Fjusking og jaging på turtall

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 00:32

Hei!

Jeg er en nybakt saab eiger og har noen problemer med min "nye" saab 9000 turbo 86mod.
Jeg har noen problemer å lurer på hva som er gale.

Når jeg holder den på ett jevnt turtall når den står i gir (lavt gir 1 eller 2 gir) så begynner den å hompe avgårde, hoppe osv,
og når eg gir gass så nøler den en liten stund så reagerer den.

Det ska være 175hk i bilen å den yter vell kanskje 100hk:P eg kan kjøre i fra den med en mazda 323 combi 90hk.

er det noen som vet hva det er som er gale? er veldig frustrerende å vite att motoren kan yte 175hk og yter bare 100 av dem:P

den nøler også når eg har kommet til 3000rpm, da virker det som om den nøler å snigler seg oppover turtallet.

det er ingenting gale me turboen, ingen lekasjer eller noe, ikkje noe slark heller:)

lurer på om det er en føler feil en plass? tenkte å spørre dere her på forumet før eg hiver ut penger på en saab merke værksted.

takk for svar!

MVH Espen!
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Larisss » 14 jul 2009, 00:56

Hei og velkommen:)
- Når du sier at det ikke er noen lekkasjer? så regner jeg med at du har sjekket alle vakuumslanger? Småe og store slanger.
Det eneste som slår meg er lekkasje i slanger, har du gradert turbomåler? så du kan se hva bilen lader og hvordan vakuumet på turbon er.
- Luftmengdemåler som fusker kanskje?.
Men skader ikke å starte med å sjekke etter vakuum lekkasje da;)
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 01:03

takk for det!

ja jeg har sjekket alle vakuumslanger ingen lekasjer.
har egentli ikkje noe annet enn den orginale turbomåleren i dashbordet :p

lurer på luftmengdemåleren eg også etter som den gjekk litt bedre etter eg gjorde den rein.
men håper det ikkje er den iogmed den er så steike dyr!:P hehe

tror ikkje det er noe gale me turbotrykket heller for den lader godt å den spenner litt ifra seg til den kommer opp til 3000rpm så begynner den å nøle med å gå videre. virker som om den får feil blanding.
den hoster på tomgang og jager på turtallet på tomgang. det kommer av og til svart røyk ut på tomgang og eksosen er veldig sur å svir kraftigt i øynene viss man står bak bilen en liten stund.

håper det gir noe mer mening om hva det kan være! :)

mvh Espen
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av EdHunter N815 » 14 jul 2009, 01:06

Høres veldig ut som en vakumlekkasje synes jeg, men det er ikke alltid en lekkasje er synlig. Forsøk å la motoren gå på tomgang mens du dusjer over vakumslangene med startgass. Hvis det er lekkasje vil gassen bli trukket inn i motoren og turtallet vil øke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 01:12

ja okei:)

men jeg er litt skeptisk til å sprøyte startgass nedi der i og med att det er veldig varmt nedi der osv.
har ett par dårlige opplevelser me varme motorom og startgass^^


men en ting til eg syns er merkelig.

Når bilen har stått over natten og eg starter den så går den ikkje på autochoke, den går bare på vanlig turtall som om den sku vært varm fra før. er vant med att bilene går opp på 1300 - 1500rpm når motoren er kald:P

eller er det normalt att den går på vanlig tomgang med en gang?

eller er dette også en liten oppvekker om ka det kan være som er gale?

mvh Espen.
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Larisss » 14 jul 2009, 01:18

Sveinungen skrev:ja okei:)

men jeg er litt skeptisk til å sprøyte startgass nedi der i og med att det er veldig varmt nedi der osv.
har ett par dårlige opplevelser me varme motorom og startgass^^


men en ting til eg syns er merkelig.

Når bilen har stått over natten og eg starter den så går den ikkje på autochoke, den går bare på vanlig turtall som om den sku vært varm fra før. er vant med att bilene går opp på 1300 - 1500rpm når motoren er kald:P

eller er det normalt att den går på vanlig tomgang med en gang?

eller er dette også en liten oppvekker om ka det kan være som er gale?

mvh Espen.
Etter det jeg har merket på alle saabene jeg har hatt så går den på "normalt" turtall med engang
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 01:19

ja okei! takk for svaret!

da vet jeg isåfall att det ikkje er noe gale der:)

mvh Espen
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av EdHunter N815 » 14 jul 2009, 01:42

Sveinungen skrev:men jeg er litt skeptisk til å sprøyte startgass nedi der i og med att det er veldig varmt nedi der osv.
har ett par dårlige opplevelser me varme motorom og startgass^^

Du kan jo ta det med kald motor for å være helt sikker. Du trenger ikke bade hele motorrommet i gass, bare spraye direkte på de vakumslangene du ser.

Er forresten mulig jeg har en LMM liggende som du kan få teste med, skal se etter neste gang jeg er i verkstedet. Bor på Nesttun, så det er jo en grei avstand for deg etter hva jeg kan se. :)
Sist redigert av EdHunter N815 den 14 jul 2009, 01:45, redigert 1 gang totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 01:44

okei :) skal jeg spraye på di slangene som ligger bak motoren også? eller kun fremme med turbo osv?

noen tips til hvilke slange som pleier å være feilen?

å kan noe så enkelt som en vakuum slange være årsaken til att eg mister 75hk?


mvh Espen

høres veldig bra ut :D hvorti isåfall har du tid viss du har den liggende?
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av EdHunter N815 » 14 jul 2009, 01:54

Sveinungen skrev:okei :) skal jeg spraye på di slangene som ligger bak motoren også? eller kun fremme med turbo osv?

noen tips til hvilke slange som pleier å være feilen?

å kan noe så enkelt som en vakuum slange være årsaken til att eg mister 75hk?


mvh Espen
Det er egentlig bare å spraye på alt som ser ut som vakumslanger, er litt forskjellig som kan føre til ruskete gange.

En lekk slange kan fint gjøre at man mister en del effekt ja, mye av slangene hører til turbosystemet (blant annet trykkregulering) og lekkasje kan føre til feil ladetrykk for eksempel.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 01:58

ja okei.

da blir det min første oppgave imåro når eg står opp:P må bare sjekke att eg har startgass liggende.

håper virkeli eg får den til å gå skikkeli.
er veldig kjipt å ha en bil me en del hester og ikkje yter dem.

viss eg får den på stell igjen så begynner eg muligens opp pussing av bilen, er en del skjønnhets feiler på bilen å må en god del sveise arbeid til for å få den "strøken" igjen.

får bare håpe på det beste!

motor sku vell igrunn egentli hatt en overhaling også i og med att den er gått ganske langt, hele 450 000km med ett topp paknings skifte.

mvh Espen
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Larisss » 14 jul 2009, 02:07

Sveinungen skrev:ja okei.

da blir det min første oppgave imåro når eg står opp:P må bare sjekke att eg har startgass liggende.

håper virkeli eg får den til å gå skikkeli.
er veldig kjipt å ha en bil me en del hester og ikkje yter dem.

viss eg får den på stell igjen så begynner eg muligens opp pussing av bilen, er en del skjønnhets feiler på bilen å må en god del sveise arbeid til for å få den "strøken" igjen.

får bare håpe på det beste!

motor sku vell igrunn egentli hatt en overhaling også i og med att den er gått ganske langt, hele 450 000km med ett topp paknings skifte.

mvh Espen
450k er jo ingenting:P
Du sa at bilen ble bedre etter du rengjorde LMM? den kan du jo sjekke om den funker som den skal, sjekke ohm på den på pinne 1 og 3 ikke sikker på hvor mange ohm men enplass mellom 250-350 mener jeg.
Hadde jeg vært deg hadde jeg skiftet alle vakuumslanger til silikonslanger i samme slengen, så er du jo helt sikker på at alt er tett. dem gamle har en tendens til å morkne, er ihvertfall 4mm på små slangene og 6mm på magnetventilen om du har tenkt å handle inn.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 02:10

hehe okei takk for tipset. jeg tar å sjekker lekasjer før eg gjør noe annet og så får eg ta å måle luftmengdemåleren etterpå^^

tusen takk for alle svar så langt! alle sammen! eg gir en lyd når eg har gjort alt dette. så får vi se om vi finne ut av noe :)
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 10:52

hei og hå!

da har jeg testet for lekasjer med startgass og kan ikkje finne noe, eg har dusjet alle vakuum slanger osv med startgass å det skjer ingenting, så det er ingen lekasjer der inni i bildet. Da er min store frykt att det er LMM som er gåen :( legger merke til att viss eg er raskt bortpå og raskt av pedalen så "kveler" den seg også kommer den opp på tomgang igjen, å det pleier å være ett symptom på att LMM er gåen. det som er så synd er att den er så steike dyr til min bil.

men uansett tusen takk for all hjelp så lang! :D
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 11:49

"Du sa at bilen ble bedre etter du rengjorde LMM? den kan du jo sjekke om den funker som den skal, sjekke ohm på den på pinne 1 og 3 ikke sikker på hvor mange ohm men enplass mellom 250-350 mener jeg."


jeg har målt mellom pinne 1 og 3 og det er ingen utslag imellom dem.
da er det vell et ganske sikkert tegn på att LMM er gåen?
Eg fekk av og til utslag å då var det på 5 - 800 ohm

så da kan vi vel konstatere att det er LMM som er gåen?

Mvh Espen



NB! da har eg bestil ny LMM fra speedparts koster meg 2319kr :P er ikkje noe å klage på iforhold til att den faktisk koster 5000kr egentli:P

gleder meg til å få den nye LMM å få bilen til å gå skikkeli:D

viss det ikkje er den som er gale så begynner eg å lure litt.
men er ganske sikker i og med att eg har målt LMM og fekk ikkje noe utslag.
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Svar