Problemer med aircondition på saab 9000
Moderator: Moderatorer
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Problemer med aircondition på saab 9000
jeg har en saab 9000 cs 1992 modell. alt originalt. når jeg starter bilen og trykker på AUTO på aircondition så starter aircondition pumpa og alt funker bra. så går det noen minutter så begynner det å ryke som ja ***** fra reima eller pumpa, er ikke sikkert. men så setter jeg den på econ. og da går det bra. det lukter svidd og. skjønner ikke hva det er. er det det hjulet som er på sia av reima som er gåent da siden det begynner å ryke når jeg setter den på auto men den funker på econ?
eller er det lageret som er gåent? for av og til setter hjulet seg fast når den står på auto. men når den står på econ går det bra. men får det ikke kaldt nokk inni bilen når den står på econ da. må jo ha på auto ;o
håper noen kan hjelpe meg med dette
eller er det lageret som er gåent? for av og til setter hjulet seg fast når den står på auto. men når den står på econ går det bra. men får det ikke kaldt nokk inni bilen når den står på econ da. må jo ha på auto ;o
håper noen kan hjelpe meg med dette
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
jeg var ute nå og tok av reima. og jeg fant ut av at clutchen på pumpa er gååen. baah. er det mulig å bare kjøpe clutchen ny? eller kan jeg kjøpe brukt pumpe og flytte over clutchen og sette på ny reim så funker det?
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
jeg ringte til et huggeri i tromsø og de skulle ha 3000 kr for ei brukt pumpe fra en 97 modell. og den var i topp stand. altså A kvalitet. og et huggeri fra sørpå en plass skulle ha 900 + moms for en brukt pumpe fra en 94 modell som var i topp stand.. men lurer på om det er mulig å bare skifte clutchen og lageret eller må jeg skifte hele pumpen?
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
du får i alle fall kjøpt clutchen løst på pumper til og9-3, så kanskje det går an å bytte bare den på 9000 også? den clutchen var forresten fryktinngytende dyr til og9-3
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Det skal være mulig å bytte kun clutch ja, disse selges separat.
Du må for guds skyld være obs på at det finnes ganske mange forskjellige kompressortyper til 9000! Først og fremst så ble det i 92 levert systemer for både R12-gass og for R134a-gass. Kompressorene fra disse går ikke om hverandre, og har du R12 kan du ikke bruke kompressor fra nyere modeller da disse utelukkende har R134a.
Det ser også ut til at 2,0 og 2,3 på M92 med R134a har forskjellige kompressorer. Ut fra delenumrene å dømme vil ikke nyere kompressorer passe på 2,0, mens de skal passe rett over på 2,3.
Du må for guds skyld være obs på at det finnes ganske mange forskjellige kompressortyper til 9000! Først og fremst så ble det i 92 levert systemer for både R12-gass og for R134a-gass. Kompressorene fra disse går ikke om hverandre, og har du R12 kan du ikke bruke kompressor fra nyere modeller da disse utelukkende har R134a.
Det ser også ut til at 2,0 og 2,3 på M92 med R134a har forskjellige kompressorer. Ut fra delenumrene å dømme vil ikke nyere kompressorer passe på 2,0, mens de skal passe rett over på 2,3.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Okei! takker for svar. saaben min er en saab 9000 CS 1992 modell 16 ventiler hvordan finner jeg ut om det er en R12 eller R134a?
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Skal stå på ein merkelapp framme i motorrommet
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Det finnes ikke en eneste Saab 9000 i denne verden uten 16 ventiler (bortsett fra 3.0 V6 som har 12), det eneste som har betydning er om det er 2,0 eller 2,3 liter...Danielm skrev:Okei! takker for svar. saaben min er en saab 9000 CS 1992 modell 16 ventiler hvordan finner jeg ut om det er en R12 eller R134a?
Som Skaten sier skal det stå en merkelapp i motorrommet et sted som forteller hvilken type gass som er på systemet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Eller kort eller lang! I 92 så var det lang.EdHunter N815 skrev: Det finnes ikke en eneste Saab 9000 i denne verden uten 16 ventiler (bortsett fra 3.0 V6 som har 12), det eneste som har betydning er om det er 2,0 eller 2,3 liter...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan