Side 1 av 1

Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Lagt inn: 24 sep 2009, 20:13
av Cskog
hei
Har en 95 mod 9000 2,3t (200hk) som toppakningen må byttes på :( å i den forbindelse dukker det opp noen spørsmål som dere sikkert kan svare på.

-noe annet som er lurt å sjekke/bytte underveis?
-hvor vanlig er det at toppen sprekker? De to mekanikerene jeg har pratet med er veldig skeptiske,å annser det nesten som sikkert virker det som. (har ikke kokt i forbindelse med "havari")
-noen som har erfaringer med verksteder i grenland som kan annbefale evt.fraråde? (kansje en guru i nærområdet som vil ta på seg jobben....? :worship: :D )

Anyway setter pris på alle innspill.

Mvh. Christian

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Lagt inn: 25 sep 2009, 08:22
av Edward N812
etterhvert som innsug og dynamo blir skrudd av blir det veldig lett å komme til kjedestrammeren. denne bør absolutt sjekkes. om det ikke er du som skal gjøre jobben uansett så beskriver jeg ikke hvordan denne sjekkes :D

har ikke vært borti at toppen har sprekt selv, sikkert ikke umulig, men sikkert uvanlig!

forresten andre ting som kan sjekkes, men som kanskje ikke er livsviktig:
-se etter sprekker på multireim (denne må av, og koster uansett ikke mye for en ny)
-kjenn etter slark på strammehjul til multireim, de sitter montert med kulelager som sjelden har eviglang levetid har jeg inntrykk av
-kjenn etter slark på turboen (lett å gjøre uansett)

sier ikke at alt dette MÅ byttes om det ikke er så godt som nytt, men det er jo kjekt å vite litt sånn generelt hvordan bilen din har det/kan komme til å ha det i nær fremtid ..

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Lagt inn: 25 sep 2009, 13:08
av Anders B.
Hei. Har du prøvd Skiens automobilverksted i gvarvgata? Super service og ekspertise:) Prisen tror jeg er av de rimeligste i byen også.

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Lagt inn: 26 sep 2009, 22:36
av Danielm
hviss du har en 2.3 liter på 200 hk med turbo som du har rævkjørt en del med så skjønner jeg at toppen er gåen. har du det da? har aldri opplevd at toppen har gådd på noen av bilene jeg har hatt. min 9000 går enda og den har bekka 191000 nå og ingen ulyder i den.

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Lagt inn: 27 sep 2009, 00:21
av EdHunter N815
Jeg har vært ute for sprukket topp (sprekker mellom ventilsetene), men dette var på en bil som sansynligvis hadde gått med for høyt ladetrykk en del grunnet vacuumlekkasjer. Så lenge bilen din er orginal og har hatt normalt ladetrykk hele sitt liv, og heller ikke har vært kjørt tom for kjølevann, så tror jeg ikke det er noen fare for sprekker.
Dette bør jo selvsagt sjekkes når toppen uansett er av, men sansynlig er det ikke.

Vil ellers anbefale deg å få toppen overhalt når den først er av. Overhaling inkluderer vanligvis planing, og da er det betraktelig større sansynlighet for at den nye pakningen holder en god del lenger. Det koster noen kroner, men det har du igjen for senere. Motoren vil gå mye finere etter en skikkelig overhaling sv toppen, og du kan være ganske sikker på at den lever en god del lenger enn den ville gjort uten.

Til sist bør du også som Edward nevner få sjekket om registerkjedet bør byttes. Dette er like greit å få gjort med en gang hvis det nærmer seg utslitt, det er en stor fordel å få det gjort mens motoren likevel er i deler.

Ring rundt til verksteder og hør på "pakkepris" for å få gjort alt samlet, mye større sjangs for å spare kroner om du får avtalt pris på forhånd kontra at de skal skrive timer med gaffel...

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Lagt inn: 27 sep 2009, 09:45
av Cskog
hviss du har en 2.3 liter på 200 hk med turbo som du har rævkjørt en del med så skjønner jeg at toppen er gåen. har du det da? har aldri opplevd at toppen har gådd på noen av bilene jeg har hatt. min 9000 går enda og den har bekka 191000 nå og ingen ulyder i den.
hei bilen har i tiden jeg har hatt den ikke blitt"rævkjørt en del" å er så og si orginal,med unntak av åpent filter + dump som forrige eier har montert. (skal jo ikke se bort i fra at han tynet den en del da :x ) :D
så tror jeg ikke det er noen fare for sprekker.
Dette bør jo selvsagt sjekkes når toppen uansett er av, men sansynlig er det ikke.
godt å høre får håpe jeg kan overhale den jeg har [-o<

takker for innspill...

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Lagt inn: 27 sep 2009, 23:39
av Tor N12
Danielm skrev:hviss du har en 2.3 liter på 200 hk med turbo som du har rævkjørt en del med så skjønner jeg at toppen er gåen. har du det da? har aldri opplevd at toppen har gådd på noen av bilene jeg har hatt. min 9000 går enda og den har bekka 191000 nå og ingen ulyder i den.

Kremt [-X

På hvilket grunnlag uttaler du deg da??

16V-toppene til Saab sprekker nesten aldri!! På de første langtoppene så kan det skje, selvfølgelig så kan det skje ellers også men de er sinnsykt sterke så det er MEGET sjelden.