Jeg kjører med Quife i min 9-5, og skal man bruke bilen til hverdags så er iallfall ikke jeg i tvil om hva som er best.
Quifen er en Torsen-diff, Torsen-systemet finner du igjen i bl a flere firehjulstrekkere, mener Audi har hatt Torsen i en del quattroer.
Det virker slik at kraft overføres til det hjulet som har lavest hastighet, i motsetning til en lamelldiff der hastigheten utlignes.
I bruk så vil jeg tro at lamelldiffen blir stivere å kjøre med, men at det vil være enda mer effektivt mot torquesteer enn Quifen, selv om jeg ikke har prøvd lamelldiff selv.
Quifen er GENIAL på vinterføre, våt vei, grus osv, med litt pådrag så får man perfekt grep i sving og man kan faktisk få ut ræva ved å gi litt gass, men gir man for mye så går det jo rett fram som på en originalbil. Framkommeligheten er overlegen (ble hengende i DYP snø her i vinter og da var det nok med EN kjetting for å komme løs, for det hjulet fikk jo kraften

) og forbikjøringer på snø og is er helt overlegent, stabilt og med godt grep.
Bilen blir raskere på alle underlag både rett fram og i sving, for understyringa forsvinner ved passelig pådrag i sving, men feiger du ut og slipper gassen så går det jo åt skogen. Torquesteer blir sterkt redusert.
Ved vanlig, rolig kjøring så merkes ikke Quifen i det hele tatt, den er ikke stiv å kjøre med.
Av ulemper så har jeg merket meg at siden diffen ikke utligner hastighet slik en lamelldiff gjør, men aktivt overfører kraft, så kan man få en overraskelse om man har et pådrag der det brått skifter fra godt grep på kun den ene sida, til godt grep på kun den andre sida. Da bør man holde godt i rattet.
Ved HARD akselerasjon i krapp sving så vil gjerne kraftfordelinga fortsette å dra bilen i samme retninga når du retter opp svingen ved å vri på rattet. Derfor kan bilen i en slik situasjon virke litt tyngre på rattet enn vanlig, men det blir en vanesak.
Det man bør være mest obs på og helst trene litt på er at bilen endrer retning i sving om man går fra kraftig pådrag til å slippe gassen, eller omvendt, fordi man har såpass mye bedre grep på framhjula ved pådrag. Er man klar over det og trener såpass på det at det sitter i ryggmargen i en uventet situasjon så anser jeg det som uproblematisk, det vil uansett ikke skje om man kjører forsiktig, bare om man har friskt pådrag i sving.
Quifen er den beste investeringen jeg har gjort på 9-5en, og nå som jeg er vant til den så vil jeg ikke ha bil uten.