og900 vil ikke starte etter kassebytte!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

og900 vil ikke starte etter kassebytte!

Legg inn av Edward N812 » 05 sep 2009, 01:59

kom nettopp hjem fra verkstedet med en skikkelig nøtt å knekke. har bytta girkasse på 900'en, og ved første startforsøk går starteren i kun et lite millisekund, før et *KAKK* høres, og det går ikke lenger an å kinne på starteren. hver gang man prøver, kommer det kun en litt kraftig lyd fra starteren (sikkert vanlig innslagslyd) og ingen snurring på startmotoren.

Jeg holdt jo clutchen inne ved startforsøket, og ved påfølgende forsøk, og clutchen har vi sjekka at fungerte. derfor håååper jeg at jeg kan påstå det ikke er no galt med kassa.

MEN det merkelige er at vi ikke fikk trilla den i gang heller? etter en god tur med tauing som forsøk på å starte den, lukta det faktisk SKIKKELIG svidd clutch fra 900'en? virka ikke som motoren gikk rundt heller egentlig, når vi prøvde å dra den i gang.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!

Legg inn av og900turbo » 05 sep 2009, 09:09

Du må kanskje finne ut om veiva er låst. Hvis du med girkassa i fri setter et verktøy på muttra på veivakselreimskiva og tørner for hand skal det være bevegelse. Tungt når stemplene går opp på kompresjonstakten og lett i mellom....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!

Legg inn av Ottar N398 » 05 sep 2009, 09:27

og900turbo skrev:Du må kanskje finne ut om veiva er låst. Hvis du med girkassa i fri setter et verktøy på muttra på veivakselreimskiva og tørner for hand skal det være bevegelse. Tungt når stemplene går opp på kompresjonstakten og lett i mellom....
Blir litt enklere hvis du skrur ut pluggene :D
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!

Legg inn av Edward N812 » 05 sep 2009, 09:44

skal opp igjen og prøve det i dag.

selv om jeg ikke kommer på hva det kan være, så innbiller jeg meg at samme problemet gjør at starteren ikke vil gå rundt, OG at den ikke vil trillstartes.

all hjelp tas imot med stoor takk,. sikkert en eller annen dum filleting som vanlig.

hva i alle dager kan ha låst veiva, dere? jeg nekter å tro at den kan ha slått nedi toppen av kassa på en måte? ellers har jeg ikke rørt motoren, så det er vel i tilfelle logisk at det er noe på clutchsida som holder igjen?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!

Legg inn av Henrik N449 » 05 sep 2009, 22:49

Jeg vet hva det var jeg! En lang skrue som satt der en kort skrue skulle sitte, kort fortalt, hehe. Problem løst, altså :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 vil ikke starte etter kassebytte!

Legg inn av Edward N812 » 06 sep 2009, 00:18

som sagt; en dum filleting som vanlig :) altså hadde vi skrudd en lang skrue inn i trykkplata, så den tok i motorblokka (eller no) hver gang man prøvde å starte...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar