kom nettopp hjem fra verkstedet med en skikkelig nøtt å knekke. har bytta girkasse på 900'en, og ved første startforsøk går starteren i kun et lite millisekund, før et *KAKK* høres, og det går ikke lenger an å kinne på starteren. hver gang man prøver, kommer det kun en litt kraftig lyd fra starteren (sikkert vanlig innslagslyd) og ingen snurring på startmotoren.
Jeg holdt jo clutchen inne ved startforsøket, og ved påfølgende forsøk, og clutchen har vi sjekka at fungerte. derfor håååper jeg at jeg kan påstå det ikke er no galt med kassa.
MEN det merkelige er at vi ikke fikk trilla den i gang heller? etter en god tur med tauing som forsøk på å starte den, lukta det faktisk SKIKKELIG svidd clutch fra 900'en? virka ikke som motoren gikk rundt heller egentlig, når vi prøvde å dra den i gang.
og900 vil ikke starte etter kassebytte!
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
og900 vil ikke starte etter kassebytte!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!
Du må kanskje finne ut om veiva er låst. Hvis du med girkassa i fri setter et verktøy på muttra på veivakselreimskiva og tørner for hand skal det være bevegelse. Tungt når stemplene går opp på kompresjonstakten og lett i mellom....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!
Blir litt enklere hvis du skrur ut pluggeneog900turbo skrev:Du må kanskje finne ut om veiva er låst. Hvis du med girkassa i fri setter et verktøy på muttra på veivakselreimskiva og tørner for hand skal det være bevegelse. Tungt når stemplene går opp på kompresjonstakten og lett i mellom....
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!
skal opp igjen og prøve det i dag.
selv om jeg ikke kommer på hva det kan være, så innbiller jeg meg at samme problemet gjør at starteren ikke vil gå rundt, OG at den ikke vil trillstartes.
all hjelp tas imot med stoor takk,. sikkert en eller annen dum filleting som vanlig.
hva i alle dager kan ha låst veiva, dere? jeg nekter å tro at den kan ha slått nedi toppen av kassa på en måte? ellers har jeg ikke rørt motoren, så det er vel i tilfelle logisk at det er noe på clutchsida som holder igjen?
selv om jeg ikke kommer på hva det kan være, så innbiller jeg meg at samme problemet gjør at starteren ikke vil gå rundt, OG at den ikke vil trillstartes.
all hjelp tas imot med stoor takk,. sikkert en eller annen dum filleting som vanlig.
hva i alle dager kan ha låst veiva, dere? jeg nekter å tro at den kan ha slått nedi toppen av kassa på en måte? ellers har jeg ikke rørt motoren, så det er vel i tilfelle logisk at det er noe på clutchsida som holder igjen?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!
Jeg vet hva det var jeg! En lang skrue som satt der en kort skrue skulle sitte, kort fortalt, hehe. Problem løst, altså
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!
som sagt; en dum filleting som vanlig altså hadde vi skrudd en lang skrue inn i trykkplata, så den tok i motorblokka (eller no) hver gang man prøvde å starte...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s