Side 1 av 1

Undring om oktan og bensin.

Lagt inn: 23 jul 2004, 15:47
av Erik N21
nå har jeg fått bekreftet noe jeg har hatt en mistanke om lenge - cab'en min med t16 motor ikke trimmet utenom original rød boks - både går bedre (merkbart bedre effekt) og bruker mindre bensin når jeg fyller 95 oktan enn når jeg fyller 98 oktan. dette er i motsetning til alt jeg har hørt og lært om ulike typer bensin, noen som kan forklare meg hvorfor/hvordan dette kan skje?

Lagt inn: 23 jul 2004, 22:29
av Hjelle, N6
Hm, det er ytterst merkelig, for med meg er erfaringa heilt annleis. Har dog berre fyllt eit par tankar 95, ellers har eg kun brukt 98. Er også heilt standard bil, 175hk. Både lavare forbrukt og betre effekt ved bruk av 98.
Kanskje APC-en din tullar på eit vis?

Lagt inn: 25 jul 2004, 17:08
av Erik N21
Hm, det er ytterst merkelig, for med meg er erfaringa heilt annleis. Har dog berre fyllt eit par tankar 95, ellers har eg kun brukt 98. Er også heilt standard bil, 175hk. Både lavare forbrukt og betre effekt ved bruk av 98.
Det er også min tidligere erfaring.

Kanskje APC-en din tullar på eit vis?
Kan du utdype hva du mener med dette?

Lagt inn: 25 jul 2004, 17:29
av Hjelle, N6
Erik N21 skrev:
Kanskje APC-en din tullar på eit vis?
Kan du utdype hva du mener med dette?
No er eg ingen guru på APC, men det er då den som regulerar (egentlig er det bankesensoren som gir signalet til APC), kva APC-en gir i effekt i forhold til kva oktantal som du har på tanken. Sikkert nokon som kan utdjupe dete betre, men det eg tenkte på med det same er at sjølv om du har 98 oktan på tanken oppfattar ikkje APC dete, og trur du har noko anna på tanken, og regulerar systemet etter det.
Ville hanskje ha sjekka at bankesensoren sit med rett moment???

Lagt inn: 27 jul 2004, 06:55
av Lars_N289
APC-systemet får vel ikkje akkurat noko info om kva slags bensin det er på tanken. Men indirekte får den det gjennom bankesensoren, men då må det jo kome tenningsbank for å registrere det. Og tenningsbanken minkar med høgre oktan. Trur ikkje heller at 98oktanen fører til andre vibrasjonar i motor som sensoren oppfattar.

Lagt inn: 27 jul 2004, 10:56
av Hjelle, N6
lassis70 skrev:APC-systemet får vel ikkje akkurat noko info om kva slags bensin det er på tanken. Men indirekte får den det gjennom bankesensoren, men då må det jo kome tenningsbank for å registrere det. Og tenningsbanken minkar med høgre oktan. Trur ikkje heller at 98oktanen fører til andre vibrasjonar i motor som sensoren oppfattar.
Var då noko slikt eg prøvde å kome fram til... :?
Altså om bankesensor eller signala frå bankesensor ikkje er heilt 100%, kan han få problem den veien. Ellers kan no det vere 100 andre ting også, sikkert. Men å starte å sjekke at bankesensor er i shipshape og momentet er rett, burde stå høgt oppe på lista.

Lagt inn: 27 jul 2004, 11:52
av Tor N12
Prøv å sjekk/juster tenninga.....

Lagt inn: 27 jul 2004, 18:31
av Erik N21
Prøv å sjekk/juster tenninga.....
er vel egentlig det jeg også har mistanke om, noen erfaringer på hva som gir best effekt/forbruk, har t16 med lh 2.2

Lagt inn: 27 jul 2004, 21:52
av skilpaddaN287
På min `86 monterte jeg speedparts steg 1 trim og bensinforbruket gikk ned fra 0,92 l/mil til 0,62 l/mil og da har jeg 220hk til rådighet hvis jeg får bruk for det :D Steg1 er jo rene røverkjøpet til 1500 kr med stcn rabatt :wink:

Lagt inn: 29 jul 2004, 02:00
av Gunnar N326
TT skrev:Prøv å sjekk/juster tenninga.....
Det trur eg ikke det er noen grunn til.. Bilen har APC, og dersom grunninnstillingen av tenninga er feil kan den være feil på to måter:For sein eller for tidlig. Ved for sein tenning(her snakker vi om noen få grader)vil ikke motoren ta ut optimalt av den forbrente blandingen i sylinderen.Maks trykk vil utvikles for sent, og kraft går tapt. Ved for tidlig tenning vil forbrenningen starte så tidlig at maks trykk kommer før eller på Øvre dødpunkt. Dette er for tidlig, og vil presse MOT rotasjonen til veiva et lite øyeblikk.(Tenningsbank.) En ekstremt ugunstig belastning! Det som gjør at vi kan få tenningsbank på feil oktan(for lavoktan) er at høyere oktan er mere motstandsdyktig mot selvanntenning pga. trykk og temperatur.Optimaliserer man en motor til feks. 98 oktan og den egentlig kunne kjøre på 92/95 okt,kan man forskyve tenningstidspunktet mot tidligere og sånn få ut maks av tilført bensin. Derfor vil ingen motor gå dårligere på høyere okt.,men den får kanskje ikke mere ut av det..Enhver motor yter maks like under grensen for tenningsbank. Derfor kunne det også vært bankesensor på normalt pustende motorer.. Fyll flere tanker 98 og se om erfaringen er den samme, lett å lure seg på å fylle annenhver.. Lykke til!

Lagt inn: 29 jul 2004, 16:11
av Erik N21
ja, dette blir jo litt mye om og men - så jeg får bare fortsette.

har som tidligere nevnt alltid kjørt med 98 oktan på turbo bilene mine, men på en tur i tyskland måtte jeg fylle lavere oktantall fordi ingen ting annet fantes, resultatet var veldig mye mer kilometer pr liter. siden har jeg igjen fylt 98 til nøden igjen gav meg 95 bensin. jeg tror som de fleste andre her at dette dreier seg om instilling av fortenning.

spørsmålet blir da, hvor mange grader har dere justert tenningen for optimalt forbruk, effekt. jeg kjører med 16 grader som oppgitt i skjermen og instruksjonsbok.

Lagt inn: 10 des 2004, 13:31
av Jørgen N237
Jeg har fått bekreftet nå at min 900i går bedre på 98 enn 95 oktan, skal justere tenninga også, så får vi se om det blir mer endring.. Merker spes at girkassen girer senere, altså mer krefter som skal til før den girer...