Side 1 av 1

Map sensor og feilkode

Lagt inn: 06 aug 2009, 12:14
av redondo1
Hei!

Har hatt min 9-5 (2004, Vector, STV, 2,0T) på verksted i dag pga feilmelding med check-engine lampa i dashen. Er automatgear, og når den står i N, varierer tomgangen. Ellers virker bilen helt fint. Verkstedet,(Mekonomen) sier det er "muligens" en Map-feil som koden indikerer, som han sa: " Vi kan jo begynne der".
Han skulle sjekke prisen på deler og regner med at alt inkl jobb, ville komme på kr. 3500-5000,- (2 timer arbeid)

Mitt spm blir da, noen som har erfaring med denne type feil? Er prisen reel og hvor viktig er det at det fikses snarest? (les. dårlig økonomi etter ferie)
Han kompisen på verkstedet hadde ikke mellom- eller hovedfag i kommunikasjon, derfor tenkte jeg å spørre i forumet her.

Jeg har også slitte dempere bak, som må byttes. Fikk tilbud hos Saab-verksted på ca. 4500,- , dette verkstedet skulle ha kr. 6000,- Erfaringer her? Eller noen trenger penger etter sommerferien :D
Selv kan jeg fylle bensin, olje og vinduspylervæske, og muligens bytte en sikring :shock:

Innlegg mottas med takk!

Re: Map sensor og feilkode

Lagt inn: 06 aug 2009, 12:34
av Ronny_N169
Min erfaring, egen og på en annen bil, med varierende tomgang er luftlekkasje. 9-5 har jo dårlige vakumslanger rundt innsuget, og disse sprekker lett. Ev er også luftmengdemåleren en feilkilde.

Re: Map sensor og feilkode

Lagt inn: 06 aug 2009, 13:16
av Ingvar N629
MAP-sensor er svært lite sannsynlig. Holder med Ronny, om det ikke er vakuumslange så lekker det nok luft et annet sted i systemet mellom LMM og innsugsventiler.

Re: Map sensor og feilkode

Lagt inn: 06 aug 2009, 16:15
av Ingvar N629
Når det gjelder dempere bak, så er holdbarheten til originale dempere sådär... Du kan jo prøve Bilstein eller Koni, f eks denne http://www.elkparts.com/saab-95-m98/sus ... .p868.html

Vil du ha noe stivere så vil jeg anbefale Bilstein, har det på min 9-5 og er veldig fornøyd med dem, men de er som sagt stive.

Re: Map sensor og feilkode

Lagt inn: 06 aug 2009, 18:11
av Tor N12
Og kjør deg heller en tur innom et saab-verksted.. De har for det første det rette utstyret for å kommunisere med bilen og ikke minst så kjenner de bilen.. Min erfaring er i allefall at det er dumt å la et frittstående verksted bruke to timer på å feilsøke etter en feil som et saabverksted bruker 10 min på.