Side 1 av 1

Spm. om innsprøytning på T7

Lagt inn: 11 sep 2009, 11:50
av Paradigm N558
Jeg bare spekulerte, så ta dette med en klype salt.

Datapaal har informert meg om at når man triller på girene, eller bremser på girene, så kutter motoren dysene så den bruker nøyaktig 0 liter bensin.

True or untrue?

Hvis untrue; se bort fra hele greia, slett tråden og lev livet som normalt :lol:

Hvis true; Jeg bor på toppen av en laaang bakke.
Så når det er minus fnørten grader ute, og sterk kulig (Bodøvær ftw) og jeg går hen å starter motoren, og starter å trille ned bakken i andregiret, så er det lett for at jeg havner på 2500 RPM ish...

Så det jeg i realiteten gjør da er å tvinge motoren opp i turtall på iskald olje som aldri får muligheten til å opparbeide seg noe varme?
og som vi alle vet, varm olje > kald olje, så jeg blir skeptisk her.

Kan jo trille på tomgang og bruke bremsene, men tipper det er *mange* som ikke gjør det, og jeg ser jo at dette må nødvendigvis slite mere på motoren... eller hva tror dere? :)

Re: Spm. om innsprøytning på T7

Lagt inn: 11 sep 2009, 12:25
av Vegars
Paradigm N558 skrev: Hvis true; Jeg bor på toppen av en laaang bakke.
Så når det er minus fnørten grader ute, og sterk kulig (Bodøvær ftw) og jeg går hen å starter motoren, og starter å trille ned bakken i andregiret, så er det lett for at jeg havner på 2500 RPM ish...

Så det jeg i realiteten gjør da er å tvinge motoren opp i turtall på iskald olje som aldri får muligheten til å opparbeide seg noe varme?
og som vi alle vet, varm olje > kald olje, så jeg blir skeptisk her.

Kan jo trille på tomgang og bruke bremsene, men tipper det er *mange* som ikke gjør det, og jeg ser jo at dette må nødvendigvis slite mere på motoren... eller hva tror dere? :)
Bensinavstenging
Et helt stengt gasspjeld og motorturtall over 1900 r/min, girene 3, 4 og 5, skjer en bensinavstenging etter en viss fordrøying (ca 1-3s).
På biler med automatgir skjer bensinavstenging på alle girene.
Innsprøytningsdysene aktiveres igjen når turtallet synker under 1400 r/min.

Dette sier Utengen om T5.
Hvis det er samme på T7, så er du trygg hvis du triller i 2 giret allså!

Re: Spm. om innsprøytning på T7

Lagt inn: 11 sep 2009, 15:47
av Ingvar N629
Jeg skjønner faktisk ikke problemet.

EDIT:
For spesielt interesserte kan det også nevnes at T7 kvesser på tenninga noen grader når innsugstempen er lav.

Re: Spm. om innsprøytning på T7

Lagt inn: 11 sep 2009, 16:25
av Haaka
Om man er redd for smøreproblemer pga forlenget kaldkjøring etter oppstart, så skal man ha en voldsomt lang nedoverbakke for at det skal ha noen reell innvirkning..

Oppvarmingen av oljen skjer på to plan, gjennom oppvarming i blokk mtp forbrenningsvarme, ja, men først og fremst gjennom oljetrykket. Trykket er det som aller først påvirker oljen temperaturmessig. I ural-fjellene vil ikke en eneste motor komme til normal driftstemperatur, fortsatt er oljen varm. Oljen varmes av trykk gjennom innsnevringer og passasjer, og jo kaldere oljen er desto høyere blir trykket pga. dens viskositet.. Det tar flere minutter før f.eks eksosmanifolden er driftsvarm. Motorblokka skal ha lang tid på seg før den er varm nok til å påvirke oljetemperaturen..

Motorstyringen har oftest en kaldstartsekvens som anriker så godt at det tar ikke lang tid uansett, og ofte vil en bensinkutt ved fullt lukket gasspjeld være stengt av, helt til motoren er opp mot minimum driftsvarm, og avsluttet kaldstartsekvens.. (men det må noen andre svare for på disse styringene.. :roll: )

Se på det sånn, for kald olje er bedre enn for varm, da varmen stortsett bare blir påløpende pga redusert smøreevne. Er den kald er det ikke værre enn at oljen gjennom trykk, og noe (NOE) redusert smøreevne/økt friksjon vil varmes opp relativt fort uansett, med eller uten bidrag av forbrenningsvarme.

(PS. En dieselmotor blir ikke varm. Aldri.. :wink: Noen få diesler skal ha spesialolje, men fleste kjører samme olje som bensinalternativet..)

Hvor lang er nedoverbakken din?? :wink: