Det er alltid en risiko for at noe skal ryke, og å klage på en del som kanskje ryker hvert 5. år høres litt søkt ut for meg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jul 2009, 19:52

EdHunter N815 skrev:Jeg forstår ærlig talt ikke problemet her. For det første så er det så vidt jeg vet ikke noe svakere tennkassetter på de første modellene enn på noen annen Saab, men de første årsmodellene har jo naturlig nok etter hvert gått litt lenger og da ryker jo slitedeler her og der.
Det er enkelte parti tennkassettar som er dårligare enn andre, og dei har SAAB kalla tilbake/bytta kostnadssfritt. Dette gjaldt alle bilar med T7 M00-M02. Om eg ikkje huskar feil ver vel det kassett v3.6.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 12 jul 2009, 19:58

Hjelle, N6 skrev:
EdHunter N815 skrev:Jeg forstår ærlig talt ikke problemet her. For det første så er det så vidt jeg vet ikke noe svakere tennkassetter på de første modellene enn på noen annen Saab, men de første årsmodellene har jo naturlig nok etter hvert gått litt lenger og da ryker jo slitedeler her og der.
Det er enkelte parti tennkassettar som er dårligare enn andre, og dei har SAAB kalla tilbake/bytta kostnadssfritt. Dette gjaldt alle bilar med T7 M00-M02. Om eg ikkje huskar feil ver vel det kassett v3.6.
Ja, det var jo Tor inne på, men det gjelder jo ikke alle 1. generasjons biler med T7 som trådstarter antyder. Som du sier gjelder det bare et bestemt parti med en produkjsonsfeil på, det var ikke noen generell svakhet. Siden disse ble byttet kostnadsfritt så har det jo heller ikke noe med det trådstarter snakker om å gjøre uansett.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Arnesl N1394 » 05 okt 2009, 20:28

Bilen min fikk byttet tennkassett i feb. 2005, og denne kjører jeg på fortsatt. Dette er TK 3.6, bør denne byttes til 3.7?
Er dette noe som jeg evt. bør få byttet kostnadsfritt nå? (9-5, -01 mod.) Stod ikke noe i historikken om hva årsaken til byttet var..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Børre N17 » 06 okt 2009, 23:30

Tenningsdeler er jo slitedeler på en bil, man skifter jo fordelerlokk og rotor på biler som ikke har DI/T5/T7, så å forvente at kassetten skal vare "evig" er i mine øyne dumt. Jeg kjører 100mil i uka, så jeg har alltid med et "T7-rescuekit" i form av en ekstra kassett i bagasjen just in case. Når kasseten dør så er den vel som regel steindød, og skjer det etter kl 16 så står en der.. Nå skal det sies at jeg ikke har hatt bruk for "kittet" enda. Bank bank! ;-)
Den er heller ikke så dyr som 5 lapper, 2,5 er mer reelt. Dyrt, ja, men jeg putta inn den nye i bilen, og har den "gamle" baki. Bilen gikk da mye renere med den nye, har ikke sjekka versjoner på de to, men forskjell var det ihvertfall på gangen i motoren. :D
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Tennkasett på 9-5

Legg inn av Tor N12 » 06 okt 2009, 23:37

og vi som har den utvidede varianten av Trionic Rescuekit har også veivakselgiver og bensinpumpe i det settet :)
Etter en den siste englandsturen så tror jeg sannelig jeg skal ha med løpehjul og multireim også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar