Side 1 av 1
Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 06 aug 2009, 20:06
av Timon
Kikka i instruksjonsboka til 9-5en siden jeg har 0 erfaring med automatgir, der står det at det skal på 7 liter og at 3,5 liter kan tappes av gjennom tappeplugg på girkassa.
Går det ikke an å skifte mer enn halvparten? Hvor mye olje bør jeg kjøpe?
Så står det at det skal på en eller annen mineralbasert olje, kan jeg ikke bruke vanlig servoolje/automatgirolje som de selger "overalt"? Hva anbefales?
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 06 aug 2009, 23:22
av lars-guaN1404
Prøv søkefunksjonen

Du får ikke skiftet mer enn ca. 3,5 liter på kassa uten å flusje kassa, noe som ikke er helt enkelt, men fullt mulig.
Skjekk tråd...
viewtopic.php?f=12&t=23350&start=0&hilit=automatolje
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 07 aug 2009, 02:24
av Timon
Takker..

Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 08 okt 2009, 20:58
av Singsaker
Når man skifter olje på automatkassen, bytter man da all olje eller bare halvparten som noen nevner er nivået på pluggen?
Blir for meg med hvitsnippene merkelig om ikke all olje skiftes???
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 08 okt 2009, 21:09
av lars-guaN1404
Ved normalt olje skift på en automatkasse hvor man tapper fra tappepluggen så får man byttet kun 3,5-4 liter (ca. halvparten), dette p.g.a at den andre halvdelen er igjen i oljekjøler og converter. Og disse får man ikke tømt ved vanlig oljeskift. Da må man "flusje" gjennom kassa. Se link over.
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 09 okt 2009, 09:20
av Singsaker
lars-guaN1404 skrev:Ved normalt olje skift på en automatkasse hvor man tapper fra tappepluggen så får man byttet kun 3,5-4 liter (ca. halvparten), dette p.g.a at den andre halvdelen er igjen i oljekjøler og converter. Og disse får man ikke tømt ved vanlig oljeskift. Da må man "flusje" gjennom kassa. Se link over.
Blir dette bra nok da? For meg høres det ut som å blande rent vann med skittent vann og da blir alt skittent!
Når vi bytter olje på motor så er det jo viktig å bytte alt, ikke bare halvparten, men på en annen side så vil vel automatoljen ikke bli utsatt for samme temperatur og "slitasje" som motoroljen.
Finnes det noen verksted som gjør jobben med 100% skifte?
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 09 okt 2009, 15:10
av na_X
Kan jo alltids bytte og kjøre noen mil for å så bytte igjen, får jo rimelig grei kvalitet på oljen da den nye og den gamle har blandet seg sammen. Så kan man ta litt oftere bytte enn normalt så skal nok kassen holde lengre også.
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 09 okt 2009, 16:43
av Helge
Singsaker skrev:Finnes det noen verksted som gjør jobben med 100% skifte?
De fleste SAAB-verksteder gjør jobben. Jeg fikk en flaske med noe guffe på som jeg helte på girkassen, kjørte i ca 1 uke, så flushet de kassen min og helte på nye olje. Ikke var det dyrt heller.
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 09 okt 2009, 19:48
av lars-guaN1404
Singsaker skrev:lars-guaN1404 skrev:Ved normalt olje skift på en automatkasse hvor man tapper fra tappepluggen så får man byttet kun 3,5-4 liter (ca. halvparten), dette p.g.a at den andre halvdelen er igjen i oljekjøler og converter. Og disse får man ikke tømt ved vanlig oljeskift. Da må man "flusje" gjennom kassa. Se link over.
Blir dette bra nok da? For meg høres det ut som å blande rent vann med skittent vann og da blir alt skittent!
Når vi bytter olje på motor så er det jo viktig å bytte alt, ikke bare halvparten, men på en annen side så vil vel automatoljen ikke bli utsatt for samme temperatur og "slitasje" som motoroljen.
Finnes det noen verksted som gjør jobben med 100% skifte?
Det beste er jo garantert å bytte all oljen selvsagt, men vet at de fleste bilprodusenter kun skifter automatolje ved å tappe på pluggen. Dette gjelder vel også Saab, men det står beskrevet i WIS åssen man skal utføre en flushing av kassa.
Du kan nok få et 100% skift på et hvilket som helt verksted bare man gir beskjed om at det de skal ta.
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 09 okt 2009, 20:32
av Sondreot
Å bytte all olje er en enkel sak... Men man må være to mann!
Tapp av den oljen du får ut fra tappepluggen. Sett i tappepluggen med ny pakning. Fyll på samme mengde med ny olje.
Demonter slangen der oljen går fra kjøler til gearkasse. Start motoren og la ca to liter renne fra slangen og stopp motoren igjen. (det er her man må være to, ha god kommunikasjon og ikke tappe for ut for mye) (dersom du er usikker på hvilken slange som er retur fra kjøleren, så er det den det kommer olje fra. Dersom oljen kommer fra kassen når du starter har du tatt feil slange. Husker ikke i farten hvilken det er)
Fyll to liter til på kassen.
Tapp to nye liter fra kassen.
Fyll to liter til på kassen.
Gjenta til det kommer ren og frisk olje fra returslangen fra kjøler. (og litt til kansje)
Monter slange med nye pakninger.
Etterfyll til rett nivå. (fyll til litt under minimum ca. (mens bilen går), varmkjør godt, peil, og etterfyll eller eventuelt tapp av.)
Sjekk at slangene og tappepluggen er tette!!!
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 09 okt 2009, 21:33
av lars-guaN1404
Nei, det er ikke værre enn det, hvis du har ei grav er det meget enkelt.
På 5trinns Sentronic så er det vel det høyre røret som er returrøret fra kjøleren.(i fartsretning)
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 09 okt 2009, 23:03
av Sondreot
Har jobba på Saab-verksted og jeg bytta alltid all oljen på denne måten...
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Lagt inn: 23 des 2009, 14:44
av Singsaker
Fikk tilbud av snapdrive på skifte av automatolje samt diverse vesker, skifte av olje inkl 7L automatolje kostet 2500,-
Oljen koster sikkert 1200-1500 for oss dødelige.
Samt nye bremseveske og pollenfilter for 2000,- filteret koster ca 700,- dvs deler for rundt 2000,- ++ og 2,5t arbeid.
Det høres vel ikke for drøyt!