Avgifter ved større motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Avgifter ved større motor

Legg inn av Morten S. » 06 okt 2009, 16:33

Jeg har ringt på denne bilen:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19287395

Eier opplyser at der står i en 2.3 liter, mens det egentlig er en 2.0. Fått anmerkning på det, og han sier at det må betales en avgift (ikke HK avgift da den er eldre enn 10 år) for å få den godkjent.

Noen her som vet hva slags avgift det er snakk om, og hvor mye det kran dreie seg om?
Vil man få den underkjent på en eu-kontroll pga dette? Eller er det bare å kjøre.....
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Avgifter ved større motor

Legg inn av Morten S. » 06 okt 2009, 16:56

Avgiftskalkulatoren på toll.no sier kr 0,-

Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 624,80
Avgift for motoreffekt: 125 633,80
Avgift for slagvolum: 50 950,40
Engangsavgift: 235 209,00
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 236 509,00

--------------------------------------------------------------------------------

Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 624,80
Avgift for motoreffekt: 178 733,40
Avgift for slagvolum: 81 698,00
Engangsavgift: 319 056,20
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 320 356,00

--------------------------------------------------------------------------------

Differanse: 83 847,00
Bruksfradrag (100%) 83 847,20
Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Avgifter ved større motor

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2009, 18:19

Om han mener avgift for å vise bilen, så er det 4-500 kr... Det skal ikke være noe problem, men om BT du viser hos krever det de skal, så må du ha dokumentasjon fra GM Norge på at den motoren kan monteres i det karosseriet, og dokumentasjon på at det er en SW som er typegodkjent mtp avgass (det skal være nok med avlesning av SW-nr hos et Saab-verksted, snakk med teknisk sjef på nærmeste merkeverksted).

Feil motor i forhold til det som er registrert i vognkort skal gi mangel på EU-kontroll, dersom de finner det ut :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Avgifter ved større motor

Legg inn av doo-kie » 06 okt 2009, 19:31

er det ikke bare å bytte toppdeksel slik det står 2.0 på det? Tror ikke det er noen verksted som tar EU kontroll som orker å sjekke støpenr på blokka for å se om det er en 2.0 eller en 2.3.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Avgifter ved større motor

Legg inn av Tor N12 » 06 okt 2009, 22:02

Det var i allefall en merkelig bil, kansje ikke rart prisen er lav..
Den har jo jubileums-felger og interiør samt Aero/jubileums-bakfanger, kansje verd å sjekke at den ikke er registrert sent i 96 slik at det egentlig er en jubileum som en gang har hatt en skikkelig smell? Men når det er sagt så mener jeg å huske at RH34+++ er en nummerserie som gikk rundt årsskiftet 95/96
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Avgifter ved større motor

Legg inn av Morten S. » 07 okt 2009, 09:29

Ifølge mekonomen er den registrert 11. juli 1996

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa ... nr=RH34255

Jeg har mistanke om at et kan være mekket og gjort endel med den. En kompis skal se på den for meg i dag.

SER NÅ AT DEN ER OPPRINNELIG en 2,0i ... Tror jeg dropper denne

Drivstoff: Bensin
Motorkode: B204I4M
Slagvolum: 1985
Effekt: 96
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB: 77
1/min: 4125
"Alt" fra totakt til turbo

Svar